av VeVeN » tor 19 apr 2012, 16:13
DNS requests skulle ge väldigt litet, och är inte minst snorenkelt att ta sig runt. Att spara all data skulle vara rent orimligt. Att till exempel begränsa sig till TCP koppel med tidpunkt och datamängd blir betydligt mer rimliga volymer. Det går naturligtvis att analysera specifik trafik, som exempelvis mail, mera i detalj, vem skickar mail till vem, och när. skanna igenom text och bilagor efter "intressanta" saker.
Det finns väldigt mycket som går att göra för att filtrera ut relevant information ur stora datamängder, men ISP:erna har egentligen inte något vidare intresse av att spendera tid och resurser på sådant detektivarbete. Det kostar pengar och tillför inget kommersiellt mervärde. Vad en ISP vill vill ha reda på är sånt som hur trafiklasten ser ut, så att nätet kan utnyttjas så effektivt som möjligt. I övrigt vill en ISP bara rädda sitt eget arsel, d.v.s. slippa hamna i juridiskt trassel för sånt som deras abonnenter har för sig. De kommer bara att göra det som de måste för att uppfylla lagens krav. Inget mer.
Allt ovan handlar om det generella fallet. Skulle man, efter polisutredning, fatta misstanke mot en viss person, som använder sig av ett viss abonnemang, blir läget ett annat naturligtvis.
Sen kan det vara värt att åter igen påpeka att den användare som är kunnig lätt kan "anonymisera" sin trafik på olika sätt. En allt högre datamognad i samhället kommer obönhörligen att göra så att värdet av de nya krav på övervakning och lagring gradvis blir mer eller mindre obefintlig.
Oavsett om det handlar om att komma åt terrorism, barnporr, hatiska budskap eller något annat.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!
På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P