När deklarerar du?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: När deklarerar du?

Inläggav Hippieungen » tis 27 mar 2012, 11:45

Suresh skrev:
Hippieungen skrev:Delaklera?? Eh....va!!??

Bry dig inte om det, det gäller bara myndiga. det där tar din förmyndare hand om.

Har inte alla en förmyndare? Och förmyndarna själva har väl en förmyndare som sköter sånt åt dem?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Zartax » tis 27 mar 2012, 16:01

Anders skrev:Jag är bara lite förvånad att folk i allmänhet är så ointresserad av nutida pengar, men är väldans oroliga för att få för lite när dom är pensionärer.

När jag personligen har pengar över lägger jag det på upplevelser och presenter till min fru. Hon verkar gillar det.

Du är alltså förvånad över ditt eget beteende? O_o
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Pär C » tor 03 maj 2012, 07:57

Sådär. I år bara 8 timmar sent.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Moridin » tor 03 maj 2012, 09:10

Pär C skrev:Sådär. I år bara 8 timmar sent.

Det är ju inte försent då det förlängts?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Pär C » tor 03 maj 2012, 09:44

Moridin skrev:
Pär C skrev:Sådär. I år bara 8 timmar sent.
Det är ju inte försent då det förlängts?

Äsch då. Jag var dock omedveten om förlängningen när jag lämnade in deklarationen. Hur som så sumpade jag min chans i år till modest civil olydnad. Viljan fanns i alla fall.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Anders » tor 03 maj 2012, 09:45

Zartax skrev:
Anders skrev:Jag är bara lite förvånad att folk i allmänhet är så ointresserad av nutida pengar, men är väldans oroliga för att få för lite när dom är pensionärer.

När jag personligen har pengar över lägger jag det på upplevelser och presenter till min fru. Hon verkar gillar det.

Du är alltså förvånad över ditt eget beteende? O_o
Låt mig förklara. Pengar över är pengar som inte går till pensionssparande. För mig är pensionssparande väldigt viktigt då jag vet hur liten del av den nuvarande lönen jag kommer få ut som pensionär. När jag väl har betalat en (ganska ansenlig) del av min lön till framtida pension är det ofta det finns pengar över. De går antingen ytterligare sparande eller till ovan nämnda lite mer skojiga saker.

Jag är aldrig förvånad över mitt eget beteende. Däremot är jag förvånad att så få förstår vad jag skriver. Det är nog något jag personligen måste jobba på.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Moridin » tor 03 maj 2012, 10:02

Pär C skrev:Äsch då. Jag var dock omedveten om förlängningen när jag lämnade in deklarationen. Hur som så sumpade jag min chans i år till modest civil olydnad. Viljan fanns i alla fall.

Jag lämnade in min första dagen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Pär C » tor 03 maj 2012, 11:16

Moridin skrev:Jag lämnade in min första dagen.

När staten kallar så ...
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav L. Mäkinen » tor 03 maj 2012, 11:27

Jag har begränsad förståelse för behovet av en extra deklarationsdag. De flesta har haft god tid på sig att hantera det hela så att de kunnat lämna in sin deklaration långt innan det är för sent.
Antagligen hör mina tankar om detta ihop med min inställning till tidspassning i allmänhet.
God, please save me from your followers!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Moridin » tor 03 maj 2012, 12:00

Pär C skrev:
Moridin skrev:Jag lämnade in min första dagen.

När staten kallar så ...

Nej, det var baserat på elementära psykologiska resonemang. Det är mindre jobbigt när färre saker "hänger över en". Dessutom finns det oftast inget moraliskt problem med göra vad någon som använder tvång eller hotar att använda tvång mot dig. Om någon kör upp en pistol i ansiktet på dig och ryter att du ska lämna över plånboken så kan ingen skuldbelägga dig för att du gjorde vad denna uppmanade dig att göra.

Men detta är utanför trådens ämne.
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav ulltand » tor 03 maj 2012, 13:59

Brukar göra saker i tid, men gärna ganska sent. Lämnade in via Internet för ett dygn sedan. Vid ett tillfälle har jag fått förseningsavgift.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav anundi » tor 03 maj 2012, 14:13

L. Mäkinen skrev:Jag har begränsad förståelse för behovet av en extra deklarationsdag. De flesta har haft god tid på sig att hantera det hela så att de kunnat lämna in sin deklaration långt innan det är för sent.
Antagligen hör mina tankar om detta ihop med min inställning till tidspassning i allmänhet.

Om tekniken kraschar eller strular när det fortfarande de facto finns tid kvar att lämna in, och därmed ökar risken för krångel, är det väl inte läge att straffa någon som av diverse anledningar inte lämnat in den.

Märkligt Bror Duktig-tänk, tycker jag.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott
Användarvisningsbild
anundi

Inläggav VeVeN » tor 03 maj 2012, 15:16

Mitt deklarerande är rätt enkelt numera, när jag inte är anställd i Sverige.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Tobbe J » tor 03 maj 2012, 15:18

Deklarationen görs av tradition på stora baksmälledagen, första maj.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Moridin » tor 03 maj 2012, 15:45

anundi skrev:
L. Mäkinen skrev:Jag har begränsad förståelse för behovet av en extra deklarationsdag. De flesta har haft god tid på sig att hantera det hela så att de kunnat lämna in sin deklaration långt innan det är för sent.

Om tekniken kraschar eller strular när det fortfarande de facto finns tid kvar att lämna in, och därmed ökar risken för krångel, är det väl inte läge att straffa någon som av diverse anledningar inte lämnat in den.

Märkligt Bror Duktig-tänk, tycker jag.

Det handlar väl också om att teknikkrångel de två sista dagarna drabbar över 1 miljon människor?
Användarvisningsbild
Moridin

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga ämnen