Varför begära avstängning av sig själv?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.

Re: Varför begära avstängning av sig själv?

Inläggav B Hellqvist » mån 04 jun 2012, 00:38

Problemet är väl att de som borde överväga att sluta posta inte gör det...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Hippieungen » mån 04 jun 2012, 01:14

"jag blev avstängd på VoF, de är dumma!"

Någon som vet varför det kallas kotknackarmetoden? Dvs att begära sig avstängd och sedan påstå detta på andra forum?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Ventromedial » mån 04 jun 2012, 10:46

Hippieungen skrev:Någon som vet varför det kallas kotknackarmetoden? Dvs att begära sig avstängd och sedan påstå detta på andra forum?

Subluxationsmetoden menar du?
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav Jacob » mån 04 jun 2012, 11:16

Erland skrev:Det finns flera fall där forumanvändare blivit avstängda på egen begäran. Jag förstår inte varför. Är man trött på forumet kan man (väl?) begära att få sitt konto inaktiverat. Man kan ju också helt enkelt strunta i att besöka forumet. Att någon blir avstängd beror ju i normalfallet på att personen brutit mot forumets regler (iaf enligt moderatorerna), men en användare som begär att bli själv avstängd menar väl knappast att han/hon gjort fel. Anser man att man själv gjort fel kan man ju alltid förklara sig och be om ursäkt, om man nu känner att man måste göra något alls. Jag kan inte se någon poäng med att begära avstängning av sig själv. Så varför begär några just det?

Att diskutera/chatta på Internet kan ju bli beroendeframkallande på samma sätt som ett dataspelsberoende. Funderar själv på vad jag egentligen sysslar med vissa dagar när jag varit inne på detta och kanske andra forum och skrivit 20-30 inlägg på en dag. Jag tycker iofs inte att det är direkt skadligt att ägna flera timmar per dag åt att skriva (hej författare, journalister) jämfört med många andra aktiviteter som att kolla på TV eller spela dataspel.
Men om man märker att det blir alldeles för mycket Internetaktivitet kanske man väljer att stänga av sig själv för att på så sätt tvinga sig själv att t.ex. läsa mer böcker eller vara utomhus mer. Jag känner flera som har stängt ner sina Facebook-konton pga att de ansåg att det tog allt för mycket tid i deras liv och inte gav dem så mycket nöje eller nytta.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav piotrr » mån 04 jun 2012, 15:24

micke.d skrev:Lite olyckligt om såna personer antas vara avstängda på samma grunder som de som brutit mot reglerna, men rent tekniskt ser det inte ut att finnas mer än ett sätt att stänga av.

Vi kan väl ändra deras lösenord till något de inte känner till?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » mån 04 jun 2012, 15:25

C-J skrev:1. Drick dig full på fernet
2. Gå in i kontrollpanelen
3. Hamra med handflatorna på tangentbordet med markören i lösenordsfältet
4. Spara
5. Logga ut
6. ???
7. Hejdå!

Jag kom på att man måste redigera sin mailadress för återställning av lösenord också.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav micke.d » mån 04 jun 2012, 15:56

piotrr skrev:
micke.d skrev:Lite olyckligt om såna personer antas vara avstängda på samma grunder som de som brutit mot reglerna, men rent tekniskt ser det inte ut att finnas mer än ett sätt att stänga av.
Vi kan väl ändra deras lösenord till något de inte känner till?
Har kollat upp det här lite till:

* Det är tekniskt möjligt att stänga av utan att texten "Avstängd" syns vid nicket.

* Det är också tekniskt möjligt att få en annan text än "Avstängd" vid nicket, för de som stängs av på egen begäran.

Frågan är vad som är önskvärt?
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Pär C » mån 04 jun 2012, 16:13

micke.d skrev:Frågan är vad som är önskvärt?

Skriv "avregisterad" istället för "avstängd" om det är en frivillig avstängning. Det ska dock inte vara möjligt att begära frivillig avregistering med en utfärdad varning hängade över sig. Då är det istället en avstängning.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav C-J » mån 04 jun 2012, 16:15

Jag har lagt som förslag till ett ev. nytt regelverk att oavsett hur man blivit avstängd så är det inte lönt att begära amnesti tidigare än 6 månader från avstängningstillfället
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Tryggve » mån 04 jun 2012, 16:18

På ett annat forum som jag är aktiv på så finns kategorin "tidigare medlem" för de som har fått sina konton avstängda frivilligt. De som blir tvångsavstängda får beteckningen "utsparkad". Fungerar väl för att visa på skillnaden.
Användarvisningsbild
Tryggve

Inläggav micke.d » mån 04 jun 2012, 16:49

Gillar iofs inte alls benämningen "medlem", eftersom det här är tvetydigt om det betyder medlem i VoF eller medlem på forumet.

"Tidigare forumit" i så fall.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hippieungen » mån 04 jun 2012, 16:56

Ventromedial skrev:
Hippieungen skrev:Någon som vet varför det kallas kotknackarmetoden? Dvs att begära sig avstängd och sedan påstå detta på andra forum?

Subluxationsmetoden menar du?

Ah, vilket ledde till det här: viewtopic.php?f=11&t=11780&p=379501#p379501

Jag vet inte vad det beror på, men jag får en konstig vibb till en ökänd kotknackare på ett annat forum, som påstår att när han försökte föra en seriös diskussion på detta forum, blev han mobbad och utkastad för att man inte hade några argument mot honom.

Vad elakt mot den stackaren. Han tycker ju själv att han är den ende som diskuterar seriöst och med god ton på det nya forumet.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav micke.d » mån 04 jun 2012, 17:45

Han är inte den ende som kört med det tricket. Så därför kan det vara en god idé att kunna se skillnad på de två kategorierna.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Suresh » mån 04 jun 2012, 18:50

Jag begärde egen avstängning när det blev vargdebatt och jag fick en egen betraktelsetråd. För mig fungerade rovdjursstängslet bra.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav micke.d » mån 04 jun 2012, 18:52

Var det du som var vargen?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Om forumet