Xantippa skrev:Men tills dess, kamrater - låta oss håna och skratta och förfasa oss över ett land utan kontroll över sina folkvalda, med "det egna ansvarets" rättskaffens rodnad lysande på våra fokhemskinder.
Kina?
Xantippa skrev:Men tills dess, kamrater - låta oss håna och skratta och förfasa oss över ett land utan kontroll över sina folkvalda, med "det egna ansvarets" rättskaffens rodnad lysande på våra fokhemskinder.
Knurd skrev:Om grekerna nu är så flitiga, varför visar det sig inte i BNP?
kaxiga Z skrev:Plus, det där ansvaret...alltså...kom igen...ofta har man bara två max tre regeringsalternativ att välja mellan när man röstar. Stor sannolikhet att de alla är korrumperade (t ex pga allmän aktuell struktur i landet). Pest eller kolera. Man gör det lite enkelt för sig som utomstående med "Ni har de politiker ni förtjänat!". Ja, tjena moss självgoda typer. Det finns ju även ANDRA faktorer än vilken allians som = regeringen, som avgör statsfinanser o korruptionsstatus.
Victor_Von_Doom skrev:Stor trög och ineffektiv offentlig sektor.Knurd skrev:Om grekerna nu är så flitiga, varför visar det sig inte i BNP?
Jacob skrev:Victor_Von_Doom skrev:Stor trög och ineffektiv offentlig sektor.Knurd skrev:Om grekerna nu är så flitiga, varför visar det sig inte i BNP?
Grekerna vill ju precis som alla andra ha en hög standard till alla, alltså en stor offentlig sektor som tar hand om alla. Men väldigt många greker bryr sig inte om att betala skatt för detta. Den svarta marknaden är enorm, inom många sektorer är den delen av ekonomin dominerande. Dvs: om folket inte vill betala skatt i den omfattning som samhällsservicen kräver, då får man problem. Lösningen verkar alltså inte vara att sänka skatterna ännu mer.
Urquhart skrev:Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.
Jacob skrev:Urquhart skrev:Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.
Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde. Men när en större del av ekonomin beror på att kontanter byter ficka inom t.ex. turistnäringen, då är det en helt annan uppgift för landets myndigheter (som går stick i stäv med den nyliberala dagordningen, att staten inte ska lägga sig i så mycket...)
Kopplingen till nån "nyliberal dagsordning" är naturligtvis rent nonsens. Vi ser exakt samma fenomen i Sverige i kontantdominernade branscher.patz skrev:Va? Jag kanske missförstår dig men försöker du alltså använda Grekland som något slags argument mot liberalism? Jag tror att det är mycket få seriösa liberaler (ny-, gamla eller mittemellan) som tycker att det är en god idé att staten bestämmer om skatter som få betalar. Och jag tror att det är ännu färre som tycker att det är en god idé att kombinera detta med en stor offentlig sektor.Jacob skrev:Urquhart skrev:Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.
Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde. Men när en större del av ekonomin beror på att kontanter byter ficka inom t.ex. turistnäringen, då är det en helt annan uppgift för landets myndigheter (som går stick i stäv med den nyliberala dagordningen, att staten inte ska lägga sig i så mycket...)
Jacob skrev:Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde.
millgard skrev:Men det är väl viktigt vad man också GÖR under sin arbetstid? Sitter man och fiser nio timmar framför facebook producerar man ju inte ett skit i jämförelse med någon som åstadkommer storverk varje dag under betydligt färre timmar.
Produktiviteten är det som räknas, inte dödtiden.
millgard skrev:Men det är väl viktigt vad man också GÖR under sin arbetstid? Sitter man och fiser nio timmar framför facebook producerar man ju inte ett skit i jämförelse med någon som åstadkommer storverk varje dag under betydligt färre timmar.
Produktiviteten är det som räknas, inte dödtiden.
Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster