Träning med viktväst

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Träning med viktväst

Inläggav Jacob » tis 05 jun 2012, 15:45

Ventromedial skrev:
Jacob skrev:OK, men vad är din poäng?

Att jag tror att det är bättre i längden att köra träning av typen Stronglifts än att knata runt med vikter. I synnerhet om det börjar bli i proportionerna hundra pannor uppför ett berg 1 km.
Edit: En gammal styrkelyftare/brottare på elitnivå kanske klarar av sådan typ av belastning förvånansvärt länge.

OK, jo jag tror nog också att vanlig styrketräning är bättre och mer effektivt men det passar nog inte alla. Alltså bara bra att det dyker upp nya eller nygamla idéer som träning som kan inspirera fler att börja.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 20:43

C-J skrev:Det låter som de lastar lite ojämt om de bär allt det där på bara en höft.

Här tar vi varandra på orden minsann... :mrgreen:

C-J skrev:Källa saknas, men någonstans har jag läst att de döingar med ringbrynja som hittats oftare har förslitningsskador på knäna än samtida döingar som inte begravts med ringbrynja.

Skulle vi begrava våra döingar som brukar bära skyddsväst så har de också större antal av förslitningsskador i knäna jämfört med oss andra som blir döingar utan skyddsväst. I USA har man börjat inse att "Train as you fight" inte längre fungerar om man vill att soldaterna skall kunna vara aktiva hela kontraktstiden. Det är knän och höfter som tar stryk av allt de skall bära med sig.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Hans S » tis 05 jun 2012, 21:53

J.K Nilsson skrev:Döda Arménsnack

Jag gillar skarpt hur vi har fått en tråd om träningsråd att glida över till militär utrustning.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 22:22

Hans S skrev:
J.K Nilsson skrev:Döda Arménsnack

Jag gillar skarpt hur vi har fått en tråd om träningsråd att glida över till militär utrustning.

MVH

Hans

Fast i det här fallet var det befogat...... :wink:

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 22:28

Självklart får man förslitningar om man går flera timmar med viktväst varje dag av samma anledning som skogsarbetarna förr slet ut sig. Men å andra sidan, vilken sport som utövas på elitnivå ger inte förslitningsskador? Varpa? Det är dock skillnad på elitträning och motion några gånger i veckan.

Vad jag tror på i det här fallet är att det blir lite mellanting mellan flås och styrketräning. Åtminstone för rygg och mage. Frågan är bara vilken vikt jag ska våga börja med? Har man gått någon km in i skogen går det ju bara inte att avbryta. Man får helt enkelt knalla tillbaka med den. Min kompis började med tio och går nu med tjugo. Men hon är mycket starkare och mer vältränad än jag. Jag klarar fem - sex reps på 50 kg i knäböj, medan hon tränar reps på 80. Och nu talar vi om djupa knäböj. Inte fusk mot bänk.

Varför är hon så mycket starkare än jag när vi har lika smala ben? :cry:
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 22:38

Hippieungen skrev:Vad jag tror på i det här fallet är att det blir lite mellanting mellan flås och styrketräning. Åtminstone för rygg och mage. Frågan är bara vilken vikt jag ska våga börja med? Har man gått någon km in i skogen går det ju bara inte att avbryta. Man får helt enkelt knalla tillbaka med den. Min kompis började med tio och går nu med tjugo. Men hon är mycket starkare och mer vältränad än jag. Jag klarar fem - sex reps på 50 kg i knäböj, medan hon tränar reps på 80. Och nu talar vi om djupa knäböj. Inte fusk mot bänk.

Börja utan vikter men och sedan lasta med något som du utan att gråta kan kasta om det blir för tungt. Stenar, sandsäckar och annat är ju något att börja med. Undrar inte det är en vecka (första) utan last, en vecka (andra) med fem kilo last och sedan öka med ett kilo i veckan som är rimligt.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav MatsB » tis 05 jun 2012, 22:50

Hippieungen skrev:Varför är hon så mycket starkare än jag när vi har lika smala ben? :cry:

För att hennes pappa har varit brottare.

Men det enda du behöver göra är att tänka på någon som påstår att han kan bota cancer med vatten.
Då springer du runt slingan med 30 kg.

Är det du på avataren? :wink:
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 23:07

MatsB skrev:
Hippieungen skrev:Varför är hon så mycket starkare än jag när vi har lika smala ben? :cry:

Självklart.
MatsB skrev:Men det enda du behöver göra är att tänka på någon som påstår att han kan bota cancer med vatten.
Då springer du runt slingan med 30 kg.

Lätt som en plätt. Att jag inte tänkte på det.
MatsB skrev:Är det du på avataren? :wink:

Alltså. Du skulle ha skrivit avetaren. Ifall du tänkte lura mig att tro att du är min störste beundrare skulle du ha stavat fel minst tre gånger i detta inlägg.

Välkommen hit förresten, din retsticka.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Hippieungen » tis 05 jun 2012, 23:11

J.K Nilsson skrev:
Hippieungen skrev:Vad jag tror på i det här fallet är att det blir lite mellanting mellan flås och styrketräning. Åtminstone för rygg och mage. Frågan är bara vilken vikt jag ska våga börja med? Har man gått någon km in i skogen går det ju bara inte att avbryta. Man får helt enkelt knalla tillbaka med den. Min kompis började med tio och går nu med tjugo. Men hon är mycket starkare och mer vältränad än jag. Jag klarar fem - sex reps på 50 kg i knäböj, medan hon tränar reps på 80. Och nu talar vi om djupa knäböj. Inte fusk mot bänk.

Börja utan vikter men och sedan lasta med något som du utan att gråta kan kasta om det blir för tungt. Stenar, sandsäckar och annat är ju något att börja med. Undrar inte det är en vecka (första) utan last, en vecka (andra) med fem kilo last och sedan öka med ett kilo i veckan som är rimligt.

J.K Nilsson

Jo, självklart. Tänkte bara att det skulle vara så enkelt med att plocka ur vikter ur 30-kg-västen och slippa fylla med annat. Även om jag vill träna är jag lat. Hur mycket håller en vanlig ryggsäck för?

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav J.K Nilsson » tis 05 jun 2012, 23:21

Hippieungen skrev:Jo, självklart. Tänkte bara att det skulle vara så enkelt med att plocka ur vikter ur 30-kg-västen och slippa fylla med annat. Även om jag vill träna är jag lat. Hur mycket håller en vanlig ryggsäck för?

Om det är skolböcker så är det mycket vill jag minnas... :XP:

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Ventromedial » ons 06 jun 2012, 20:39

Det var kanske inte någon seriöst menad fråga, men utöver teknikfaktorn kan man ju vara bättre och sämre byggd för en övning, proportionsmässigt.
Användarvisningsbild
Ventromedial
Forummoderator

Inläggav AndersY » ons 06 jun 2012, 20:55

MatsB skrev:

Min pappa var också brottare, men det verkar inte hjälpa mot mina klena ben. ;) Jag tränar bara med 80 kg i benböj, inkl bänkfusk (kommer inte lägre utan förhöjda hälar - kassaskåpssmidig).

När det gäller västträningsfrågan så tycker jag också att det låter som ett bra alternativ till gymträningen, bara man inte praktiserar det allt för många timmar per dag, så att man får förslitningsskador. Eller allt för stora vikter så att man lätt skadar sig.
Brottare brukar ju "gilla" jobbig träning av typen kuta med kompis på ryggen upp för långa, branta, trappor och lite annat som verkar ingå i mer modern träning av militärtyp.
Carolina Kluft sade en gång i en intervju efter att ha tränat med brottare, att efter det så kändes all träning lätt.
Brottningsträning är kanske en ganska bra träning som ger bra balans mellan styrka, uthållighet och smidighet?
Min känsla är att deras skador, inkl. blomkålsöron, främst kommer ifrån själva brottandet och inte så mycket ifrån övrig träning.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Hippieungen » tor 07 jun 2012, 21:48

Pust, flämt......... :oops: Nu har jag gått min första vända på runt två kilometer. Jag tog en gammal ryggsäck och skottade sand i den. Ungefär fem kg. Det var inte så farligt jobbigt för benen och knäna. Inte så farligt med ryggen heller, men jag blev väldigt trött i nacken och det lilla jag har av en trapeziusmuskel. Men nog blev det väldigt mycket jobbigare med fem kg än ingenting.

Trots allt var det kul och jag fick mersmak. Jag funderar på om jag vågar lasta upp lite till nästa gång. Om jag skulle prova tio kg och gå kortare, är jag galen då? Tänkte att det kanske blir mer styrkebetonat då. Blir det anorlunda om man har viktväst som fördelar vikten fram och bak, istället för ryggan som lägger all vikt bakom mig? Han har i alla fall rätt i att man kan inte bära en tung ryggsäck med krokig rygg. Man liksom spänner upp den när det blir tungt.
Ventromedial skrev:

Det var kanske inte någon seriöst menad fråga, men utöver teknikfaktorn kan man ju vara bättre och sämre byggd för en övning, proportionsmässigt.

Inte helt seriöst, men ändå funderar jag på vad mer än muskelvolymen som skiljer oss åt. Jag tycker att vi är väldigt lika i kroppsproportionerna. Men visst, pappa fd brottare och tyngdlyftare och mamma fd dansare och akrobat. Så visst har hon generna på sin sida.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav micke.d » tor 07 jun 2012, 22:06

Det är bra att öka på långsamt.

Fast å andra sidan bar jag nästan helt ovan vid ryggsäck hem älgkött från skogen ett antal gånger i tonåren, utan bestående men. Vi lastade så mycket att det inte gick att få på sig säcken utan hjälp: momentet från fullastad säck på mark till säck på stående människa krävde minst två personer. Sträckorna kunde vara allt från några kilometer upp till dryga milen. Fast jag hade förstås höftbälte, det hjälpte en del. Fast nog tärde det på latmasken.

Nu har de fyrhjulingar. Pff.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hippieungen » tor 07 jun 2012, 23:07

micke.d skrev:Det är bra att öka på långsamt.

Fast å andra sidan bar jag nästan helt ovan vid ryggsäck hem älgkött från skogen ett antal gånger i tonåren, utan bestående men. Vi lastade så mycket att det inte gick att få på sig säcken utan hjälp: momentet från fullastad säck på mark till säck på stående människa krävde minst två personer. Sträckorna kunde vara allt från några kilometer upp till dryga milen. Fast jag hade förstås höftbälte, det hjälpte en del. Fast nog tärde det på latmasken.

Nu har de fyrhjulingar. Pff.

Tack, du gav mig råg i ryggen (ursäkta den dåliga vitsen). Om du inte fick några men av detta känner jag mig trygg att testa lite tuffare.

Det verkar ju som om du är en riktig kraftkarl. Du är norrlänning, va? Där har vi förklaringen. Det var förresten en älgjägare av den gamla skolan som introducerade brottaren i denna träningsform.

Användarvisningsbild
Hippieungen

FöregåendeNästa

Återgå till Övriga ämnen