Grekerna jobbar hårdast i europa...

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Grekerna jobbar hårdast i europa...

Inläggav piotrr » mån 04 jun 2012, 19:31

Xantippa skrev:Men tills dess, kamrater - låta oss håna och skratta och förfasa oss över ett land utan kontroll över sina folkvalda, med "det egna ansvarets" rättskaffens rodnad lysande på våra fokhemskinder.

Kina?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Azna » tis 05 jun 2012, 10:41

Knurd skrev:Om grekerna nu är så flitiga, varför visar det sig inte i BNP?

Du har nog missat det mesta av all fakta, är okritisk till det som kablas ut. Grekerna jobbar oerhört mycket, mer än många svenskar. Ploblemet är korruptionen, den politiska korruptionen. Vet inte hur du har kunnat missa det, istället verkar du hänge dig åt de fördommar som sprids ut i medierna. Försök vara liiiite skeptisk!!

Pastar in en enkel kommentar från en okänd, beskriver problemet enkelt och kort.
"I Grekland lånade nämligen den grekiska Staten upp enorma belopp och gav sedan till privatpersoner. Men, det är grekiska Staten som lånat upp de enorma summorna och därmed är den som är återbetalningsskyldig, inte de grekiska privatpersonerna."

Precis detta är det många ekonomer beskriver i mer komplicerade förklaringar. Vad som bör kompleteras är att den politiska korruptionen för följdeffekter, för om politiker förskingrar dessa enorma belopp, varför då betala skatt då de ändå försvinner i korruption?
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.
Azna

Inläggav Zartax » tis 05 jun 2012, 10:50

kaxiga Z skrev:Plus, det där ansvaret...alltså...kom igen...ofta har man bara två max tre regeringsalternativ att välja mellan när man röstar. Stor sannolikhet att de alla är korrumperade (t ex pga allmän aktuell struktur i landet). Pest eller kolera. Man gör det lite enkelt för sig som utomstående med "Ni har de politiker ni förtjänat!". Ja, tjena moss självgoda typer. Det finns ju även ANDRA faktorer än vilken allians som = regeringen, som avgör statsfinanser o korruptionsstatus.

Ja, som vad kulturen angående korruption är i ett land. Det är ju inte så att det bara är greklands politiker som är korrumperade och försöker sko sig på resten. Senast jag var där noterade jag t.ex. väldigt många hus som fortfarande hade armeringsjärn uppstickande på taket. Efter att ha frågat runt lite visade det sig att man slipper betala skatt på hus som inte är färdigbyggda än och att folk helt enkelt lät huset vara "halvfärdigt" för att slippa skatt. Om den allmäna attityden i ett land är att man ska försöka kringå systemen så mycket som möjligt till eget gagn så är det kanske inte så konstigt om även politikerna har den inställningen?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Jacob » tis 05 jun 2012, 16:48

Victor_Von_Doom skrev:
Stor trög och ineffektiv offentlig sektor.

Grekerna vill ju precis som alla andra ha en hög standard till alla, alltså en stor offentlig sektor som tar hand om alla. Men väldigt många greker bryr sig inte om att betala skatt för detta. Den svarta marknaden är enorm, inom många sektorer är den delen av ekonomin dominerande. Dvs: om folket inte vill betala skatt i den omfattning som samhällsservicen kräver, då får man problem. Lösningen verkar alltså inte vara att sänka skatterna ännu mer.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav Urquhart » tis 05 jun 2012, 16:59

Jacob skrev:
Victor_Von_Doom skrev:
Stor trög och ineffektiv offentlig sektor.

Grekerna vill ju precis som alla andra ha en hög standard till alla, alltså en stor offentlig sektor som tar hand om alla. Men väldigt många greker bryr sig inte om att betala skatt för detta. Den svarta marknaden är enorm, inom många sektorer är den delen av ekonomin dominerande. Dvs: om folket inte vill betala skatt i den omfattning som samhällsservicen kräver, då får man problem. Lösningen verkar alltså inte vara att sänka skatterna ännu mer.

Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Jacob » ons 06 jun 2012, 00:31

Urquhart skrev:Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.

Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde. Men när en större del av ekonomin beror på att kontanter byter ficka inom t.ex. turistnäringen, då är det en helt annan uppgift för landets myndigheter (som går stick i stäv med den nyliberala dagordningen, att staten inte ska lägga sig i så mycket...)
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Jacob

Inläggav patz » ons 06 jun 2012, 09:41

Jacob skrev:
Urquhart skrev:Dessutom har väl Grekland ingen tillverkningsindustri att tala om? Har för mig att de importerar dubblet så mycket som de exporterar, och att det som de exporterar mest är livsmedel.

Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde. Men när en större del av ekonomin beror på att kontanter byter ficka inom t.ex. turistnäringen, då är det en helt annan uppgift för landets myndigheter (som går stick i stäv med den nyliberala dagordningen, att staten inte ska lägga sig i så mycket...)

Va? Jag kanske missförstår dig men försöker du alltså använda Grekland som något slags argument mot liberalism? Jag tror att det är mycket få seriösa liberaler (ny-, gamla eller mittemellan) som tycker att det är en god idé att staten bestämmer om skatter som få betalar. Och jag tror att det är ännu färre som tycker att det är en god idé att kombinera detta med en stor offentlig sektor.
-Har du några som helst belägg för det här?
-Nej det finns inte, och det är kanske det som är det mest fascinerande.
patz

Inläggav Tryggve » ons 06 jun 2012, 12:33

Grekland bränner också rätt mycket på försvaret, även om 9,4 miljarder dollar/år kanske är kaffepengar i sammanhanget. Men 3,2% av BNP är en rätt hög siffra, så sett.
Användarvisningsbild
Tryggve

Inläggav VeVeN » tor 07 jun 2012, 10:27

patz skrev:
Jacob skrev:

Va? Jag kanske missförstår dig men försöker du alltså använda Grekland som något slags argument mot liberalism? Jag tror att det är mycket få seriösa liberaler (ny-, gamla eller mittemellan) som tycker att det är en god idé att staten bestämmer om skatter som få betalar. Och jag tror att det är ännu färre som tycker att det är en god idé att kombinera detta med en stor offentlig sektor.
Kopplingen till nån "nyliberal dagsordning" är naturligtvis rent nonsens. Vi ser exakt samma fenomen i Sverige i kontantdominernade branscher.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav kaxiga Z » tor 07 jun 2012, 17:54

Jacob skrev:Ja, och det är en stor anledning till varför den svarta marknaden är så stor. Om man har enorma import/export-företag (t.ex. Volvo) då kan staten ganska lätt, genom tullverket, kolla att skatten betalas som den borde.

Visst är det så. De flesta välfärds- och transfererings-ordningarna kan lättast kontrolleras hos storföretagen (t ex biltillverkarna). Att pappaledighets-pengarna betalas ut korrekt etc. Mycket svårare att ha koll på varenda frisörsalong t ex. Så visst gillar vänsterregeringar storföretag. Men även storföretag har många svagheter, t ex att landets ekonomi står och faller med dem, etc...
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav millgard » fre 08 jun 2012, 09:43

Men det är väl viktigt vad man också GÖR under sin arbetstid? Sitter man och fiser nio timmar framför facebook producerar man ju inte ett skit i jämförelse med någon som åstadkommer storverk varje dag under betydligt färre timmar.

Produktiviteten är det som räknas, inte dödtiden.
millgard

Inläggav Vidugavia » fre 08 jun 2012, 11:26

millgard skrev:Men det är väl viktigt vad man också GÖR under sin arbetstid? Sitter man och fiser nio timmar framför facebook producerar man ju inte ett skit i jämförelse med någon som åstadkommer storverk varje dag under betydligt färre timmar.

Relativt låg produktivitet innebär inte nödvändigtvis någon dötid. Fråga en undersköterska eller en icke mekaniserad jordbrukare.
"Allt mera hårt begrov sig tidens tand
i varje vrå som drömmen tänkt bevara
och dammet föll som tidens egen sand
på bord och golv i rymdens Aniara"

- 99:e sången
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav micke.d » fre 08 jun 2012, 12:15

En fråga jag ställer mig är hur pålitilig informationen om Greklands ekonomi är. De har ju uppenbara problem med att få in skatten, och det är (väl?) sammankopplat med den ekonomiska informationen om produktion, etc.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Procentaren » fre 08 jun 2012, 13:09

millgard skrev:Men det är väl viktigt vad man också GÖR under sin arbetstid? Sitter man och fiser nio timmar framför facebook producerar man ju inte ett skit i jämförelse med någon som åstadkommer storverk varje dag under betydligt färre timmar.

Exakt.
Jag jobbar med underhåll på en större industri. Om nån klagar på att vi inte gör något, så brukar jag skämta och säga att ju mindre vi jobbar på underhåll desto mer pengar tjänar företaget.
Det är en del som har lite svårt att smälta det, men man säger inte emot.
När maskinerna står stilla då jobbar underhållsfolket som mest.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Pär C » fre 08 jun 2012, 13:16

Tid är faktor som gynnar lata och/eller trögtänkta.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora