Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Re: Sjuttonåriga tjejer mest sexuellt attraktiva?

Inläggav amandaduregard » mån 18 jun 2012, 20:47

Suresh skrev:Utseendemässigt var åttondeklassarna på Hjällboskolan fullkomligt parningsdugliga när jag vikarierade där som mattelärare för 12 år sedan. Utvecklingspsykologiskt sett däremot inte. Juridiskt skall vi inte tala om.

Jag pallar inte den här tråden.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 09:56

För balansens skull:
Jag tycker mig märka att i takt med att kvinnor blir äldre så finner de yngre män mer attraktiva. Dvs mellan 20 och 30 så kanske kvinnor vurmar för gråsprängda herrar men i höjd med 40-årsstrecket så blir släthudade 20-åriga män mer och mer intressanta.

Det kanske är så att ju äldre man är desto mer attraheras man av ungdom. Vad vet jag.

Det intressanta är väl dock att de allra flesta gör skillnad på fysisk, ytlig attaktion. Jag tycker inte det är pinsamt att någon tycker en 17-åring är snygg - det pinsamma är snarare om en 50-åring vill ha ett seriöst förhållande med 17-åringen.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 10:08

Xantippa skrev:Det intressanta är väl dock att de allra flesta gör skillnad på fysisk, ytlig attaktion. Jag tycker inte det är pinsamt att någon tycker en 17-åring är snygg - det pinsamma är snarare om en 50-åring vill ha ett seriöst förhållande med 17-åringen.

Your'e my girl. Seriösa förhållanden skall man undvika.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 10:16

En något viktigare fråga är att precis som psyket hos en tonåring sällan är i balans med de fysiska företrädena (dvs snygga ungdomar är likväl ungdomar och kommer stå och bröla vid sibyllakiosken snarare än klä sig i skoluniform och se förvånade ut hela dagarna) så sker samma sak fast tvärtom åt andra hållet. Alltså: även om en 17-åring kan tycka att en "Äldre man" verkar intressant, så finns dessa sobra herrar mest på film. Klok och trygg och stabil må så vara, men 50-åriga män är sällan fysiskt attraktiva för unga tjejer.

När jag var 17 tyckte jag George Clooney och Al Pacino var snygga, men verkligehetens äldre herrar med kulmagar, slappa hakor och den där märkliga farbrorsrösten som många män lägger sig till med vid en viss ålder...not so much.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 10:21

Xantippa skrev:En något viktigare fråga är att precis som psyket hos en tonåring sällan är i balans med de fysiska företrädena (dvs snygga ungdomar är likväl ungdomar och kommer stå och bröla vid sibyllakiosken snarare än klä sig i skoluniform och se förvånade ut hela dagarna) så sker samma sak fast tvärtom åt andra hållet.

Visst, men det är inget större problem för många niondeklassare att vid behov posera 25 och slinka förbi restaurangvakter. Särskilt gäller detta utländska ungdomar i Sverige som åtminstone i mina ögon ser betydligt äldre ut än sin biologiska ålder (och detta har inget att göra med diskussionen om ensamkommande flyktingbarns åldersautenticitet)
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 10:22

Suresh skrev:
Xantippa skrev:En något viktigare fråga är att precis som psyket hos en tonåring sällan är i balans med de fysiska företrädena (dvs snygga ungdomar är likväl ungdomar och kommer stå och bröla vid sibyllakiosken snarare än klä sig i skoluniform och se förvånade ut hela dagarna) så sker samma sak fast tvärtom åt andra hållet.

Visst, men det är inget större problem för många niondeklassare att vid behov posera 25 och slinka förbi restaurangvakter. Särskilt gäller detta utländska ungdomar i Sverige som åtminstone i mina ögon ser betydligt äldre ut än sin biologiska ålder (och detta har inget att göra med diskussionen om ensamkommande flyktingbarns åldersautenticitet)

Öh va? :smile2:
De är 16 men kan se ut som 25, särskilt de utländska.
Vad har detta med någonting att göra?
Senast redigerad av Xantippa tis 19 jun 2012, 10:26, redigerad totalt 1 gång.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 10:27

Xantippa skrev:
De är 16 men kan se ut som 25, särskilt de utändska.

Frågan om den yttre ålderns förhållande till den inre.
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Sensemaker » tis 19 jun 2012, 10:28

Xantippa skrev:För balansens skull:
Jag tycker mig märka att i takt med att kvinnor blir äldre så finner de yngre män mer attraktiva. Dvs mellan 20 och 30 så kanske kvinnor vurmar för gråsprängda herrar men i höjd med 40-årsstrecket så blir släthudade 20-åriga män mer och mer intressanta.

Det kanske är så att ju äldre man är desto mer attraheras man av ungdom. Vad vet jag.

Det intressanta är väl dock att de allra flesta gör skillnad på fysisk, ytlig attaktion. Jag tycker inte det är pinsamt att någon tycker en 17-åring är snygg - det pinsamma är snarare om en 50-åring vill ha ett seriöst förhållande med 17-åringen.

Bästa någon sagt på den här tråden hittills. Synd att jag inte hittar like-knappen.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 10:28

Suresh skrev:
Xantippa skrev:
De är 16 men kan se ut som 25, särskilt de utändska.

Frågan om den yttre ålderns förhållande till den inre.

Aha. Så att de "poserar i en krogkö" betyder att de kan nästan låtsas vara vuxna?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 10:37

Xantippa skrev:
Aha. Så att de "poserar i en krogkö" betyder att de kan nästan låtsas vara vuxna?

Japp.
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 10:42

Apropå det här med "i det här landet" och "i söder är det mer öppet" så håller jag inte med.

Jag ahr levt många år i ett sydländskt land och det jag märkte där var att en myndig person som dejtade en omyndig var en skam. Att som 18-årig kille hoppa i säng med en 17-årig tjej var inte helt ok.

Jag frågade någon gång om vilken ålder som var "lovlig" men fick inget ordentligt svar. Det var liksom inte så viktigt. 15 som i Sverige ansågs på gränsen till upprörande. Jag har för mig att det finns någon slags gräns på 12 i Spanien men den hade ingen hört talas om. Det var helt enkelt inte intressant. Till skillnad från här där det verkar som om en stor del av den äldre manliga befolkningen går med ständiga huvudbry om vad de ska ta sig till med alla dessa 14-och-ett-halvt-åringar som hänger i klasar runt dem. Anekdotdags:
En spansk manlig bekant berättade om hans "första gång". Han hade då som 19-åring ramlat i säng med en tjej som han hade antagit var i samma ålder. Under tiden som de vänslas får han reda på att hon fyllde 18 om tre månader. Han hade då dragit på sig byxorna och gått hem och sedan fortsatt dejta henne, men utan att ha fullbordat sex. Observera att han inte "kände sig lurad" eller ansåg "att han inte kunde hjälpa att han inte visste". Han såg sig själv som ansvarig för situationen, som myndig och som man och var inte besviken över hennes ålder utan glad att han hade insett detta innan något hade hänt. Observera även att det inte skulle varit olagligt att ha sex med henne utan det var helt en moralisk fråga som han hade svaret på.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 10:48

Xantippa skrev:Apropå det här med "i det här landet" och "i söder är det mer öppet" så håller jag inte med.

Jag har levt många år i ett sydländskt land och det jag märkte där var att en myndig person som dejtade en omyndig var en skam. Att som 18-årig kille hoppa i säng med en 17-årig tjej var inte helt ok.

Jag frågade någon gång om vilken ålder som var "lovlig" men fick inget ordentligt svar. Det var liksom inte så viktigt. 15 som i Sverige ansågs på gränsen till upprörande. Jag har för mig att det finns någon slags gräns på 12 i Spanien men den hade ingen hört talas om. Det var helt enkelt inte intressant. .

Vilket land?

I Spanien är samtyckesåldern 13 och i Italien 14.

http://www.avert.org/age-of-consent.htm

Sen håller jag med om att unga tjejer är ögongodis, alldeles för fåniga att ha seriösa samtal med. Förresten, stryk unga.
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Xantippa » tis 19 jun 2012, 10:50

Spanien.

Och du missar poängen (inte helt oväntat). Det handlar inte om samtycke, det är pinsamt att vara vuxen och hoppa i säng med omyndiga. Det ses som en fråga om självrespekt.

Hur som helst så tror jag den här tråden ahr urartat i en debatt om ett pseudoproblem. Vad en 50-åriga män och kvinnor tycker om 17-åriga killar och tjejer så spelar deet ingen roll - 17-åringarna vill inte ha dem.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » tis 19 jun 2012, 11:47

Xantippa skrev:När jag var 17 tyckte jag George Clooney och Al Pacino var snygga, men verkligehetens äldre herrar med kulmagar, slappa hakor och den där märkliga farbrorsrösten som många män lägger sig till med vid en viss ålder...not so much.

Ja även på dessa stiliga herrar var det ju smink och photoshop, utstuderade kameravinklar, som hjälpte till, det gäller inte bara damerna. Dubbelhakorna trollas ner. Tänkte man ännu inte på i den filmtittaråldern.
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Suresh » tis 19 jun 2012, 11:49

kaxiga Z skrev:
Xantippa skrev:När jag var 17 tyckte jag George Clooney och Al Pacino var snygga, men verkligehetens äldre herrar med kulmagar, slappa hakor och den där märkliga farbrorsrösten som många män lägger sig till med vid en viss ålder...not so much.

Ja även på dessa stiliga herrar var det ju smink och photoshop, utstuderade kameravinklar, som hjälpte till, det gäller inte bara damerna. Dubbelhakorna trollas ner. Tänkte man ännu inte på i den filmtittaråldern.

Vi äldre män har så svårt att leva upp till schablonbilden som massmedia presenterar av oss. Det är helt omöjliga krav. VI har offrats på kommersialismens altare.
Användarvisningsbild
Suresh

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt