Varför firar sverige jul den 24e ?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Varför firar sverige jul den 24e ?

Inläggav Anders » tor 17 dec 2009, 21:06

I Holland kommer iallafall jultomten den 5:e December. Jag tror dock man firar lite grand den 25:e, middag med familjen eller liknande. Men klapparna kommer den 5:e.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav candy » tor 17 dec 2009, 21:15

Anders skrev:I Holland kommer iallafall jultomten den 5:e December. Jag tror dock man firar lite grand den 25:e, middag med familjen eller liknande. Men klapparna kommer den 5:e.

5 december? Jag vet att 6 januari är stor festdag i vissa länder, men jag har aldrig hört talas om 5 december.

http://allsaintslanguagesblog.typepad.c ... -rois.html
Användarvisningsbild
candy

Inläggav Mikael P » tor 17 dec 2009, 21:22

candy skrev:
Anders skrev:I Holland kommer iallafall jultomten den 5:e December. Jag tror dock man firar lite grand den 25:e, middag med familjen eller liknande. Men klapparna kommer den 5:e.

5 december? Jag vet att 6 januari är stor festdag i vissa länder, men jag har aldrig hört talas om 5 december.

http://allsaintslanguagesblog.typepad.c ... -rois.html

Det är Sinterklaasavond (Sankt Nikolausafton). Man byter presenter precis som vi gör på julafton.

Sinterklaas är förlagan till Santa Claus. Han har också en svart medhjälpare som kallas Svarte Per (eller möjligen peter/petter, lite osäker där). Min kusins familj firar det, och julafton. :D

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
Senast redigerad av Mikael P tor 17 dec 2009, 21:27, redigerad totalt 2 gånger.
Mikael P

Inläggav kaxiga Z » tor 17 dec 2009, 21:25

candy: enligt julianska kalendern är julafton för närvarande 6 januari (de har skottår även på hela sekelår, vilket gör att deras jul kommer senare och senare jämfört med vår) och juldagen 7 januari (Ryssland?, Serbien? Grekland?)

Mikael P skrev:Sinterklaas är förlagan till Santa Claus. Han har också en svart medhjälpare som kallas Svarte Per (eller möjligen peter/petter, lite osäker där).

dom delar ut godis till barnen i små röda plaststövlar, har jag för mig

Det är lite annorlunda i traditionella länder: Jultomten kommer med godis den 6e, Nikolausdagen, och Jesusbarnet kommer med presenter den 24e/25e, fast det har nog homogeniserats iom Hollywood-jultomten, tyskifieringen, Cocacola och Disney. Numera är det jultomten till jul också.
Senast redigerad av kaxiga Z tor 17 dec 2009, 21:39, redigerad totalt 2 gånger.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Mikael P » tor 17 dec 2009, 21:29

kaxiga Z skrev:candy: enligt julianska kalendern är julafton för närvarande 6 januari (de har skottår även på hela sekelår, vilket gör att deras jul kommer senare och senare jämfört med vår) och juldagen 7 januari (Ryssland?, Serbien? Grekland?)

Sinterklaas är förlagan till Santa Claus. Han har också en svart medhjälpare som kallas Svarte Per (eller möjligen peter/petter, lite osäker där).

dom delar ut godis till barnen i små röda plaststövlar, har jag för mig
Det kan nog stämma ja, jag var med vid firande en gång men det var längesedan och jag hade annat att tänka på. Inte fick jag något godis heller.
Mikael P

Inläggav pekka » sön 20 dec 2009, 07:50

Anders G skrev:Ett rejält kalas efter dagens arbete, kvällen innan en ledig dag. Varför gör de inte det i utlandet? Konstigt, tycker jag.
Men gör de inte det då. Jag har svårt att tro att inte exempelvis amerikanare inte slutar tidigare på Christmas eve och inte sedan skulle äta och dricka litet gott med familjen. Om man inte firar på jobbet och är hemma dan därpå kanske. Något gör de väl. Sedan är ju själva helgen dagen därpå den 25 vilken den ju är även här.

Ledighet den 24:e är ju trots allt ett nytt påfund. Liksom det att den religiösa delen av firandet som mer hör ihop med själva helgen fallit bort. För att inte tala om ideen med helgdagar som exklusiva vilodagar.
Användarvisningsbild
pekka

Föregående

Återgå till Förklara det här!