Hur gör man för att bli doktorand?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Hur gör man för att bli doktorand?

Inläggav Vitnir » ons 23 dec 2009, 08:47

Polysticta stelleri skrev:...där jag tänker söka antar man ca 3 doktorander en gång per år.
man har en särskild period där man får skicka in ansökan (februari och mars) ansökningar som kommer in vid andra tidpunkter slänger man, därav "ansökningstid".

Då verkar de hålla på reglerna bättre än de gjorde där jag var. Då är det bara att dels skriva en bra ansökan och dels ha presterat bra resultat, tex på sommarstipendier eller examensarbete.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Billy Kropotkin » ons 23 dec 2009, 09:02

MartinR skrev:För att få doktorandtjänst måste man klara sig genom både en formell process och en informell process. Vem som helst kan läsa sig till hur den formella går till, men det räcker inte. Mitt råd till den som vill doktorera är att allra först av allt leta reda på en professor eller lektor som är villig att fungera som handledare och sponsor. Det bör vara någon som har en stark ställning på institutionen och inte redan har alltför många doktorander. Om man får tag i en sådan sponsor och övertygar denne om sin förträfflighet så brukar det formella lösa sig.
Om det finns pengar, ja.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav AndersY » ons 23 dec 2009, 13:26

Nu är det här en naturvetenskapares perspektivt, men det där med att man själv skall skriva ihop ett förslag om vad man vill doktorera på, tycker jag låter svårt som grundutbildad.
Hur skall man veta var forskningsfronten ligger och vad som är möjligt att uppnå inom 240 hp, eller vad en doktorsexamen nu är på?
Man måste ju göra något tillräckligt intressant och bra för att bli internationellt publicerad, hur vet man vad det är?
Eller sker urvalet efteråt, så de som lyckats pricka in något som är intressant och möjligt att uppnå får gå vidare, medan de andra hade otur att vilja skriva på något som antingen redan var löst, ointressant, eller för svårt?
Jag tycker nog att specifika frågeställningar är något man behöver en forskningsledare till.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Polysticta stelleri » ons 23 dec 2009, 14:25

AndersY skrev:Nu är det här en naturvetenskapares perspektivt, men det där med att man själv skall skriva ihop ett förslag om vad man vill doktorera på, tycker jag låter svårt som grundutbildad.
Hur skall man veta var forskningsfronten ligger och vad som är möjligt att uppnå inom 240 hp, eller vad en doktorsexamen nu är på?
Man måste ju göra något tillräckligt intressant och bra för att bli internationellt publicerad, hur vet man vad det är?
Eller sker urvalet efteråt, så de som lyckats pricka in något som är intressant och möjligt att uppnå får gå vidare, medan de andra hade otur att vilja skriva på något som antingen redan var löst, ointressant, eller för svårt?
Jag tycker nog att specifika frågeställningar är något man behöver en forskningsledare till.

I mitt fall behöver man ingen forskningsplan vid ansökan. Även i de fall man kräver någon slags forskningsplan så är den helt preliminär. Den verkliga planen arbetas fram efter att man antagits och det sker i samråd med handledaren som har koll på forskningsfronten, vad som är möjligt att uppnå på 240 hp osv.
Polysticta stelleri

Inläggav Cynips » tor 31 dec 2009, 01:09

Vad du beskriver stämmer bra med vad som gällde på Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet vid tiden då jag var doktorand. Bland de sökande skulle antas de bäst meriterade och först därpå skulle det bestämmas vad dessa skulle göra. I praktiken brukar det dock vara så att den presumtive doktoranden redan har ett något snävare intresseområde och redan har kontakt med en handledare (ofta pga att man gjort examensarbete på samma institution).

Av ditt användarnamn skulle man kunna misstänka att du är inställd på just zoologi. Stämmer detta?
I'd rather be consistent than right. – James M. Carpenter
Användarvisningsbild
Cynips

Inläggav pwm » mån 17 maj 2010, 09:32

Polysticta stelleri skrev:där jag tänker söka antar man ca 3 doktorander en gång per år.
man har en särskild period där man får skicka in ansökan (februari och mars)
Så hur gick det?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Polysticta stelleri » mån 17 maj 2010, 10:17

Åt skogen. Jag skrev inte klart den uppsats jag behövde för att kunna söka.
Jag fegade ur, höll inte för trycket, var för lat, valde den enkla vägen, fick för mycket prestationsångest, vek ner mig, valde att inte uttömma mina möjligheter.
Eller hur man nu väljer att se det.
Polysticta stelleri

Föregående

Återgå till Vardagsrummet