När kommer brevet fram

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

När kommer brevet fram

Inläggav Polysticta stelleri » tis 02 feb 2010, 10:05

Om jag lägger på ett brev på söndag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram?

Om jag lägger på ett brev på fredag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram?

Vad är syftet?

Hur mycket säkrare är rek jämfört med vanligt om man vill att brevet ska komma fram i tid?
Polysticta stelleri

Re: När kommer brevet fram

Inläggav Xantippa » tis 02 feb 2010, 10:09

Polysticta stelleri skrev:Om jag lägger på ett brev på söndag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram?Om jag lägger på ett brev på fredag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram? Vad är syftet?

Båda breven kommer (oftast) fram på måndag - beroende på att ingen post delas ut under helgen. Syftet? Är just att ingen post delas ut under helgen. :?

Polysticta stelleri skrev:Hur mycket säkrare är rek jämfört med vanligt om man vill att brevet ska komma fram i tid?

Hur många procent säkrare, eller vad? Rekat brev är säkrare helt enkelt. Går inte in i den vanliga postsorteringen. Har aldrig hört om rekat brev som kommit på avvägar eller försvunnit, men det har säkert hänt. Är nog väldigt ovanligt dock. Oroar du dig för saker nu igen? :smile2:
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Polysticta stelleri » tis 02 feb 2010, 10:10

Postens egen förklaring är ju obegriplig.
Polysticta stelleri

Inläggav Xantippa » tis 02 feb 2010, 10:16

Posten vill såklart helgardera sig och inte lova för mycket. Så fort det är på pränt ska det uppfyllas vet du...
Men som sagt, rekommenderade brev kommer fram.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Polysticta stelleri » tis 02 feb 2010, 10:17

Men tömmer de brevlådorna på fredag och lördag? Verkar inte det lite onödigt. De kunde väl skaffa större brevlådor och spara in personalkonstnaden fredag och lördag istället för att ta bort en massa brevlådor.

Men om man lägger på på fredag borde det vara lite säkrare att det kommer fram på måndag än om man lägger på på söndag?
Polysticta stelleri

Inläggav kaxiga Z » tis 02 feb 2010, 10:18

De tömmer inte brevlådor på lördagar. i alla fall inte de brevlådor jag sett hittills, det brukar stå mån-fred. och på vissa enstaka: sönd.
Senast redigerad av kaxiga Z tis 02 feb 2010, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Polysticta stelleri » tis 02 feb 2010, 10:18

Ska man skicka doktorandansökan som rek, eller är det löjligt och ger de som behandlar ansökan intrycket att man petimetermässig är nojjig.
Polysticta stelleri

Inläggav nakkonox » tis 02 feb 2010, 10:19

Polysticta stelleri skrev:Men tömmer de brevlådorna på fredag och lördag?

Nej, och dessvärre har jag hört att människor "tömmer" sig i dessa brevlådor nattetid. Ett förslag är att lägga reket i en plastpåse. 8-)
nakkonox

Inläggav kaxiga Z » tis 02 feb 2010, 10:20

Polysticta stelleri skrev:Ska man skicka doktorandansökan som rek, eller är det löjligt och ger de som behandlar ansökan intrycket att man petimetermässig är nojjig.

Tror inte de bryr sig det minsta, så länge de har ansökan i sin hand. skicka med rek.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Järven » tis 02 feb 2010, 10:30

Har du ett postcenter i närheten så kan du lämna det där, då hamnar det inte i någon utsatt låda. Tar du dessutom rek, så får du ett id-nummer så att du kan se på postens hemsida exakt var i hanteringen ditt brev befinner sig.
Användarvisningsbild
Järven

Inläggav Pär C » tis 02 feb 2010, 10:33

Polysticta stelleri skrev:Hur mycket säkrare är rek jämfört med vanligt om man vill att brevet ska komma fram i tid?

Inte alls för tidsaspekten, skulle jag säga. Det ger dig bara bevis på att det faktiskt skickats. För att försäkra sig om tiden så är det bättre att faxa/e-maila och bekräfta per post. Detta gäller dock bara om det inte är ett oavisligt krav att en egenhändigt undertecknad handling är inkommen en viss dag. Jag vet inte hur det är på den punkten med just doktorandansökningar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Polysticta stelleri » tis 02 feb 2010, 10:45

Tack för alla snabba svar, som man säger i Tyskland.
Polysticta stelleri

Inläggav Urquhart » tis 02 feb 2010, 13:33

Polysticta stelleri skrev:Om jag lägger på ett brev på söndag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram?

Om jag lägger på ett brev på fredag (innan brevlådan töms), när kommer det då fram?

Båda kommer fram på måndagen... om allt går som det ska... vilket är normalfallet med brevutlämning i Sverige.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » tis 02 feb 2010, 13:36

Polysticta stelleri skrev:Men tömmer de brevlådorna på fredag och lördag? Verkar inte det lite onödigt. De kunde väl skaffa större brevlådor och spara in personalkonstnaden fredag och lördag istället för att ta bort en massa brevlådor.

På lördagar töms inga brevlådor. De töms på fredgar och söndager. Varför man gör så är mycket enkelt för den som tänker efter lite. Hade man bara tömt på söndagen hade man fått en jävla massa brev att ta hand om. Detta skulle dels leda till att många måste helgjobba mycket, vilket är dyrt och det skulle förmodligen även leda till att allt inte hann sorteras i tid, vilket skulle leda till försenad post.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Pace » tis 02 feb 2010, 18:53

Rekommenderade brev är inte nödvändigtvis bättre. Det finns inga garantier för att den ska komma fram och Posten tar inte ansvar för brevens innehåll på något sätt. Att de kan spåra dem innebär i princip bara att de kan se vilken terminal försändelsen försvunnit ifrån, vilket inte direkt är någon tröst när brevet väl är borta.

Men efter ett antal stölder av dylika brev har de tänkt att skaffa personliga id:n varje gång de registreras, vilket inte nödvändigtvis behöver innebära någon förbättring mer än att se vem som sist höll det i handen.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Nästa

Återgå till Vardagsrummet