Volt per meter?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Volt per meter?

Inläggav Johan Alm » tis 28 sep 2010, 07:43

Hej

Hur gör man för att skapa ett elektriskt fält i luften? Jag har en bit aluminium (100*20*1mm), den skall laddas positivt. Hur beräknar jag vilken ström, spänning och resistans som jag behöver föra in i aluminiumbiten för att skapa ett ca 10cm stort elektriskt fält i luften runt? Jag har förstått att det skall vara väldigt hög volt och väldigt låg ampere för att man skall minimera risken för omedelbar död om du skulle komma i kontakt med aluminiumet.
Det lär nog också finns någon form av formel för att beräkna hur många volt per meter som går åt för att "flytta" elektricitet i luften, alltså skapa ett elektriskt fält?

Någon som kan hjälpa till? :?:
Johan Alm

Re: Volt per meter?

Inläggav Thomas P » tis 28 sep 2010, 08:22

Det skulle underlätta om du förklarade vad du hade för syfte med det hela.

Sen verkar dina kunskaper om elektricitet vara rätt begränsade så det är nog bra om du är väldigt försiktig att hålla på med höga spänningar, man kan som sagt dö om man gör fel.
Thomas P

Inläggav Billy Kropotkin » tis 28 sep 2010, 08:25

Johan Alm skrev:Hej

Hur gör man för att skapa ett elektriskt fält i luften? Jag har en bit aluminium (100*20*1mm), den skall laddas positivt. Hur beräknar jag vilken ström, spänning och resistans som jag behöver föra in i aluminiumbiten för att skapa ett ca 10cm stort elektriskt fält i luften runt? Jag har förstått att det skall vara väldigt hög volt och väldigt låg ampere för att man skall minimera risken för omedelbar död om du skulle komma i kontakt med aluminiumet.
Det lär nog också finns någon form av formel för att beräkna hur många volt per meter som går åt för att "flytta" elektricitet i luften, alltså skapa ett elektriskt fält?

Börja med att förklara vad det är du vill åstadkomma!

Ursäkta om jag låter ofin, men dina frågor är svåra att besvara eftersom det verkar som att du inte riktigt förstår vad du frågar.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav Tompavan » tis 28 sep 2010, 10:44

Johan Alm skrev:Hej

Börja med att titta igenom detta

Sen kan du bara föra in spänning i din krets. Resistansen avgör vilken ström du får.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav brimer » tis 28 sep 2010, 13:13

Jag skulle rekommendera du inte försöker skapa elektriska fält i luften med några andra hjälpmedel än päls, ebonit, latex etc!

Bild

Att föra ström genom plattan ger dig absolut inget E-fält i luften runt omkring den. Försök inte ens! Fältlinjerna går inuti metallen, inte i luften utanför!
Användarvisningsbild
brimer

Inläggav Johan Alm » tis 28 sep 2010, 21:21

Tack så mycket! Mina kunskaper är väldigt begränsade, jag kan nästan inte ett skit om det, därför så kan nog min fråga verka obegriplig.
Jag har två alu bitar. Min tanke var om det går att + ladda den ena och - ladda den andra, lägga dom med 10cm mellanrum och lägga en t ex tändsticksask mitt mellan bitarna. De elektriska fält som jag fått för mig skall bildas runt alu bitarna skall då göra så att inga partiklar (små partiklar) kan landa på tändsticksasken, utan i stället dras till någon av alu bitarna.

Har jag förklarat lite bättre? Kan detta vara möjligt och i så fall hur räknar man? (vill bara veta i teorin, så jag inte dör ;)
Johan Alm

Inläggav brimer » tis 28 sep 2010, 21:38

Användarvisningsbild
brimer

Inläggav pwm » tis 28 sep 2010, 21:50

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav niklasz » ons 29 sep 2010, 16:17

Om jag förstår din fundering rätt tänker du skapa något som liknar en plattkondensator och ladda respektive platta positiv och negativ. Plattorna kommer då att dra till sig partiklar, förutsatt att dessa är laddade. Huruvida partiklarna därmed fastnar på aluminiumbitarna eller träffar tändsticksasken beror på ett flertal faktorer, t ex laddningen på aluminiumstyckena, partiklarnas laddning, deras massa, hastighet, osv.
niklasz

Inläggav take » ons 29 sep 2010, 17:23

När jag behövde lite mer spänning till mina projekt brukade jag felvända en gammal transformator. Om du har en transformator som har 220:12 så kopplar man 220V till 12V sida och då får man cirka 4kV på primärsidan. Lysande för alla möjliga projekt inkl att elda upp sin multimeter, att bli medvetslös, elda upp transformatorn och att skapa ärr som syns fortfarande många år senare. Sedan när man blir vuxen och lär sig lite mer så inser man vilken tur man har att man fortfarande lever.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav tarzan » ons 29 sep 2010, 17:50

När jag var tio-elva år resulterade ett av mina elektriska experiment i en lillasyster på intensiven. Men har man koll är el är kul. Mina grabbar imponerade stort när de på lågstadiet hade med sig egenbyggda elektromagneter till plugget.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav C-J » ons 29 sep 2010, 21:22

Jag hade ett sånt där leksakskitt "Den lille elektrikern" som skulle matas med 3 st D batterier med en sammanlagd spänning om 4.5 V. Detta tyckte jag var lite klent när jag i 7 årsålder satt och lekte med hemma-lindad elektromagnet, så jag seriekopplade 3st 4.5V batterier istället, funkade bra i någon minut eftersom plastskräpet till kopplingsplatta smälte.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav Gåzart » tor 30 sep 2010, 00:01

tarzan skrev:Mina grabbar imponerade stort när de på lågstadiet hade med sig egenbyggda elektromagneter till plugget.

Detta var några årskurser senare. Då tog jag med en portabel elchocksapparat byggd av en transformator, en tryckströmbrytare, ett 9V batteri samt två utstickande spikar. Sen stod vi i en ring, höll varandra i händerna och lät stötarna flöda. De coola killarna tyckte det var en "löjlig grej" vilket gjorde det hela ännu roligare.

C-J skrev:Jag hade ett sånt där leksakskitt "Den lille elektrikern" som skulle matas med 3 st D batterier med en sammanlagd spänning om 4.5 V. Detta tyckte jag var lite klent när jag i 7 årsålder satt och lekte med hemma-lindad elektromagnet, så jag seriekopplade 3st 4.5V batterier istället, funkade bra i någon minut eftersom plastskräpet till kopplingsplatta smälte.

Den lådan hade jag också. Hade också en låda som hette något i stil med Kosmos. Och senare även Elektronik För Alla serien. Kommer ihåg en del grundläggande koncept men det var väl inte jättemycket som fastnade, i den åldern gjorde man saker för att det var häftigt och inte för att det var intressant.

Sprängämnesåldern (tonåren) ska vi inte ens tala om. Två turer till akuten blev det.
Användarvisningsbild
Gåzart

Återgå till Naturvetenskap och teknik