Jordbakterier?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Jordbakterier?

Inläggav Predden » tor 16 dec 2010, 13:38

Är till att börja med lite osäker på om detta är rätt kategori jag postar i.

I dessa vattenledningsfrysande tider har jag en liten fråga om ”Jordbakterier” dvs de som kan finnas i vattnet efter ett vattenläckage.
Hur farliga är dessa och vad kan det medföra att dricka vatten som ev innehåller dessa bakterier.

Om det sker en vattenläcka och vattnet ur kranen är brunt och illaluktande är det ganska uppenbart inte rent dricksvatten, men om vattnet efter en läcka i området inte luktar illa och både smakar och ser ut som vanligt, hur stor är då risken att det är drabbat av dessa bakterier?
Är husdjur som hundar, tåligare mot dessa bakterier med tanke på att dom tex kan dricka ut en vattenpöl i skogen utan att bli sjuka.
Användarvisningsbild
Predden

Re: Jordbakterier?

Inläggav Tryggve » tor 16 dec 2010, 14:10

Utan att vara insatt: när det gäller jordbakterier så är väl en del ofarliga, medan en del kan ge upphov till sjukdomar. För att helt avgöra vilka bakterier som finns i vattnet så måste det nog analyseras. Sedan så finns det ju annat i jorden, t ex svampar.

Hur stor risken är beror nog mycket på vilken typ av jord det är, för olika förhållanden ger ju olika betingelser för mikroorganismer.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Jordbakterier?

Inläggav VeVeN » tor 16 dec 2010, 15:43

Orsak till brunt vatten

Den vanligaste orsaken till att vattnet i vattenledningar är brunt är knappast att det kommit in jord i rören. Det bruna är oftast vanlig rost och mineraler från vattnet. När man stänger av vattnet, för att laga en läcka exempelvis, sjunker trycket, och "grumset" som tidigare legat stilla i röret, lossnar från rörets insida, och följer sedan med när vattnet satts på igen.

Vattnet blir precis lika brunt när man stänger av för att koppla in nya anslutningar exempelvis.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Återgå till Naturvetenskap och teknik