köra bil utan försäkring

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

köra bil utan försäkring

Inläggav garozzo » sön 02 jan 2011, 13:07

I den engalska realitysåpan "roadwars" får man se vad som händer om man kör bil utan trafikförsäkring i England.
Bilen beslagtas, och om man inte betalat försäkringen inom 14 dagar skrotas bilen!
Vad gäller i Sverige om man ertappas med att köra en bil utan försäkring?
jag tvivlar på att vi har så brutal lagstiftning..
Det väcker också en annan fråga:
Är det rätt att kräva obligatorisk trafikförsäkring, eller är det något som individen själv skall få avgöra.
garozzo

Re: köra bil utan försäkring

Inläggav tarzan » sön 02 jan 2011, 13:15

Och vad händer om man krockar utan att bilen är försäkrad? Materiellt kan man ju orsaka enorma kostnader vid en eventuell krock, vem betalar då?
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav kaxiga Z » sön 02 jan 2011, 13:19

tarzan skrev:Och vad händer om man krockar utan att bilen är försäkrad? Materiellt kan man ju orsaka enorma kostnader vid en eventuell krock, vem betalar då?

Såg en glad uppgörelse mellan två snälla gamla farbröder en gång, efter krock. "Lika mycket skada på din som på min bil? Okej, vi glömmer det här". Två stora leenden.
De hade kanske inte försäkring.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav trilobite » sön 02 jan 2011, 13:35

Jag backade på en bil på en parkeringsplats en gång, killen ville inte att jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag. Han kanske inte hade körkort.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer
Användarvisningsbild
trilobite
Forummoderator

Inläggav Billy Kropotkin » sön 02 jan 2011, 13:46

garozzo skrev:I den engalska realitysåpan "roadwars" får man se vad som händer om man kör bil utan trafikförsäkring i England.
Bilen beslagtas, och om man inte betalat försäkringen inom 14 dagar skrotas bilen!
Vad gäller i Sverige om man ertappas med att köra en bil utan försäkring?
jag tvivlar på att vi har så brutal lagstiftning..
Trafikförsäkringen i Sverige är så pass obligatorisk att det i praktiken inte går att köra oförsäkrat. Om man inte själv tecknar en försäkring så blir bilen automatiskt försäkrad av trafikförsäkringsföreningen till en mycket hög premie (den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar för aktuell typ av fordon)..
Det väcker också en annan fråga:
Är det rätt att kräva obligatorisk trafikförsäkring, eller är det något som individen själv skall få avgöra.
Det är rätt! Den obligatoriska trafikförsäkringen finns inte för att skydda bilägaren/föraren, utan för att skydda andra. Skadorna från en bilolycka blir lätt så stora att den som orsakat dem inte har en möjlighet att någonsin betala för dem.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav tarzan » sön 02 jan 2011, 13:48

kaxiga Z skrev:Såg en glad uppgörelse mellan två snälla gamla farbröder en gång...
Så om det är snälla farbröder som bara tänkt krocka med andra snälla farbröder, då behövs ingen försäkring :-)
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav nabru » sön 02 jan 2011, 14:03

Händer väl inget mer i Sverige än att man får böter och bilen körförbud. Vilket väl den per automatik har om den saknar trafikförsäkring. Sedan är det bara att köra vidare. Beslag av bilar händer väl men om jag inte misstar mig i huvudsak vid upprepade rattfyllerikörningar.

Och med anledning av det kaziga Z skrev om att två som nog inte hade försäkring krockade, lite från min ort i samma tema http://www.ystadsallehanda.se/incoming/ ... jouml.html
En liten bilolycka där det visade sig att båda förarna som var inblandade i olyckan var påverkade. Ett rätt så svårslaget rekord som har gett upphov till att jag får en del gliringar när jag är på besök hos vänner på andra orter. Då de undrar om jag inte skall ha en färdknäpp när jag skall köra hem.
Varma kvällar har jag 100 % skydd mot malaria, kyliga bara 50 %.
Visst har jag fördomar och så länge ingen med fakta kan visa på att de är felaktiga kommer jag att fortsätta vårda dem.
Blogg Gester
Användarvisningsbild
nabru

Inläggav Järven » mån 03 jan 2011, 08:35

Jag körde oförsäkrad en sommar. Jag hade köpt en f.d. leasad bil strax före semestern. Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och betalade försäkringengen, varpå jag kopplade på husvagnen och åkte Stockholm-Piteå med flera stopp. Efter semestern fick jag besked att bilen var oförsäkrad. Något i ägaröverföringen leasing firman förra ägaren och mig, hade blivit liggande p.g.a. semesterstängnigar, och man kan inte försäkra en bil man inte äger. Jag fick inga premier tillbaka, men mins inte att jag skulle ha fått någon extra hög avgift från trafikförsäkrings bolaget heller. Jag undrar bara vad som skulle hänt vid en olycka.
Användarvisningsbild
Järven

Inläggav Johannes » mån 03 jan 2011, 10:33

Billy Kropotkin skrev:Trafikförsäkringen i Sverige är så pass obligatorisk att det i praktiken inte går att köra oförsäkrat. Om man inte själv tecknar en försäkring så blir bilen automatiskt försäkrad av trafikförsäkringsföreningen till en mycket hög premie (den högsta premie som något försäkringsbolag tillämpar för aktuell typ av fordon)..

Bilen kan i och för sig vara avställd eller avregistrerad, då krävs ingen trafikförsäkring. Frågan är vad som händer om man krockar med ett sådant fordon? Jag gissar att din egna försäkring täcker skadan på din bil och att ditt försäkringsbolag (samt eventuella övriga skadedrabbade) driver en skadeståndsprocess mot föraren av den oförsäkrade bilen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav kaxiga Z » mån 03 jan 2011, 11:05

tarzan skrev:
kaxiga Z skrev:Såg en glad uppgörelse mellan två snälla gamla farbröder en gång...
Så om det är snälla farbröder som bara tänkt krocka med andra snälla farbröder, då behövs ingen försäkring :-)

:) De var snälla och glada pga omedelbar ohelig allians!

/spekulation från bakomvarande bil i kön
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav garozzo » tis 04 jan 2011, 14:26

Apropå bilfösäkring:
Efter valet 2006 talades det om kraftiga höjningar av trafikförsäkringen så att sjukvårdskostnaderna för bilismen skulle täckas.
Hur blev med den saken?
Jag har ingen bil själv nämligen.
garozzo

Inläggav Johannes » tis 04 jan 2011, 15:41

Punktskatt på trafikförsäkringspremien (32%) infördes 2007.
Användarvisningsbild
Johannes

Återgå till Vardagsrummet