Bilfråga - Vattenpump

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Bilfråga - Vattenpump

Inläggav djembelelle » mån 07 nov 2011, 21:38

Finns väl en och annan bilkunnig så jag frågar som följer.
Gäller en Fiat Punto. Om vattenpumpen inte driver runt vätskan med full kraft, eller kanske inte alls, finns det en möjlighet att det ändå inte börjar koka?
Användarvisningsbild
djembelelle

Re: Bilfråga - Vattenpump

Inläggav ani » mån 07 nov 2011, 23:05

Ja, om vattnet kan cirkulera spontant mha värmeskillnaderna. Kan dock inte säga nåt om det funkar på just din Punto, men det går väl att testa om du ger dig ut på en tur och inte har alltför bråttom utifall du skulle behöva stanna och vänta på nedkylning.
Det är ju desutom gynnsam årstid just nu.
Användarvisningsbild
ani

Inläggav djembelelle » mån 07 nov 2011, 23:11

ani skrev:Ja, om vattnet kan cirkulera spontant mha värmeskillnaderna. Kan dock inte säga nåt om det funkar på just din Punto, men det går väl att testa om du ger dig ut på en tur och inte har alltför bråttom utifall du skulle behöva stanna och vänta på nedkylning.
Det är ju desutom gynnsam årstid just nu.

Motorn kokar inte eller så, men det finns ingen värme i kupén. Mitt resonemang är att om det vore termostaten skulle temperaturen inte gå upp. För länge sen grejade jag med en Renault 4 med samma symptom, och det visade sig vara just värmepumpen. Men en sådan bil kanske är lite speciell.
Värmepaketet verkar inte heller vara igensatt, vi har spolat med trädgårdsslangen.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav J.K Nilsson » mån 07 nov 2011, 23:28

Sifonkylning tillämpades i bilismens barndom, alltså självcirkulation men då var kylarens högsta punkt mycket högre än motorns högsta punkt samt att kylarens lägsta punkt var minst i nivå med motorns lägsta punkt. Så det är uteslutet på moderna bilar och en pump verkar effektivt som en propp för självcirkulation.

Jag tror dock på att kylningen till motorn funkar men inte värmeanläggning. Kolla värmekranen till paketet, finns det luftblandningsspjäll för att mixa en fin blandning av skön luft? Finns det en extern avstängningskran till värmepaketet för koppla bort värmepaketet i syfte att uppnå maximal kylning av motorn i händelse av för hög motortemperatur?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav Anders G » mån 07 nov 2011, 23:49

Kan det vara så djävligt att vattnet hela tiden cirkulerar i kupévärmarpaketet, och temperaturen på luften styrs med ett spjäll i luftkanalen? Om spjället hakar upp sig och bara leder in kallluft får du ingen värme i kupén. Vattenpumpar kan läcka och bråka, men sluta pumpa runt har jag inte stött på.

:oops: Men vad vet jag, alla Fiat jag sett har rostat bort innan någon fått för sig att laga något under huven.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav djembelelle » tis 08 nov 2011, 00:01

J.K Nilsson skrev:Sifonkylning tillämpades i bilismens barndom, alltså självcirkulation men då var kylarens högsta punkt mycket högre än motorns högsta punkt samt att kylarens lägsta punkt var minst i nivå med motorns lägsta punkt. Så det är uteslutet på moderna bilar och en pump verkar effektivt som en propp för självcirkulation.

Jag tror dock på att kylningen till motorn funkar men inte värmeanläggning. Kolla värmekranen till paketet, finns det luftblandningsspjäll för att mixa en fin blandning av skön luft? Finns det en extern avstängningskran till värmepaketet för koppla bort värmepaketet i syfte att uppnå maximal kylning av motorn i händelse av för hög motortemperatur?

J.K Nilsson

Som sagt så råkade jag ut för det här en gång med en Renault 4, att rotorn/bladet lossnade från axeln. Motorn kokade inte, och noll värme i kupén. Men modern var den väl inte. Typ -73 års modell-
Det här är inte min bil, men i somras gav jag mig in och rotade i den för att kolla värmepaketet. Det visade sig att man måste plocka ut i stort sett hela inredningen för att komma åt det. Jag gav upp när jag insåg att värmepaketet är integrerat med ACn...
Och man kopplar ju inte bort värmepaketet om man vill kyla motorn extra, så där tänkte du nog tvärtom.
Kopplade som jag sa in trädgårdsslangen på ingången till värmepaketet, och det forsade fin på utgången, så stopp är det inte iaf. Om det sedan finns några extrafinesser med friskluft etc så...En verkstad vill ha ganska många tusen för att byta ut ett värmepaket, och det förstår jag.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav djembelelle » tis 08 nov 2011, 00:03

Anders G skrev:Kan det vara så djävligt att vattnet hela tiden cirkulerar i kupévärmarpaketet, och temperaturen på luften styrs med ett spjäll i luftkanalen? Om spjället hakar upp sig och bara leder in kallluft får du ingen värme i kupén. Vattenpumpar kan läcka och bråka, men sluta pumpa runt har jag inte stött på.

:oops: Men vad vet jag, alla Fiat jag sett har rostat bort innan någon fått för sig att laga något under huven.

Jag rotade in mig så långt att jag kunde se att de spjäll som vajrarna är kopplade till verkade funka. Men jag upptäckte säkert inte allt.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav J.K Nilsson » tis 08 nov 2011, 00:09

djembelelle skrev:
Och man kopplar ju inte bort värmepaketet om man vill kyla motorn extra, så där tänkte du nog tvärtom.

Jopp, det är det som den nedre tallriken på en del termostater gör. När de öppnar tillräckligt stänger tallriken flödet till värmepaketet för att öka flödet genom kylaren. På moderna bilar så styrs den funktionen av kran som kan vara styrd ifrån motorns styrdon, på äldre bilar så kan det sitta en termostatventil på topplocket som öppnar en vakuumkrets för att stänga kranen.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav djembelelle » tis 08 nov 2011, 00:18

J.K Nilsson skrev:
djembelelle skrev:

Jopp, det är det som den nedre tallriken på en del termostater gör. När de öppnar tillräckligt stänger tallriken flödet till värmepaketet för att öka flödet genom kylaren. På moderna bilar så styrs den funktionen av kran som kan vara styrd ifrån motorns styrdon, på äldre bilar så kan det sitta en termostatventil på topplocket som öppnar en vakuumkrets för att stänga kranen.

J.K Nilsson
OK, jag tror på dig. Minns när vi hade en Corolla där kylaren var helt slut och vi var ute på semester några varma sommardagar och fick ha värmen på fullt med max fläkt och öppna fönster.
När det gäller Punton så körde ägaren (italienare) den till Sverige i våras och påstår att han märkte att värmen försvann plötsligt nånstans på autostradan i Tyskland. (Så han får väl åka dit och leta....)
Edit. Eller så blev det väl helt enkelt kallare där nånstans och kupévärmen behövdes för första gången.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav R.B » ons 09 nov 2011, 19:52

Det är inte så att topplockspackningen har gett sig? Ett tecken på det är just att du inte får någon värme i kupen.

Jag och min far satte in en ny vattenpump på en Polo -98 (det är han som är mekanikern, jag är den som håller lampan) för några månader sedan, jag körde den bilen i lite över fyra mil med trasig pump. Full värme i kupen och 100 km/h på vägen till verkstaden så kokade den inte. Lägre hastighet så blev den för varm (50-80), testade inte hur det fungerade vid högre hastighet.

Så har du kollat toppen?
R.B

Inläggav djembelelle » ons 09 nov 2011, 20:12

R.B skrev:Det är inte så att topplockspackningen har gett sig? Ett tecken på det är just att du inte får någon värme i kupen.

Jag och min far satte in en ny vattenpump på en Polo -98 (det är han som är mekanikern, jag är den som håller lampan) för några månader sedan, jag körde den bilen i lite över fyra mil med trasig pump. Full värme i kupen och 100 km/h på vägen till verkstaden så kokade den inte. Lägre hastighet så blev den för varm (50-80), testade inte hur det fungerade vid högre hastighet.

Så har du kollat toppen?

Du menar att det då skulle läcka kylarvätska så att det inte fylls upp i värmepaketet? Varit inne på den tanken också, men den verkar inte läcka.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav R.B » ons 09 nov 2011, 21:25

Jo precis, men då borde du kunna lukta i kylaren efter avgaslukter, samt kolla oljan om den börjat bli grå.
Det kan vara en liten spricka med ett minimalt läckage, men nej det låter väl inte så troligt att det är toppen egentligen.

Vad har du för udda symptom på bilen som kan påvisa vad det är som felar?

Går vattenpumpen över huvudtaget?
R.B

Inläggav djembelelle » ons 09 nov 2011, 21:29

R.B skrev:
Går vattenpumpen över huvudtaget?

Vet ej. En desperat tanke bara. Det är ju lättare att byta vattenpump än värmepaket.
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav pwm » ons 09 nov 2011, 21:58

Om topplockspackningen spricker lär man väl märka det på avgaserna och på kylarvätskenivån. Det lär bli gråvit rök ut avgasröret om ganska tomt i kylsystemet.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav nide_j » tor 10 nov 2011, 08:45

Show me the science!
nide_j

Nästa

Återgå till Vardagsrummet