Hur stor är risken att motorn slås sönder?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Hur stor är risken att motorn slås sönder?

Inläggav djembelelle » ons 04 jan 2012, 20:25

Sedan kan man undra varför man inte använder kedjor istället för gummiremmar. Rasslar?
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav budde » ons 04 jan 2012, 21:10

djembelelle skrev:Sedan kan man undra varför man inte använder kedjor istället för gummiremmar. Rasslar?

Högre pris vid tillverkning. Lägre serviceintäkter?
/budde
There is no God, Nature sufficeth unto herself; in no wise hath she need of an author. (Marquis de Sade)
Användarvisningsbild
budde

Inläggav pwm » ons 04 jan 2012, 21:37

TomasT skrev:En normalbil har säkerligen marginaler till skillnad från ett uttryckningsfordon.
Jo, ingen biltillverkare som vill vara kvar i branschen kan kan använda sig med en säkerhetsmarginal på 1000km+lite till. Kanske var det där med "skulle bytts för 100 mil sedan" en ren underdrift. Kanske var kamremmen ett måndagsexemplar. Kanske, som du skriver, handlar det om åldring i materialet. Eller så minns man fel.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav pwm » ons 04 jan 2012, 21:42

djembelelle skrev:Sedan kan man undra varför man inte använder kedjor istället för gummiremmar. Rasslar?
Kejdor används väl fortfarande? Åtminstone för något decennium sedan hade BMWs 12:or kedja. Rasslet undviks med kedjesträckare som tar kraft från oljetrycket.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav C-J » ons 04 jan 2012, 21:48

Jag brukar mest meka med virtuella bilar, så jag kan inte kalla mig Mulle Meck, men Mercedes har väl kört kamkedja hur länge som helst, och Bmw sedan 90-talet? Har för mig även Audi och Saab kör kedja.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav TomasT » ons 04 jan 2012, 22:00

pwm skrev:
TomasT skrev:En normalbil har säkerligen marginaler till skillnad från ett uttryckningsfordon.
Jo, ingen biltillverkare som vill vara kvar i branschen kan kan använda sig med en säkerhetsmarginal på 1000km+lite till. Kanske var det där med "skulle bytts för 100 mil sedan" en ren underdrift. Kanske var kamremmen ett måndagsexemplar. Kanske, som du skriver, handlar det om åldring i materialet. Eller så minns man fel.

Av begripliga skäl anger inte tillverkarna när alla komponenter har rykt.Det vore behagligare om allt skedde samtidigt så man slapp å vela med livsuppehållande åtgärder:sälja/behålla/skrota.

Inläggav pwm » ons 04 jan 2012, 22:09

TomasT skrev:Av begripliga skäl anger inte tillverkarna när alla komponenter har rykt.
I mitt arbete har jag regelbunden kontakt med beräkningsingenjörer hos flera (nåja, tre) biltillverkare och de gör ingen hemlighet av osäkerheten i livslängder. Nästan alltid anges osäkerhet i indata som skäl.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Medvetandet » ons 04 jan 2012, 22:46

Tompavan skrev:Beroende av vad du betalt för bilen så kan det vara idé att bara köra på. Priset för ett kamremsbyte på verkstad torde överstiga vad du betalat för bilen. När den sen rasar får du ju åtm skrotvärdet tillbaka. Kanske en uppsättning sommardäck som du kan sälja.

Jag kan avslöja att priset (som killen satt upp som sålde den) för bilen var 12 000.

Jag fick ned den till 11 000, men då han precis tankat den så blev jag tvungen att lägga till 400.

Ett kamremsbyte kommer säkert att kosta någonstans runt 5 - 6 000 som jag fått höra här där jag bor.

Tycker ni motor-allkunniga att jag skall satsa på kamremsbyte (i betraktande av priset för bilen som jag betalat, ni nu här fick veta) eller ej?
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Inläggav fråntaiga » ons 04 jan 2012, 23:14

Medvetandet skrev:
Tompavan skrev:Beroende av vad du betalt för bilen så kan det vara idé att bara köra på. Priset för ett kamremsbyte på verkstad torde överstiga vad du betalat för bilen. När den sen rasar får du ju åtm skrotvärdet tillbaka. Kanske en uppsättning sommardäck som du kan sälja.

Jag kan avslöja att priset (som killen satt upp som sålde den) för bilen var 12 000.

Jag fick ned den till 11 000, men då han precis tankat den så blev jag tvungen att lägga till 400.

Ett kamremsbyte kommer säkert att kosta någonstans runt 5 - 6 000 som jag fått höra här där jag bor.

Tycker ni motor-allkunniga att jag skall satsa på kamremsbyte (i betraktande av priset för bilen som jag betalat, ni nu här fick veta) eller ej?

Franska äventyr är alltid riskabla...Mitt råd är att du endast gör ett kamremsbyte om du får ngn att göra det till "kompispris". Känns som lite fel bil att slänga stålar på!
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav L. Mäkinen » tor 05 jan 2012, 08:04

Effektförluster kanske är en del. Det är en dyrare konstruktion också.
----------

Jag hade inte lagt pengar på att byta remmen på en bil för 10 kkr om inte resten av bilen verkligen är i toppskick. En bekant till mig har instiftat 10%-regeln för sina bilar. Ingen enskild reparation får kosta mer än 10% av vad bilen kostat i inköp. Dyker något sådant upp så skrotar man bilen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav dali » tor 05 jan 2012, 10:54

L. Mäkinen skrev:En bekant till mig har instiftat 10%-regeln för sina bilar. Ingen enskild reparation får kosta mer än 10% av vad bilen kostat i inköp. Dyker något sådant upp så skrotar man bilen.

Märklig regel, jag får inte ihop den oavsett prisklass.

- Om bilen kostat 200.000 kr och behöver repareras för 20.100 kr så skrotas bilen med en förlust på ca 180.000 kr (200.000 minus reparationskostnad för att återställa värdet).
- Om bilen kostat 50.000 kr och behöver repareras för 5.100 kr så skrotas bilen med en förlust på ca 45.000 kr.
- Om bilen kostat 5.000 kr och behöver repareras för 510 kr så skrotas bilen med en förlust på ca 4.500 kr.

Missar jag något?
dali

Inläggav Shudnawz » tor 05 jan 2012, 13:07

C-J skrev:Jag brukar mest meka med virtuella bilar, så jag kan inte kalla mig Mulle Meck, men Mercedes har väl kört kamkedja hur länge som helst, och Bmw sedan 90-talet? Har för mig även Audi och Saab kör kedja.

Vill minnas att även Ford kör kedja i (vissa av) sina Duratec-motorer. Visar sig dessutom att flera tillverkare i Ford-koncernen använder Duratec-motorerna, så även Volvo kan ha/haft modeller med dessa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Duratec

EDIT:
Som en kul fotnot för den intresserade så har ett antal av Fords europeiska prestandabilar (nämnelsevis ST/RS-serierna) haft svensktillverkade Volvo-motorer, samma som är till grund för deras egna T5:or, tex. Dock omdöpta till Duratec-benämningar i vissa sammanhang. Visade sig extra tydligt när jag skulle byta oljefilter och luftintaget på min ST -09. Motorn är rejält mycket större än chassit till Focusarna initialt var byggda för, så de hade fått modifiera vissa delar kraftigt, tex vända oljefiltret uppåt istället för neråt, dock med bibehållen placering. Detta resulterade i att för att komma åt att byta oljefilter så måste man demontera stora delar av luftintaget för motorn. Att ersätta luftfilterboxen var också ett spännande åtagande, då jag fick lossa motorfästena och helt sonika lyfta motorn uppåt/bakåt för att kunna lossa boxen som satt inkilad mellan blocket och kylaren. Usch.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Inläggav piotrr » tor 05 jan 2012, 13:38

L. Mäkinen skrev:En bekant till mig har instiftat 10%-regeln för sina bilar. Ingen enskild reparation får kosta mer än 10% av vad bilen kostat i inköp. Dyker något sådant upp så skrotar man bilen.

Det verkar ju jättekonstigt. Försäkringsbolag till exempel byter ut din dator om priset för reparation motsvarar eller överstiger det justerade priset på din dator i fungerande skick, annars reparerar de den obarmhärtigt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Shudnawz » tor 05 jan 2012, 13:49

piotrr skrev:

Det verkar ju jättekonstigt. Försäkringsbolag till exempel byter ut din dator om priset för reparation motsvarar eller överstiger det justerade priset på din dator i fungerande skick, annars reparerar de den obarmhärtigt.

Jo, men inte alla reparationer går på försäkringen. Att byta kamrem får du lösa själv, om du inte har en hysteriskt väl tilltagen garanti från tillverkaren. Jag kan förstå tänket, man vill inte lägga "för mycket" pengar på en bil, och nånstans får man sätta gränsen. Vid något tillfälle blir mekket med att hela tiden laga en bil "dyrare" än att faktiskt skrota skiten och skaffa något som funkar bättre, även om man rent monetärt tappar en aning på det vid tillfället.

Hade jag haft en bil för 5000-6000kr hade jag nog inte brytt mig om att byta kamrem på den, om jag inte hade någon kompis som kunde göra det för materialkostnad och en platta öl. Med nuvarande kärra, värd ca: 20kkr (ej inräknat sentimentalt värde) så skulle jag åtminstone överväga att låta en verkstad göra det, mest för att jag faktiskt vill behålla bilen.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.
Användarvisningsbild
Shudnawz

Inläggav piotrr » tor 05 jan 2012, 13:53

Jag förstår tänket som "jag vill inte räkna på det, så jag har uppfunnit en schablon".

Om man ändå tänker köpa nytt och reparationskostnaden skulle innebära en signifikant del av vad den nya bilen skulle kosta kan jag förstå att man överger även en ganska dyr bil istället för att reparera den.

Jag funderar ibland på om bilverkstäder har samma problem som vi har: Det kan ibland stå 30 trasiga, ej hämtade datorer på vår utlämningshylla, med ett kvitto på undersökningsavgiften. Vissa har stått där i flera år.

Men det finns också ett mer praktiskt perspektiv: Hur mycket är det värt för mig att få en fungerande bil (eller dator) redan idag, för bara 5000 kr? Om man helt glömmer bort att bilen kanske kostade 5000kr och att det blir 10000kr tillsammans och att det vore 10% på en bättre begagnad bil för 50 000kr, så kan 5000kr vara ett ganska bra pris på en nyrenoverad bil, nu, utan att behöva lägga tid på att leta upp en ny.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!