Guldmyntfot- bra eller dåligt?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Guldmyntfot- bra eller dåligt?

Inläggav Wierd Al Haglund » fre 17 maj 2013, 12:13

I denna dokumentär från UR förklarar man detaljerat fördelarna med guldmyntfot och nackdelarna med fiatvaluta (http://urplay.se/Produkter/175205-Varld ... vandsgrand). Vad tycker ni andra vofare om den här dokumentären, stämmer det att fiatvalutan är ett dåligt system och att det därför måste ersättas av en guldmyntfot, eller är den här dokumentären alltför vinklad för att man ska lita på den?
Wierd Al Haglund

Re: Guldmyntfot- bra eller dåligt?

Inläggav Anders G » fre 17 maj 2013, 12:17

Finns det något som tyder på att just guld är en så viktig resurs i dagens samhälle att den skulle kunna tjäna som myntfot? Olja, uran, körtid i superdator... jag kan se många naturresurser vilka är stabilt "nyttigare" än slikt smyckesbjäfs. (Jo, jag vet att guld har en teknisk nytta också, tex kabelanslutningar på Biltemas bilstereoapparater.)
They don't like it up'em, you know!
...eftersom jag inte ser någon större möjlighet att göra detta på ett vettigt sätt på ett forum där folk som
Anders G agerar.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Anders » fre 17 maj 2013, 13:12

Rent praktiskt måste värdet på guld gå upp enormt för att all valuta ska kunna växlas in till guld.

En del är rädda för vad de inte förstår och i detta fall är det förtroende, trust på engelska, att man litar på att de pengar man har är värda just så mycket som de är.

Visst, det går att ersätta förtroende med något mer praktiskt, något man kan ta på, men det finns ingen anledning.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Wierd Al Haglund » sön 19 maj 2013, 09:28

Anders G skrev:Finns det något som tyder på att just guld är en så viktig resurs i dagens samhälle att den skulle kunna tjäna som myntfot? Olja, uran, körtid i superdator... jag kan se många naturresurser vilka är stabilt "nyttigare" än slikt smyckesbjäfs. (Jo, jag vet att guld har en teknisk nytta också, tex kabelanslutningar på Biltemas bilstereoapparater.)

Men nu nämner de ju i dokumentären att en guldmyntfot(eller kanske snarare myntfot) inte nödvändigtvis inte behöver bestå av guld. Det jag vill veta här är om ni andra vofare tror på vad de säger i dokumentären, eller om ni ser den som alltför vinklad.
Wierd Al Haglund

Inläggav Anders G » sön 19 maj 2013, 10:46

OK. En guldmyntfot som inte är baserad på guld...
om vi glömmer de omoderna mynten (vem använder sådana i dessa kortens tid) och slutar diskriminiera andra slumpmässigt valda kroppsdelar... ja då är jag med. Jag håller med till viss del, absolut. Det ÄR verkligen bra eller dåligt.
They don't like it up'em, you know!
...eftersom jag inte ser någon större möjlighet att göra detta på ett vettigt sätt på ett forum där folk som
Anders G agerar.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » sön 19 maj 2013, 12:40

Att guld skulle ha ett stabilt och oföränderligt värde som gör den lämplig som bas för en valuta är en myt. Även en guldmyntfot handlar om förtroende, dvs förtroendet för att guld kommer vara lika värdefullt i framtiden. I ett läge där folk helt tappat förtroende för existerande valuta kan en råvarubaserad valuta i alla fall ge någon stabilitet, i Tyskland under värsta hyperinflationen var det t ex någon kolgruva som gav sina arbetare lön i en egen valuta konvertibel till kol, vilket fungerade bra lokalt, men det är svårt att hantera variationer i penningmängden när ekonomin växer med guldmyntfot. Dagens system fungerar rätt bra för att hålla inflationen på en stabil nivå men med guldmyntfot får man lätt perioder med deflation vilket är mycket dåligt för ekonomin. (eftersom bästa investeringen då kan vara att ha pengarna i byrålådan, snarare än att satsa dem på något produktivt).
Thomas P

Inläggav VeVeN » sön 19 maj 2013, 16:26

Ja, det äe klart, om tilltron till de konventionella valutorna åker i botten är ju ädelmetall ett säkert kort. Otroligt opraktiskt för den som vant sig vis att kunna betala elektroniskt, naturligtvis.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Thomas P » sön 19 maj 2013, 16:53

VeVeN skrev:Ja, det äe klart, om tilltron till de konventionella valutorna åker i botten är ju ädelmetall ett säkert kort. Otroligt opraktiskt för den som vant sig vis att kunna betala elektroniskt, naturligtvis.

Vad har elektronisk handel med saken att göra? Du tror väl inte vi talar om att man skall gå runt och handla med guldklimpar? Guldmyntfot innebär att riksbanken garanterar att lösa in valuta i guld till en fastslagen kurs för de som så önskar. Eftersom riksbanken vill slippa att behöva göra detta tvingas den se till att valutan har ett högre värde än guld.
Thomas P

Inläggav VeVeN » sön 19 maj 2013, 16:58

Thomas P skrev:
VeVeN skrev:Ja, det äe klart, om tilltron till de konventionella valutorna åker i botten är ju ädelmetall ett säkert kort. Otroligt opraktiskt för den som vant sig vis att kunna betala elektroniskt, naturligtvis.
Vad har elektronisk handel med saken att göra? Du tror väl inte vi talar om att man skall gå runt och handla med guldklimpar? Guldmyntfot innebär att riksbanken garanterar att lösa in valuta i guld till en fastslagen kurs för de som så önskar. Eftersom riksbanken vill slippa att behöva göra detta tvingas den se till att valutan har ett högre värde än guld.
Sant. Slarvade litet där. Fast, frågan är om centralbankerna skulle vilja / klara av / över huvud taget tycka att det är vettigt att återinföra guldmyntfot.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav take » sön 19 maj 2013, 17:57

VeVeN skrev:
Thomas P skrev:
Sant. Slarvade litet där. Fast, frågan är om centralbankerna skulle vilja / klara av / över huvud taget tycka att det är vettigt att återinföra guldmyntfot.

Om man nu väljer guld för detta så ser jag bara miljökatastroferna framför mig.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav Anders » mån 20 maj 2013, 09:50

Anders G skrev:OK. En guldmyntfot som inte är baserad på guld...
Men vi har fortfarande problemet att folk måste lita på att prylen X är värd så mycket som pengarna. Så det är fortfarande en fråga om "trust". Om X är guld, silver eller brons spelar ingen roll. VI måste tycka att dessa metaller är värda något. Varför inte bara skippa mellansteget och säga att vi litar på att våra pengar är värda just vad som står på dem. Varför gå genom ett extra steg som guld, X eller Y?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Sensemaker » mån 20 maj 2013, 11:53

Mina historieböcker säger att historiskt innebar guldmyntfoten ekonomisk stabilitet och underlättade globaliseringen (ingen valutarisk eftersom växelkursen är i det närmaste permanent) till priset av stora svängningar i produktion och sysselsättning.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Victor_Von_Doom » mån 20 maj 2013, 21:55

Anders skrev:
Men vi har fortfarande problemet att folk måste lita på att prylen X är värd så mycket som pengarna. Så det är fortfarande en fråga om "trust". Om X är guld, silver eller brons spelar ingen roll. VI måste tycka att dessa metaller är värda något. Varför inte bara skippa mellansteget och säga att vi litar på att våra pengar är värda just vad som står på dem. Varför gå genom ett extra steg som guld, X eller Y?

Exakt. Guld är ju bara en vara som andra. En förestående guldbubbla är dessutom väldigt realistisk, med tanke på hur folk överhandlat med guld de senaste åren..
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Anders » tis 21 maj 2013, 06:48

Victor_Von_Doom skrev:
Anders skrev:

Exakt. Guld är ju bara en vara som andra. En förestående guldbubbla är dessutom väldigt realistisk, med tanke på hur folk överhandlat med guld de senaste åren..
Bubblan har redan spruckit. Priset har minskat från nästan 1900 dollar till 1300 idag. Fortfarande över de 800 dollar det kostade för 3-4 år sedan. Se här för mer statistik angående guldpriset.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Victor_Von_Doom » fre 24 maj 2013, 10:59

Anders skrev:Bubblan har redan spruckit. Priset har minskat från nästan 1900 dollar till 1300 idag. Fortfarande över de 800 dollar det kostade för 3-4 år sedan. Se här för mer statistik angående guldpriset.

Jag tänker på ännu lägre nivåer... Men vi har väl debunkat guldmyntfot redan här.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Nästa

Återgå till Politik