Handstående på ett finger?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Handstående på ett finger?

Inläggav Mikael » tor 14 dec 2006, 13:20

Spontant ser fingret alldeles för rakt ut. Man tycker att det skulle böja sig.

Äkta eller bluff?
Mikael

Inläggav pema » tor 14 dec 2006, 13:28

Fejk. Man får varken se hur han kom upp i ställningen eller hans fötter
Användarvisningsbild
pema

Inläggav Mikael » tor 14 dec 2006, 13:39

Ca 1:13 in i filmen får man under ca en sekund se hans fötter, men jag tycker att det är för kort tid. Vad tror ni om ett rum som man har roterat?
Mikael

Inläggav Hexmaster » tor 14 dec 2006, 13:46

Ett namn flimrar förbi i textremsan, "Monk Hai-Tank". För den som vill googla.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Mikael » tor 14 dec 2006, 13:53

Hexmaster skrev:Ett namn flimrar förbi i textremsan, "Monk Hai-Tank". För den som vill googla.

Tack vare namnet du tipsade om hittade jag följande intressanta sida:

Intressanta teorier
Senast redigerad av Mikael tor 14 dec 2006, 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Mikael

Inläggav pema » tor 14 dec 2006, 13:53

Oj, missade det. Åt vilket håll skulle det vara roterat i så fall för att underlätta ställningen?
Användarvisningsbild
pema

Inläggav Lars A. » tor 14 dec 2006, 13:53

pema skrev:Fejk. Man får varken se hur han kom upp i ställningen eller hans fötter

Hans fötter lutar mot väggen. Skulle det vara fejk hade de nog ställt honom rakt upp och ner på ett finger. Jag tror det är äkta faktiskt. Han ser inte ut att väga så mycket och låsa fingrets leder går ju, även om det antagligen sliter en hel del. Tycker inte det var så märkvärdigt.
Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inläggav Mikael » tor 14 dec 2006, 14:13

pema skrev:Åt vilket håll skulle det vara roterat i så fall för att underlätta ställningen?

Svårt att förklara i skrift...
Mikael

Inläggav tiso » fre 15 dec 2006, 10:34

Jag tror också att det är fullt möjligt att det inte är fejk. Gubben ser inte ut att väga särskilt mycket och den vinklade kroppställningen gör att bara en del av kroppstyngden vilar på fingret. Jag skulle varit mer skeptisk om han stod rakt upp så att hela kroppstyngden vilade på fingret...
Troende på ett liv före döden
Användarvisningsbild
tiso

Inläggav pema » fre 15 dec 2006, 10:39

tiso skrev:och den vinklade kroppställningen gör att bara en del av kroppstyngden vilar på fingret.
Menar du att friktionen mellan fötterna och väggen skulle ta upp en stor del av den nedåtriktade kraften?
Användarvisningsbild
pema

Inläggav J.K Nilsson » fre 15 dec 2006, 12:42

pema skrev:Menar du att friktionen mellan fötterna och väggen skulle ta upp en stor del av den nedåtriktade kraften?

Dela upp den vinklade kraften i en vertikal komposant och en horisontell. Kraften riktas vinkelrät mot jordens kärna och tas upp i en riktning vinkelrät mot väggen och en vinkelrät mot golvet.

Kraften som golvet, via fingret, skall ta upp är sinus för vinkeln mellan kroppen och tyngdkraften multiplicerat med kraftens storlek. Kraften som väggen tar upp genom fötterna är då cosinus för vinkeln multiplicerat med tyngdkraften.

Eller tänk så här: Avståndet mellan hans kropps tyngdpunkt och fingret leder till ett vridande moment, vilket väggen håller emot. All tyngdkraft tas då inte upp genom fingret.

J.K Nilsson
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav pema » fre 15 dec 2006, 14:38

Men väggen tar ju bara upp en horisontalkraft (om vi bortser från eventuell friktion) Ju mer vi ökar munkens vinkel desto större blir denna. Vertikalkkomponenten i fingret förblir lika med m*g oavsett vinkel. Tillsammans med den horisontella kraften i fingret så blir det ju kraften i fingret större ju mer vi lutar munken. Alltså svårare.

EDIT:infogar en tydligare förklaring från pwm
pwm skrev:Om du försummar friktion mot väggen (vilket givetvis är i allra högsta grad rimligt att göra), så kan vertikalkomponenten av kraften genom fingret V=mg (där m är massan och g jordacc). Horisontalkraften mot väggen balanseras också av en lika stor men motriktad horisontalkraft ("tvärkraft") genom fingret (vilket förutsätter tillräcklig friktion mot golvet).

Om vi antar att munken har sin tyngdpunkt på halva kroppslängden, så blir horisontalkraften H=mg*tan(v)/2, där v är vinkeln mellan munken och vertikalen.

Kraften genom fingret har alltså 2 komponenter: V och H, där V alltid är densamma men H ökar ju mer munken lutar. Kraftresultanten genom fingret fås genom pytagoras sats: roten_ur(V*V+H*H).
Tack för den pwm!
Användarvisningsbild
pema

Inläggav tiso » mån 18 dec 2006, 15:16

pema skrev:Men väggen tar ju bara upp en horisontalkraft (om vi bortser från eventuell friktion) Ju mer vi ökar munkens vinkel desto större blir denna. Vertikalkkomponenten i fingret förblir lika med m*g oavsett vinkel. Tillsammans med den horisontella kraften i fingret så blir det ju kraften i fingret större ju mer vi lutar munken. Alltså svårare.
[...]

Tja, fysik var inte mitt starka ämne i plugget, men min erfarenhet är att det är tyngre att stå på händer med kroppen helt vertikalt än att luta kroppen i vinkel mot en vägg - och att stå på händer med kroppen horisontellt med golvet (som när man gör armhävningar) är lättast. Men jag kan ju ha fel....
Troende på ett liv före döden
Användarvisningsbild
tiso

Inläggav pema » mån 18 dec 2006, 15:45

Naturligtvis upplever man det som "lättare" att stå på händer mot en vägg, beroende på att du slipper balansera lika mycket. Men pröva med att placera din badrumsvåg 1,5 m från en vägg. Ställ dig på denna och luta dig mot väggen. (se till att inte vågen glider av horisontalkraften H) Du kommer då att vara "tyngre" än i upprätt läge. Kraften mot golvet blir större.

Vid armhävningar på golvet så fördelar du kroppstyngden på fyra punkter (händer fötter) Därför är det lättare än att göra dem handstående.

Jag har försökt att hitta knäckpunkten för mänsklig benvävnad men inte funnit något. Är det någon som har en idé
Användarvisningsbild
pema

Inläggav pwm » mån 18 dec 2006, 15:45

tiso skrev:Tja, fysik var inte mitt starka ämne i plugget, men min erfarenhet är att det är tyngre att stå på händer med kroppen helt vertikalt än att luta kroppen i vinkel mot en vägg - och att stå på händer med kroppen horisontellt med golvet (som när man gör armhävningar) är lättast. Men jag kan ju ha fel....
Något åt det det här hållet borde du väl kunna acceptera i alla fall? :D
Användarvisningsbild
pwm

Nästa

Återgå till Vardagsrummet