Hur fungerar Bemer 3000?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Hur fungerar Bemer 3000?

Inläggav Frukost » tis 13 mar 2007, 23:21

För några dagar sedan tog en dam på mitt jobb fram en apparat som visade sig vara en Bemer 3000 (Bio Elektro Magnetisk EnergiReglering). Hon sa att hon använde den för att lindra hennes reumatism.
Efter att ha skummat igenom instruktionsboken kunde jag utröna att apparaten med någon form av magnetpuls skulle bota allehanda besvär helt utan biverkningar.

Jag blev givetvis nyfiken och bestämde mig för att googla på det hela och hamnade på diverse sidor som inte riktigt tillfredsställde mig.

Det jag hittade var i princip detta: http://www.helhetochhalsa.com/bemer_3000 och
http://www.ajkon.se/terapier_show.php?id=241
För den som begriper tyska finns även www.bemer3000.com

Det hela känns ganska suspekt, så snälla, kan någon förklara hur Bemer 3000 (inte) fungerar?
Gärna med någon länk som uppvisar någon form av vetenskap.
Användarvisningsbild
Frukost

Re: Hur fungerar Bemer 3000?

Inläggav matsw » tis 13 mar 2007, 23:38

Frukost skrev:Det hela känns ganska suspekt, så snälla, kan någon förklara hur Bemer 3000 (inte) fungerar?

För att det ska ha vits behöver man ju inte veta hur det funkar. Men när man ser hur de redovisar en "sjukdomsrelaterad" undersökning är inte misstänksamhet rätt ord...
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Sjö » ons 14 mar 2007, 07:12

En sökning på Google Scholar ger 11 resultat, de flesta från något som heter Akademie für Bioenergetik im Fürstentum Lichtenstein, ett "komplementärmedicinskt" centrum. Ingenting på PubMed.
Den tyska sidan för Bemer 3000 är fylld av den vanliga pseudovetenskapliga jargongen. Jag orkade inte läsa igenom hela. Det verkar vara det vanliga, påståenden om allmänt bättre hälsa på många olika sätt, utan spår av en verkansmekanism eller vetenskaplig förklaring.
Sjö

Inläggav pema » ons 14 mar 2007, 08:41

Enligt den tyska hemsidan så ligger hemligheten i formen på impulskurvan. Medan "vanliga magnetapparater" jobbar med sinus- eller sågtandskurvor, som bara kan aktivera ett smalt band av aktiviteter i kroppen, så använder sig Bemer 3000 av en impulsfrekvens som liknas vid ett"vattenkannespektrum". Spektrumets stora "bandbredd" sörjer för en bred aktivering av molekylära- och cellulära(?) processer. Detta ge bland annat:

*Förhöjd syreupptagning och energtillförsel (ATP) genom förbättringar av mikrocirkulationen.
*Stöder kroppens "självregleringsmekanism" genom aktivering av molekylära- och cellulära processer.
*Utökad nybildning av kroppsliga skyddssubstandser mot fira radikaler.
*Stigande reaktionsförmåga för immunförsvaret genom förbättrad fästförmåga hos vita blodkroppar.

Hmm..undrar om 2000-talets vetenskap recenserat apparaten än?
Användarvisningsbild
pema

Inläggav pwm » ons 14 mar 2007, 13:59

19:e april kommer Dr Wolfgang Bohn att ha ett seminarium i Stockholm: Grillska Huset (Stortorget 3) kl 9.30-16.30. Av reklambladet verkar det huvudsakligen handla om Bemer 3000/Bio–Elektro–Magnetisk–Energi–Reglering. Enligt denna sida kommer Bohn att presentera "vetenskapliga rön som förklarar det medicinkt fysiologiska sammanhanget vid användning av bioelektromagnetisk energireglering som terapi". Låter absolut som om detta borde bevakas av någon medicinskt kunnig och kanske en fysiker, för Folkvetts räkning (även om det kan kännas störade med en deltagaravgift på 1.200:-).

faktasidan för Bemer 3000 läser vi att "Bio-elektro-magnetisk-energi-reglering, en metod som är klinisk testad, vetenskapligt bevisad och erkänd inom den västerländska medicinen", men det blir lite motstridigt när den svenska återförsäljaren lite längre ner skriver att hon "hoppas att det i framtiden ska göras kliniska studier på Bemer 3000".

Vidare får vi veta att "Bemer kompenserar för bristen på motion och för det underskott av energi som uppstått. Energi som vi i vanliga fall endast kan få när vi är aktiva och rör på oss i jordens geomagnetiska fält" samt att "genom regelbunden användning av BEMER 3000 metoden tillförs kroppen den energi som behövs för att den ska kunna arbeta och känna välbefinnande". Av sidan framgår också att "Metoden har utvecklats utifrån erfarenheter från rymdforskningen. Då de första astronauterna återkom till jorden, helt uttömda på energi, tvingades forskningen utveckla konstgjorda magnetfält för att motverka energibristen" -- jag antar utvecklingen måste gått rekordfort om man skulle rädda de stackarna när skadan redan var skedd.

Lite OT: senast nu i söndags snubblade jag över en apprat benämnd "Högfrekvenspulsator" som uppgavs kunna bota/lindra allt möjligt (tandvärk, migrän, astma, ruttnande sår och flera 10-tals andra tillstånd och åkommor). Även om magnetterapi har en mycket lång historia, så trodde jag i min enfald att det här med frekvens- och energisnack i alternativbranchen var något relativt nytt, men tydligen inte -- den här appraten måste varit från förra hälften av 1900-talet. Tyvärr hade jag inte kamera med mig, men kanske går jag dit igen.

Bild <--klickbar
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Svante » ons 14 mar 2007, 14:42

Frukost skrev:Det hela känns ganska suspekt, så snälla, kan någon förklara hur Bemer 3000 (inte) fungerar?
Gärna med någon länk som uppvisar någon form av vetenskap.

Den fungerar inte.

Att förklara hur den inte fungerar är naturligtvis knepigt.;) Om man vet lite om biokemi och fysik så inser man att det inte finns någon känd mekanism för hur ett "lågpulserande magnetfält" skall kunna ge "ökad genomblödning, cirkulation och syresättning i kroppen samt en produktion av energi, adenosintrifosfat(ATP) motsvarande en promenad på 1,5 mil".

Detta i kombination med bristen på ordentliga kliniska prövningar gör det lätt att dra slutsatsen att apparaten faktiskt inte fungerar!
Svante

Inläggav pema » ons 14 mar 2007, 14:50

Den tyska sidan nämner en rad lämpliga behandlingsområden, bl. a.:

Allergier
ADHD
Diabetes
Elektrosmog
Fraktur och sårläkning
Hjärtrytmstörningar
MS
Parkinson
Tinnitus
Tumörer

...onekligen en dundermaskin!
Användarvisningsbild
pema

Inläggav tiso » ons 14 mar 2007, 17:04

pema skrev:Den tyska sidan nämner en rad lämpliga behandlingsområden, bl. a.:
[...]
...onekligen en dundermaskin!

Va?! Botar den inte AIDS??!!! Vilken skitmaskin :)
Troende på ett liv före döden
Användarvisningsbild
tiso

Inläggav pema » ons 14 mar 2007, 23:13

pema skrev:Hmm..undrar om 2000-talets vetenskap recenserat apparaten än?
Visst hade man det, med gott betyg...
200-talets vetenskap skrev:Den första marknadsföringen riktades direkt mot patienterna, då vi vet hur kritiska den medicinskt orienterade läkarkåren har varit mot intåg av nya terapiformer.
[...]
[Bemer 3000] har dock testats vid flerfaldiga kliniska undersökningar och resultaten därifrån är oerhört respektingivande för flertalet sjukdomar och åkommor.
sidan 15
Användarvisningsbild
pema

Inläggav Tryggve » tor 15 mar 2007, 11:11

Kliniska undersökningar som man givetvis inte gör sig besväret att citera...
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav djembelelle » tor 15 mar 2007, 15:02

Frukost skrev:För några dagar sedan tog en dam på mitt jobb fram en apparat som visade sig vara en Bemer 3000 (Bio Elektro Magnetisk EnergiReglering). Hon sa att hon använde den för att lindra hennes reumatism.

Tycker hon att den hjälper?
Användarvisningsbild
djembelelle

Inläggav Frukost » tor 15 mar 2007, 18:18

Tack för alla svar.

Enligt Quackwatch finns det tydligen användningsområden för vissa magneter:

Pulsed electromagnetic fields—which induce measurable electric fields —have been demonstrated effective for treating slow-healing fractures and have shown promise for a few other conditions

Vad "a few other conditions" är framgår inte, reumatism kanske?

För att undvika onödigt debatterande måste jag klargöra att jag inte tror att Bemer 3000 fungerar överhuvudtaget. Men jag känner att jag måste ha någonting på fötterna, dvs kunna ge en förklaring till varför den inte fungerar, om jag ska ge damen rådet att packa undan apparaten.
Exakt vilken typ av reumatism hon har vet jag inte men jag skulle höfta på artros.

Svante skrev:Den fungerar inte.

Att förklara hur den inte fungerar är naturligtvis knepigt.;) Om man vet lite om biokemi och fysik så inser man att det inte finns någon känd mekanism för hur ett "lågpulserande magnetfält" skall kunna ge "ökad genomblödning, cirkulation och syresättning i kroppen samt en produktion av energi, adenosintrifosfat(ATP) motsvarande en promenad på 1,5 mil".

Att ett lågpulserande magnetfält inte hjälper på alla områden betyder ju inte att det inte hjälper inom något område alls. Varför skulle det inte fungera för någon med reumatism?

djembelelle skrev:Tycker hon att den hjälper?

Nej, hon säger sig inte märka någon skillnad. Hennes väninna däremot som rekommenderat apparaten säger sig uppleva en förbättring.

Edit: Efter att ha läst artikeln från 2000-talets vetenskap som pema länkade till verkar det som att apparaten ska hjälpa genom att hela skadade celler. Om det är på det sättet antar jag att det finns belägg för att ett lågpulserande magnetfält inte hjälper, precis som Svante skrev.
Tack för hjälpen.
Senast redigerad av Frukost tor 15 mar 2007, 18:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Frukost

Inläggav djembelelle » tor 15 mar 2007, 18:30

Frukost skrev:
djembelelle skrev:Tycker hon att den hjälper?

Nej, hon säger sig inte märka någon skillnad. Hennes väninna däremot som rekommenderat apparaten säger sig uppleva en förbättring.

Berätta då om placebo för henne. Hennes väninna är sannolikt mer mottaglig för suggestion. Antagligen orkar hon inte suggerera sig hur länge som helst.
Hon har redan köpt apparaten, så det är inte så mycket du kan göra. Om hon inte märker någon förbättring kommer hon att inse att hon blivit lurad, med hjälp av dig. Annars kanske det ligger nära till hands att tänka att alla andra blir bättre utom jag.
Användarvisningsbild
djembelelle

Oral galvanism

Inläggav Matte » fre 16 mar 2007, 12:39

Att döma av bilden handlar det i vart fall inte om att bota oral galvanism utan anal magnetism.
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Svante » fre 16 mar 2007, 23:54

Frukost skrev:Att ett lågpulserande magnetfält inte hjälper på alla områden betyder ju inte att det inte hjälper inom något område alls. Varför skulle det inte fungera för någon med reumatism?

Vet inte om jag behöver skriva detta men frågan är fel ställd! Om någon påstår att han/hon har en fungerande behandling av en sjukdom så är det upp till den som kommer med påståendet att komma med belägg. Det är alltså tillverkaren av Bemermaskinen som skall visa att den hjälper mot reumatism.

Ovanpå detta kan man säga att reumatism är en inflammatorisk, autoimmun sjukdom. Inget av det vi vet om immunförsvaret och inflammationer tyder på att dessa processer påverkas av magnetfält.

Om din kollega inte nöjer sig med ett sådant resonemang skulle det behövas en längre populärvetenskaplig artikel om magnetfält, immunförsvaret och inflammation för att förklara varför det är osannolikt att maskinen skulle hjälpa. En sådan artikel varken hinner eller orkar jag skriva!
Svante

Nästa

Återgå till Förklara det här!