Kriterier för godkänt foto på ID-kort

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Kriterier för godkänt foto på ID-kort

Inläggav Globus » sön 23 sep 2007, 23:05

Det har blivit dags för mig att förnya mitt ID-kort, så jag gick ned på svensk kassaservice och slet åt mig en broschyr. I detta lilla opus finns en lista med tio kriterier som ett ID-foto måste uppfylla för att bli godkänt. En punkt som fångade min uppmärksamhet lyder som följer:
Du får inte bära huvudbonad. Undantag; om du av religiösa eller medicinska skäl alltid bär huvudbonad ska du bära den på fotot.

När det gäller de medicinska skälen har jag väl inte någon invändning, även om jag för mitt liv inte kan komma på någon åkomma där man ständigt måste ha något på huvudet (svår mjäll?).
Det som irriterar mig är den andra biten. Filosofiska, politiska och estetiska skäl, hur genomtänkta och uppriktigt kända de än är, är inte nog för att man skall få bära huvudbonad på fotot. Men eftersom det är så "speciellt" med religion så är det OK om man okritiskt vill ha på sig det som ens favoritprofet påbjudit för jättelänge sedan. Undrar hur det är tänkt att fungera med muslimska kvinnor som bär en sådan där burka med bara en liten springa för ögonen? Visst stämmer fotot överens med hur hon vanligen ter sig, men syftet är väl att kortet skall tjäna som identifikation. Detta speciella exempel är väl förvisso ett sällsynt undantag här i Sverige, men även om vi struntar i de praktiska svårigheterna kring hur en huvudbonad ändrar möjligheterna till identifikation, så kvarstår principfrågan om varför just religiösa orsaker skall tillåtas men inga andra.
Känns som om man varit rädd för att trampa på ömma tår när man skrev de här kriterierna...
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav 1 David » sön 23 sep 2007, 23:22

Undrar hur det är med foliehattar...
Användarvisningsbild
1 David

Inläggav Globus » mån 24 sep 2007, 01:47

1 David skrev:Undrar hur det är med foliehattar...

Hos fotografen:
"Men jag har ju förklarat klart och tydligt att jag absolut måste ha den här hatten på mig! Om jag tar av mig den kommer jag att vara försvarslös mot de tankeläsningsmaskiner som CIA monterat in i alla mikrovågsugnar för att övervaka vårt sexuella beteende! Det är en sammansvärjning mellan världens regeringar och det inomjordiska reptilfolket med avsikt att förslava oss alla och använda vår avkomma som drinkingredienser på det stora gästabudet när Överlord Xrthyuxaaz återvänder från...va? Kommer den att reflektera fotoblixten? Ja, ja okej då. Men jag tar på den igen så fort bilden är tagen!"
:lol:
Användarvisningsbild
Globus

Re: Kriterier för godkänt foto på ID-kort

Inläggav 999 » mån 24 sep 2007, 07:25

Globus skrev:Det har blivit dags för mig att förnya mitt ID-kort, så jag gick ned på svensk kassaservice och slet åt mig en broschyr.

Gå till polisen istället. För 400kr tar dom kortet åt dig. Tar 5 minuter och du kan hämta ut ditt ID-kort efter en vecka.

Det ID-kort du får av polisen går även att använda som resehandling inom Schengen. Jag fick inte ens bära mina glasögon vid fotograferingen vilket är konstigt då jag inte ens kan ta mig ut ur lägenheten utan dom.
Användarvisningsbild
999
Avstängd

Inläggav Hexmaster » mån 24 sep 2007, 11:41

Globus skrev:När det gäller de medicinska skälen har jag väl inte någon invändning, även om jag för mitt liv inte kan komma på någon åkomma där man ständigt måste ha något på huvudet (svår mjäll?).

Motorcyklister av den stenhårda skolan lär ibland fixa läkarintyg för att slippa bära hjälm. Vet inte vad det står på dem.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav dokken » mån 24 sep 2007, 15:58

Hexmaster skrev:Motorcyklister av den stenhårda skolan lär ibland fixa läkarintyg för att slippa bära hjälm. Vet inte vad det står på dem.

Jag har ingen hjärna
Användarvisningsbild
dokken

Inläggav pekka » mån 24 sep 2007, 16:12

Globus skrev:
Det som irriterar mig är den andra biten. Filosofiska, politiska och estetiska skäl, hur genomtänkta och uppriktigt kända de än är, är inte nog för att man skall få bära huvudbonad på fotot.

Exempel?
Användarvisningsbild
pekka

Inläggav Globus » mån 24 sep 2007, 18:49

999 skrev:Gå till polisen istället. För 400kr tar dom kortet åt dig. Tar 5 minuter och du kan hämta ut ditt ID-kort efter en vecka.
Det ID-kort du får av polisen går även att använda som resehandling inom Schengen. Jag fick inte ens bära mina glasögon vid fotograferingen vilket är konstigt då jag inte ens kan ta mig ut ur lägenheten utan dom.
Tack för tipset! Ska kolla in det. Du kanske åkte dit på reflexer när du skulle fotas. Broschyren jag har säger:
Om du i regel bär glasögon ska de bäras på fotot om det är möjligt att samtidigt uppfylla kravet på att pupillerna syns tydligt och att inga reflexer syns i glasögonen. Mörka glasögon får endast bäras om det är påkallat av medicinska skäl.
Det är en hel djungel det där...

Hexmaster skrev:Motorcyklister av den stenhårda skolan lär ibland fixa läkarintyg för att slippa bära hjälm. Vet inte vad det står på dem.
Så de anser sig vara så tuffa att de inte behöver bära hjälm, men skaffar samtidigt "en lapp från mamma" där det står att de inte behöver bära hjälm så det inte inte blir bråk med farbror blå. Ooooh, vilka hårdingar.

pekka skrev:
Globus skrev:Det som irriterar mig är den andra biten. Filosofiska, politiska och estetiska skäl, hur genomtänkta och uppriktigt kända de än är, är inte nog för att man skall få bära huvudbonad på fotot.

Exempel?
Antag att jag för att hedra minnet av den store komikern Tommy Cooper alltid bär fez när jag rör mig ute i offentligheten. Eller att jag stöder rastafarirörelsen och bär rastafarimössa jämt & ständigt. Tror inte att de skälen skulle gillas vid en fotografering.
Men OK, jag erkänner att det finns få exempel på huvudbonader som man ständigt bär utan någon religiös motivering. Min poäng var att det verkar som om man faller till föga för religionen och låter människor ha på sig vad f-n som helst så länge de motiverar saken med att det ingår i deras tro.
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav Spito » mån 24 sep 2007, 19:31

Globus skrev:Undrar hur det är tänkt att fungera med muslimska kvinnor som bär en sådan där burka med bara en liten springa för ögonen? Visst stämmer fotot överens med hur hon vanligen ter sig, men syftet är väl att kortet skall tjäna som identifikation.
Fast ansiktet måste väl fortfarande vara synligt, även om man har en huvudbonad?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Thomas P » mån 24 sep 2007, 20:08

Det är just att de har svårtartad mjäll.
Thomas P

Inläggav Globus » mån 24 sep 2007, 20:35

Spito skrev:
Globus skrev:Undrar hur det är tänkt att fungera med muslimska kvinnor som bär en sådan där burka med bara en liten springa för ögonen? Visst stämmer fotot överens med hur hon vanligen ter sig, men syftet är väl att kortet skall tjäna som identifikation.
Fast ansiktet måste väl fortfarande vara synligt, även om man har en huvudbonad?

Ja, jo det stämmer ju. Det här exemplet är kanske är lite speciellt då det ju snarare är frågan om en plagg som täcker hela huvudet och kroppen. Det borde väl rimligen vara så att dessa kvinnor helt enkelt får finna sig i att ta av sig lite.
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav Urquhart » tis 25 sep 2007, 09:26

Globus skrev:Eller att jag stöder rastafarirörelsen och bär rastafarimössa jämt & ständigt. Tror inte att de skälen skulle gillas vid en fotografering.

Rastafarirörelsen är väl i och för sig en religion. De anser ju att Ras Tafari (a.k.a. Haile Selassie) var återuppståndna frälsaren.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Billy Kropotkin » tis 25 sep 2007, 10:47

Urquhart skrev:
Globus skrev:Eller att jag stöder rastafarirörelsen och bär rastafarimössa jämt & ständigt. Tror inte att de skälen skulle gillas vid en fotografering.

Rastafarirörelsen är väl i och för sig en religion. De anser ju att Ras Tafari (a.k.a. Haile Selassie) var återuppståndna frälsaren.

...och röker ganja (hash), men det är knappast heller lagligt bara för att det är en del av ett trosutövande.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inläggav Grävling » tis 25 sep 2007, 11:57

Man får väl anta att de är tvugna att ta av sig i Sverige. Men i vissa länder har jag ryktesvägen hört att det inte är ett problem. Foto på burkan med förmodat innehåll tas och has i passet, men iom att kvinnan inte får resa utan sin man eller dylik så kan man ju identifiera honom istället...

Vilket iofs borde ge honom möjlighet att transportera lite vadsomhelst om han har tassarna på fruns pass (inte katter och tvåmetersmän kanske men tja).
Användarvisningsbild
Grävling

Inläggav Hexmaster » tis 25 sep 2007, 12:33

De kan väl klippa ut en liten burka i svart papper och tejpa på det o-burkade porträttet. Som vid behov kan lyftas undan för kontroll.
Användarvisningsbild
Hexmaster

Nästa

Återgå till Vardagsrummet