Du får inte bära huvudbonad. Undantag; om du av religiösa eller medicinska skäl alltid bär huvudbonad ska du bära den på fotot.
När det gäller de medicinska skälen har jag väl inte någon invändning, även om jag för mitt liv inte kan komma på någon åkomma där man ständigt måste ha något på huvudet (svår mjäll?).
Det som irriterar mig är den andra biten. Filosofiska, politiska och estetiska skäl, hur genomtänkta och uppriktigt kända de än är, är inte nog för att man skall få bära huvudbonad på fotot. Men eftersom det är så "speciellt" med religion så är det OK om man okritiskt vill ha på sig det som ens favoritprofet påbjudit för jättelänge sedan. Undrar hur det är tänkt att fungera med muslimska kvinnor som bär en sådan där burka med bara en liten springa för ögonen? Visst stämmer fotot överens med hur hon vanligen ter sig, men syftet är väl att kortet skall tjäna som identifikation. Detta speciella exempel är väl förvisso ett sällsynt undantag här i Sverige, men även om vi struntar i de praktiska svårigheterna kring hur en huvudbonad ändrar möjligheterna till identifikation, så kvarstår principfrågan om varför just religiösa orsaker skall tillåtas men inga andra.
Känns som om man varit rädd för att trampa på ömma tår när man skrev de här kriterierna...