Rapport om mobilstrålning och cancer

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Rapport om mobilstrålning och cancer

Inläggav nide_j » tor 27 aug 2009, 09:07

Såg idag att det kommit ut en ny rapport som hävdar att mobilstrålning ger cancer. Rapporten kan laddas ner här.
Show me the science!
nide_j

Re: Rapport om mobilstrålning och cancer

Inläggav CJ Åkerberg » tor 27 aug 2009, 09:28

Till en början verkar den affilierade organisationen (Bioelectromagnetics Society) vara dugligt seriös. Ganska snart ringer dock varningsklockorna...

Kollar man på sammanställningen så står det vilka som var bidragande till rapporten. Bland dessa återfinns The EMR Policy Institut (deras mission statement), Electromagnetichealth.org och The People's Initiative.

Detta säger inte något om det vetenskapliga innehållet i rapporten, men det är intressant att iakta hur man verkar falla i exakt samma grop som man grävt åt de som anser att mobilteknologin inte ökar cancerrisken, det vill säga; att man lägger sig i säng med de som har intresse av att framhålla teknologins ofarlighet.
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav xerox » tor 27 aug 2009, 09:37

Titta igenom den som hastigast och det verkar inte som om den innehåller någon ny forskning utan bara sammanfattar tidigare studier och lägger stor vikt vid att kritisera interphone-studien. Hur vederhäftig kritiken är kan jag inte riktigt säga.

Sen så verkar den ju vara i stort sett självpublicerad, ingen peer review alltså. Och kopplingen till organisationer med en klar agenda att elektromagnetisk strålning är farlig är ju som Cj åkerberg också noterade en indikation på att de inte är så neutrala som de först verkar.
Användarvisningsbild
xerox

Inläggav CJ Åkerberg » tor 27 aug 2009, 09:41

xerox skrev:Titta igenom den som hastigast och det verkar inte som om den innehåller någon ny forskning utan bara sammanfattar tidigare studier och lägger stor vikt vid att kritisera interphone-studien. Hur vederhäftig kritiken är kan jag inte riktigt säga.

Det var också något jag funderade över; nog måste det finnas andra undersökningar än den undersökningen från -99?
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav xerox » tor 27 aug 2009, 10:10

CJ Åkerberg skrev:Det var också något jag funderade över; nog måste det finnas andra undersökningar än den undersökningen från -99?

Jag tror de syftar på en stor (flera mindre egentligen) undersökning i 13 europeiska länder under 2000-talet.

Har läst lite mer och en stor del av kritiken verkar gå ut på att resultaten från Interphonestudien visar att mobiltelefonanvändningen skyddar mot cancer i hjärnan och på hörselnerven och att detta visar att det finns systematiska metodologiska problem med studien.

Men tydligen så verkar det som om personerna i studien har har fått skatta mobiltelefonanvändningen själva med alla problem det innebär. Den här artikeln ger ett annat perspektiv http://www.economist.com/sciencetechnol ... d=12295222
The Economist skrev:Even a healthy person would probably have difficulty recalling exactly how often he used his mobile phone a decade ago, and which ear he routinely held it to. Someone subsequently diagnosed with a brain tumour might easily be biased, consciously or unconsciously, to exaggerate the former and misstate the latter. And that would be enough to account for the fact that several of the single-country studies found that ten years’ mobile use was associated with an increased risk of brain tumours on the side of the head that people said was exposed to their handsets. It would also—more significantly—account for the studies’ weird suggestion that the same amount of use stops tumours developing on the other side of the head.

Att den förklaringen inte ens nämns i pdf:en från Radiation Research känns inte bra.

Fast samtidigt som de underkänner interphone-resultaten när de visar på orimliga resultat så verkar de tycka att när samma studie visar på klara negativa hälsoeffekter så är det inga problem att använda resultaten i argumentationen, kan de stava till cherrypicking.... :XP:

De nämner också Leif Salfords resultat att mobiler skulle påverka blod-hjärnbarriären och det udda resultatet att högre exponering gav minskad effekt i det fallet. Däremot så "glömmer" de att nämna att andra forskare inte lyckats reproducera resultaten (har jag bestämt för mig, jag hade en källa men jag hittar inte den nu).

Överlag så tror jag den här rapporten förtjänar att förpassas till papperskorgen.
Användarvisningsbild
xerox

Inläggav CJ Åkerberg » tor 27 aug 2009, 10:14

xerox skrev:... Överlag så tror jag den här rapporten förtjänar att förpassas till papperskorgen.

Color me surprised :)
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav MichaelKarnerfors » tor 27 aug 2009, 10:19

Kollade namnlistan... hittar bland annat Dr Charles Teo, det vill säga en av Prof. Hardell's kompisar.

/Micke
Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors

Inläggav Tjoffa » tor 27 aug 2009, 10:42

Lite intressant också att dom refererar till forskning av Stefan Lönn som i sin avhandling från 2004 åtminstone inte kunde hitta någon koppling mellan mobiltelefoni och hjärntumörer (skrevs om bla här: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e33337.ece). Även det som han senare publicerat kan inte visa koppling till cancer och mobiltelefoni.

Det är sant att dom på KI hittade association mellan akustikusneurom och vilken sida man (enligt egen uppgift) hållit telefonen på, men jag läste avhandlingen för några år sedan och som jag minns det så kommenterade han det då med att materialet var litet och cancerformen ovanlig och att man skulle vara försiktig med allt för långtgående tolkningar av resultatet. (I alla fall som jag minns det).
"Nothing shocks me. I'm a scientist."
Användarvisningsbild
Tjoffa

Inläggav Roffe » tor 15 okt 2009, 11:31

Analysis of cellphone studies finds tumor risk

Some of the less-stringent studies were part of the Interphone project coordinated by the World Health Organization's International Agency for Research on Cancer. Interphone is funded in part by the Mobile Manufacturers Forum and the Global System for Mobile Communication Assn.
Roffe

Some facts about cell phone radiation

Inläggav Roffe » tor 15 okt 2009, 11:41

How people become electrosensitive

A cell phone signal, when demodulated in this way generates a whole family of low frequency components, some of which are biologically-active and cause membrane leakage. One consequence of this leakage is to make the sensory cells of electrosensitive individuals give a whole range of false sensations.
Roffe

Inläggav MichaelKarnerfors » tor 15 okt 2009, 11:57

Roffe skrev:Analysis of cellphone studies finds tumor risk

Some of the less-stringent studies were part of the Interphone project coordinated by the World Health Organization's International Agency for Research on Cancer. Interphone is funded in part by the Mobile Manufacturers Forum and the Global System for Mobile Communication Assn.

Kolla stycket ovanför...

Eight of the studies were singled out as more reliable because the researchers were not told which people had tumors and because the studies were not supported with mobile phone industry funding. However, seven of those eight studies were conducted by a single researcher, Dr. Lennart Hardell, an oncologist in Sweden.

Är det inte lustigt att i så gott som alla studier som påstår att mobiltelefoner ger cancer så dyker Lennart Hardell upp.

/Micke
Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors

Inläggav Suresh » tor 15 okt 2009, 12:08

En annan vinkling på problemet:

Min ex-svåger är VD för ett företag som levererar mätutrustning av em-strålning till mobiltelefonindustrin. Han bär alltid handsfree.

Jag frågade honom varför? Var han rädd att få cancer. Då log han och sade: -Låt mig säga så här; jag vill inte försämra kommunikationsförmågan genom att låta en massa em-strålning sugas upp av min hjärna.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav MichaelKarnerfors » tor 15 okt 2009, 12:12

Suresh skrev:En annan vinkling på problemet:

Min ex-svåger är VD för ett företag som levererar mätutrustning av em-strålning till mobiltelefonindustrin. Han bär alltid handsfree.

Jag frågade honom varför? Var han rädd att få cancer. Då log han och sade: -Låt mig säga så här; jag vill inte försämra kommunikationsförmågan genom att låta en massa em-strålning sugas upp av min hjärna.

Heh, och har tror på allvar att flytta sändaren en meter ned, och sätta en hel kropp i vägen för ena hemisfären är bättre än att bara ha ett huvud som skärmar?

/Micke
Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors

Inläggav CJ Åkerberg » tor 15 okt 2009, 12:12

En läkare bor ute i skogen i en husvagn i Skövdetrakten, rädd för att strålningen från alla elprylar ska döda henne... Så vad är din poäng?
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav Suresh » tor 15 okt 2009, 12:17

CJ Åkerberg skrev:

En läkare bor ute i skogen i en husvagn i Skövdetrakten, rädd för att strålningen från alla elprylar ska döda henne... Så vad är din poäng?

Han forskar på hur mycket strålning som sugs upp av hjärnan och har efter det bestämt sig för att använda handsfree.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Nästa

Återgå till Allmänt