Miljöpartiet gillar Waldorfskolan

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Miljöpartiet gillar Waldorfskolan

Inlägg av Nemesis » tis 05 nov 2013, 20:35

Tre debattörer skrev nyligen i Aftonbladet om friskolor: Förlåt, vår politik har lett skolan fel

Det jag la märke till är att de ser Waldorfskolan som en bra friskola vars namn oförtjänt svärtas ner av oseriösa friskolor:
Miljöpartister i Aftonbladet skrev:Faktum är att många idéburna små skolor upplever att villkoren är tuffare än tidigare. Det finns många väldigt bra friskolor, men när några friskolor drivna mer av vinstmaximering än vilja till så bra utbildning för alla som möjligt, drar ner allas rykte så drabbar det också föräldrako­operativet eller Waldorfskolan.
Varför vurmar mp så för Waldorfskolan? Är det något i deras ideologi som gör dem svaga för sånt?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Miljöpartiet gillar Waldorfskolan

Inlägg av pwm » tis 05 nov 2013, 21:06

Nemesis skrev:Varför vurmar mp så för Waldorfskolan? Är det något i deras ideologi som gör dem svaga för sånt?
Det kan vara tvärtom också; att mp har en profil som drar till sig den sortens människor fritänkare. Mitt intryck av mp är att man härbärgerar hela skalan av människor, från de uppenbart begåvade till de mest ... esoteriska.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 05 nov 2013, 21:11

Se även denna analys (om än dryga 8 år gammal).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 05 nov 2013, 22:02

pwm skrev:Se även denna analys (om än dryga 8 år gammal).
Tack för länken. Jag var själv tills nyligen medlem i MP. En anledning till att jag gick med i partiet från början var just att de lyfte vikten av vetenskaplig förankring. Men det är tyvärr mycket flum i partiet och synen på miljöfrågor är inte heller den bästa. Det är mycket av forskningen man inte tar till sig. En del är sakligt systemkritiska men många förstår sig inte på systemkritiken utan häver bara ur sig saker utan att riktigt förstå innebörden av dem. Det finns mycket övertygelser som saknar någon riktig grund. Sen har partiet givetvis en stor bredd - allt från hippies till råliberaler. Dock finns det ganska många som ifrågasätter vetenskaplig teori.

Att just Waldorfskolan höjs är antagligen för att det är en känd och etablerad skola med goda resultat samtidigt som den också har en väldigt annorlunda linje mot dagens arbetsmarknadsinriktade skola. Personligen tycker jag att Waldorfskolan har många positiva inslag. Att exempelvis den finska skolan infört inslag från Waldorf ger ju även stöd för att det finns positiva inslag. Synen på kreativitet, personlig utveckling, pedagogik, organisation, språk, mm tycker jag är bra. Sen att de blandar in pseudovetenskap tycker jag är dåligt. MP struntar nog i den biten.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » ons 06 nov 2013, 14:57

JackBlack skrev:Synen på kreativitet, personlig utveckling, pedagogik, organisation, språk, mm tycker jag är bra.
Nä men absolut. Att rita med svart krita är såklart dåligt för kreativiteten och personlighetsutveckling går i fasta 7-års intervall...

Eller är det något jag har missat?
"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 06 nov 2013, 15:08

nanowire skrev:Att rita med svart krita är såklart dåligt för kreativiteten [...]
Ja visst! Med vit krita på en white board kan ju eleverna själva fantisera om vad läraren ritat.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 07 nov 2013, 09:55

nanowire skrev:
JackBlack skrev:Synen på kreativitet, personlig utveckling, pedagogik, organisation, språk, mm tycker jag är bra.
Nä men absolut. Att rita med svart krita är såklart dåligt för kreativiteten och personlighetsutveckling går i fasta 7-års intervall...

Ja, du har missat vad jag syftade på.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tor 07 nov 2013, 11:11

JackBlack skrev:
nanowire skrev:

Ja, du har missat vad jag syftade på.
Så bra att de inte var just den synen på kreativitet och personlig utveckling du syftade på. Men utveckla gärna vad du syftade på och som du tycker är bra.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 07 nov 2013, 14:14

nanowire skrev: Så bra att de inte var just den synen på kreativitet och personlig utveckling du syftade på. Men utveckla gärna vad du syftade på och som du tycker är bra.
Jag får erkänna att jag uttryckte mig dåligt eller rent av felaktigt tidigare. Det jag menar är att man bejakar kreativitet och personlig utveckling vilket tyvärr de flesta skolor inte gör. Vissa av de tillämpade metoderna är jag dock skeptisk till. Kritmålning ser jag dock inget problem med, det är nog bara positivt. Att det är mer musik och dans ser jag också som positivt.

När det gäller språket så fokuserar man mycket tidigare på främmande språk och man blandar även in sånger och annat i större utsträckning.

Sedan så finns det forskning från Tyskland, den var samordnad av Andreas Schleicher som är utbildningsansvarig på OECD, som visar att Waldorfskolorna utmärker sig positivt på många sätt när det kommer till pedagogik och skolmiljö. Finland tillämpar flera aspekter av Waldorf på sina skolor.

Sen att det är mycket flum är väl inte så bra men man ska inte underskatta placeboeffekten. ;)

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 07 nov 2013, 14:21

JackBlack skrev:Finland tillämpar flera aspekter av Waldorf på sina skolor.
Vad?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
nanowire

Inlägg av nanowire » tor 07 nov 2013, 15:17

JackBlack skrev:Kritmålning ser jag dock inget problem med, det är nog bara positivt.
Så det är alltså dåligt att måla med svart? (Såvida detta med svartfärg och Waldorf nu inte är en faktoid?)
JackBlack skrev: Finland tillämpar flera aspekter av Waldorf på sina skolor.
Vill du berätta mer?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 07 nov 2013, 20:48

Jag vet inte var jag hörde eller läste det första gången. Sen menar jag inte heller att Finland hämtat sitt utbildningssystem från Waldorf. Dock har de många likheter.
Det bästa källor jag hittar på nu är följande:
Knots, Finnish Education and Native Accountability: Listener Mail skrev:The Finnish education system is very much in line with the principles of Waldorf, also called Steiner, Education. Waldorf preschool programmes focus on indoor and outer play, stories, music, preparing and sharing food. Formal teaching of literacy and numeracy do not begin until children have passed their sixth birthdays. The curriculum is a balance of academics, arts, crafts, and movement. There is little if any testing until high school.
Denna artikel tar även upp studien som jag tidigare nämnde.
Wissenschaftler loben Waldorfschulen skrev:So werden viele Elemente der Waldorfpädagogik in Finnland, einem der Pisa-Gewinner, bereits seit Jahren in allen Schulen praktiziert.
När det gäller svarta kritor så har jag ingen aning om det finns ett förbud mot dem. Det var hur som helst inte det jag syftade på utan bara själva ritandet (och målandet).

Användarvisningsbild
Ztein

Inlägg av Ztein » tor 07 nov 2013, 20:50

JackBlack skrev:Det jag menar är att man bejakar kreativitet och personlig utveckling vilket tyvärr de flesta skolor inte gör. Vissa av de tillämpade metoderna är jag dock skeptisk till. Kritmålning ser jag dock inget problem med, det är nog bara positivt.
Om jag förstår kreativiteten som tillåts inom till exempel kritmålning i grundskolan så verkar den begränsad när det bara får användas gult, rött och blått. Inga konturer får ritas. Om vi går över till måleri med pensel hänvisar pedagogiken till vått-i-vått, vilket innebär att eleverna målar cirklar med vattenfärger på vått papper. Min källa till dessa påståenden är mina bröder som gått Waldorfskola. Jag, som gick i kommunal skola när det begav sig, fick rita vad jag ville. Till exempel rymdskepp. Och använda lila konturer.

Kanske är det just begränsningen i uttryck, att alla måste göra lika, som bejakar kreativiteten? Eller hur menar anhängarna av att Waldorf bejakar kreativiteten?
Traxlers motangrepp brukar göra susen...

Användarvisningsbild
Ztein

Inlägg av Ztein » tor 07 nov 2013, 20:55

JackBlack skrev:
När det gäller språket så fokuserar man mycket tidigare på främmande språk och man blandar även in sånger och annat i större utsträckning.
Vad gäller främmande språk berättar mina bröder om att de under flera år, från första klass, fick lära sig recitera dikter av Goethe på tyska. Dock utan översättning. Så de lärde sig alltså fraserna men inte dess betydelse vilket ledde till att de inte lärde sig språket. Jag ser inte det som en pluspoäng för Waldorf.
Traxlers motangrepp brukar göra susen...

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 08 nov 2013, 00:27

Ztein skrev:
Om jag förstår kreativiteten som tillåts inom till exempel kritmålning i grundskolan så verkar den begränsad när det bara får användas gult, rött och blått. Inga konturer får ritas. Om vi går över till måleri med pensel hänvisar pedagogiken till vått-i-vått, vilket innebär att eleverna målar cirklar med vattenfärger på vått papper. Min källa till dessa påståenden är mina bröder som gått Waldorfskola. Jag, som gick i kommunal skola när det begav sig, fick rita vad jag ville. Till exempel rymdskepp. Och använda lila konturer.

Kanske är det just begränsningen i uttryck, att alla måste göra lika, som bejakar kreativiteten? Eller hur menar anhängarna av att Waldorf bejakar kreativiteten?
Fast jag skrev bejakar, med det syftar jag på att man i betydligt större utsträckning tenderar att blanda in kreativa inslag än vad kommunala skolor gör. Min erfarenhet av kommunala skolor är att väldigt lite tid läggs på kreativitet.

Någon begränsning till så få färger känner jag inte heller till, med tanke på att kritförpackningar som marknadsförs som Waldorf innehåller fler färger än vad du räknar upp så känns det inte speciellt sannolikt. Sen kan det alltid vara fel i kommunikationen som gör att man uppfattar att man bara får måla med vissa färger. Från gult, rött och blått kan man nämligen själv blanda nästan alla färger. På konstskolor eller om man ska lära sig att måla så brukar man begränsa sig till dessa tre färger. Det tillhör en av grunderna att själv kunna blanda färger för att ta fram nya färger.

Sedan finns det en anledning till att man inte ritar konturer. När man ska rita eller måla verklighetstrogna saker så ritar man inte konturer helt enkelt för att de inte har konturer. Det är något som lärs ut om man går på en konstskola eller om man går en kurs för att lära sig att måla. Eftersom vi ofta ritar saker med konturer så kan det också ses som kreativitetshämmande att fortsätta rita med konturer. Utan konturer så behöver man fokusera mer på vad som är innan för dem. Nu när jag tänker på det så är användandet av svart också något man brukar undvika när man ska måla/rita av den anledningen att ytterst få saker är svart. Vi vill gärna använda svart för att måla konturer och skuggor. Dock finns inte konturer och skuggor är ytterst sällan svarta.

Så för mig som målar tavlor så låter det mer som att man försöker tillämpa precis vad man lär ut på en konstskola eller i en grundkurs för målning. Sen om det har några pseudovetenskapliga inslag vet jag inte.

Skriv svar