Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Guybrush Threepwood

Re: Boktips

Inlägg av Guybrush Threepwood » tor 13 dec 2018, 10:50

Jag har läst ut boken nu (Skeptics Guide to the Universe) och tyckte den var väldigt bra. Om man lyssnat på deras podcast ett tag är det inte mycket nytt men i gengäld får man ganska mycket internhumor och glimtar av SGUs jargong som kanske går andra läsare över huvudet. Överlag en bra bok som referensmaterial för gamla skeptiker och inkörsport för nya. Den är mest matnyttig i delarna som behandlar metakognition och kognitiva bias, i övrigt skrapar den mycket på ytan och jag hoppas de kanske ger ut en ny bok/nya böcker med lite mer djupdyk i skeptiska ämnen. Steve har ett lätt och humoristiskt språk och boken är uppbyggd i ett bekvämt bitesize-format med korta kapitel. Den är inte lika välskriven som demon haunted world, men mycket mer lättillgänglig.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 15 dec 2018, 16:23

Tycker mig minnas att de hintat om i podcasten att fler böcker kan vara aktuella.

Angående jämförelsen med The Demon-Haunted World så tycker jag att den boken och SGU:s bok är rätt så olika. Sagans bok känns i flera avseenden som ett skeptiskt manifest, SGU:s bok som en praktisk handbok för olika koncept.

Som du säger så känner man igen mycket om man regelbundet lyssnar på podcasten. Var intressant att ta del av deras idéer om hur man ska bemöta folk i ens närhet som tror på diverse trams.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tis 18 dec 2018, 15:38

Nemesis skrev:Tycker mig minnas att de hintat om i podcasten att fler böcker kan vara aktuella.
Hoppas det stämmer :)
Nemesis skrev:Angående jämförelsen med The Demon-Haunted World så tycker jag att den boken och SGU:s bok är rätt så olika. Sagans bok känns i flera avseenden som ett skeptiskt manifest, SGU:s bok som en praktisk handbok för olika koncept.
Det är en ganska slående beskrivning. Anledningen till att jag drar parallellen är dels att de själv kopplat sitt arbete till Sagans bok vid några tillfällen men också för att jag själv inte har läst fler böcker som försöker sammanfatta den vetenskapliga skepticismen.
Nemesis skrev:Var intressant att ta del av deras idéer om hur man ska bemöta folk i ens närhet som tror på diverse trams.
Ja det var nyttigt men ganska kortfattat. Svårt men viktigt ämne. Jag har själv vänner och släktingar som har kontroversiella åsikter om t.ex. klimatförändringar och som är del i pyramidspel etc. Det känns ibland som att stånga huvudet mot en vägg när man försöker lirka med dem och få dem att omvärdera sina åsikter och uppfattningar.
If someone is able to show me that what I think is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed. It is the person who continues in his self-deception and ignorance who is harmed. -Marcus Aurelius

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 20 dec 2018, 20:13

Guybrush Threepwood skrev:Det är en ganska slående beskrivning. Anledningen till att jag drar parallellen är dels att de själv kopplat sitt arbete till Sagans bok vid några tillfällen men också för att jag själv inte har läst fler böcker som försöker sammanfatta den vetenskapliga skepticismen.
Finns kanske inte så jättemånga böcker som handlar om den vetenskapliga skepticismen i stort, även om det finns gott om böcker som berör specifika ämnesområden.

Det stämmer att SGU ofta refererat till Sagans bok, och jag skulle tippa att det är den mest inflytelserika skeptiska boken (finns det någon annan kandidat skulle jag gärna vilja veta vilken det är isf).

Bland de generella böcker som ändå finns bör Skeptikerskolan nämnas. Så lättfattlig och lättläst att den borde läsas i högstadiet eller gymnasiet av alla elever.

Finns även en del bra internetartiklar i ämnet, t ex Steven Novellas Skeptic - The Name Thing Again, och Brian Dunnings What Is Skepticism?.
Guybrush Threepwood skrev:Ja det var nyttigt men ganska kortfattat. Svårt men viktigt ämne. Jag har själv vänner och släktingar som har kontroversiella åsikter om t.ex. klimatförändringar och som är del i pyramidspel etc. Det känns ibland som att stånga huvudet mot en vägg när man försöker lirka med dem och få dem att omvärdera sina åsikter och uppfattningar.
Precis, att rucka de djupt troende är ofta hopplöst.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Guybrush Threepwood

Inlägg av Guybrush Threepwood » tor 27 dec 2018, 00:55

Nemesis skrev: Bland de generella böcker som ändå finns bör Skeptikerskolan nämnas. Så lättfattlig och lättläst att den borde läsas i högstadiet eller gymnasiet av alla elever.
Den har jag missat. Är det denna bok av Anundi och Åkerberg?

Med tanke på Steven Novella kan jag också starkt rekommendera, även om det inte är en bok, föreläsningsserien your deceptive mind, som även finns som ”ljudbok”. Handlar också mycket om metakognition och hur hjärnan är ett trubbigt verktyg som man måste förhålla sig till snarare än ett fönster in i verkligheten.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 30 dec 2018, 14:08

Guybrush Threepwood skrev:
tor 27 dec 2018, 00:55
Nemesis skrev: Bland de generella böcker som ändå finns bör Skeptikerskolan nämnas. Så lättfattlig och lättläst att den borde läsas i högstadiet eller gymnasiet av alla elever.
Den har jag missat. Är det denna bok av Anundi och Åkerberg?
Det stämmer.
Guybrush Threepwood skrev:
tor 27 dec 2018, 00:55
Med tanke på Steven Novella kan jag också starkt rekommendera, även om det inte är en bok, föreläsningsserien your deceptive mind, som även finns som ”ljudbok”. Handlar också mycket om metakognition och hur hjärnan är ett trubbigt verktyg som man måste förhålla sig till snarare än ett fönster in i verkligheten.
Jag kollade igenom den för ett antal år sedan, mycket sevärd! :)

Har tänkt att kolla igenom den igen, men inte blivit av. Novella har även gjort en annan föreläsningsserie, Medical Myths, Lies, and Half-Truths: What We Think We Know May Be Hurting Us, soom jag också tänkt kolla igenom vid tillfälle.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 05 jan 2019, 17:45

Kent Werne: Allt är en konspiration -- En resa genom underlandet. Ordfront, Stockholm 2018.

Werne närmar sig ämnet på ett lite annorlunda sätt jämfört med andra böcker, som helt eller delvis avhandlar konspirationsteorier, som jag läst. I några inledande kapitel intervjuas ett antal människor med idéer om Bilderberggruppen, JFK och människor som tror sig styrda av dolda makter via implantat; vi får i sammanhanget redogörelser möten och konferenser som samlar dessa tänkare. Författaren försöker inte att bemöta eller ifrågasätta föreställningarna, utan koncentrerar sig på att försöka förstå hur dessa människor resonerar och bygger upp sig världsbild.

Följande serie kapitel, som måste betraktas som bokens huvuddel, avhandlar konspirationstänkandets historia. De tar avstamp i franska revolutionen och jesuiten Augustin Barruels idéer om vem som egentligen låg bakom omvälvningarna (upplysningstidens filosofer, frimurarsällskap och Adam Weishaupts Illuminate (som redan varit förbjudet i flera år och aldrig samlade särskilt många medlemmar)). Vi får sedan följa konspirationstänkandet i drygt två sekler och två världskrig. I Wernes berättelse blir det tydligt hur Barruels tankar återanvänds gång på gång, även om det kan förekomma lite omstöpningar och masserande. Det blir också tydligt hur det finns en 'bank' av människor, grupper och organisation som som pekas ut som liggande bakom än det ena än det andra -- George Soros, Rothschild, eller judarna i största allmänhet, FBI, Illuminate, rymdödlor, etc etc. Intressant i det sammanhanget är också historien om tillkomsten av Sions Vises Protokoll och hur den texten skrivits om ett antal gånger för att passa in i nya sammanhang.

I några avslutande kapitel betraktar Werne konspirationstänkandet i vår tid. Där behandlas terrorismens världsbilder, internet- och raskrigare samt idéer vid den politiska makten (Ryssland, Ungern, USA etc). Denna del blir synnerligen intressant när man får den till livs mot bakgrund av en tvåhundraårig historia.

Läsvärd om man har något intresse för ämnet. Bra språk och välstrukturerat material får berättelsen att flyta på. Dock är notapparaten lite krånglig; Werne använder sig inte av noter eller referenser i den löpande texten, utan istället samlat dem i ett avslutande avsnitt Noter. Där anges, sida för sida, var författaren hämtar stöd för olika påståenden.

anselmm

Inlägg av anselmm » fre 15 feb 2019, 10:27

Någon som använder storytel's ljudbokstjänst? Har ni något boktips från den tjänsten i så fall?

Jesperekis

Inlägg av Jesperekis » tis 26 feb 2019, 15:01

Jag skulle starkt rekommendera "The Magic of Thinking" den är på engelska men den är mycket lättlast och förståelig https://www.bokus.com/bok/9781785040474 ... nking-big/

Annars tycker jag denna sajt rekommenderar 4 starka böcker som är i min smak inom ekonomi: https://www.econello.com/sv/2018/06/10/ ... aste-lasa/

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 26 feb 2019, 17:07

Tipsar om Emma Frans senaste. Kort och bra.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » tis 11 jun 2019, 19:22

Lena Sundströms "Spår" om TV4 journalisterna Fredrik Laurin, Joakim Dyfvermark och Sven Bergmans bragdbelönade scoop om utvisningen av de egyptiska "terroristerna" har med rätta berömts som ett journalistiskt mästerverk. Sundström visar hur journalistik kan bedrivas. Det gjorde hon också i "Världens lyckligaste folk" som för mig och många andra blev en ögonöppnare om samtidens Danmark. Men "Spår" rymmer också en aspekt som enligt min mening bör vara ett memento för varje seriös skeptiker. Boken skildrar det hästjobb journalisterna fick lägga ner på att gräva fram fakta om den CIA-ledda avvisningen från Bromma till Egyptens tortyrcentraler. Hur folk - tvärtemot den vanliga föreställningen-håller käft om vad dom hört och sett, även när de rimligtvis inte kan utkrävas något ansvar. Det är alltså inte givet att "konspirationer" läcker. Som läsare bör man anställa en betraktelse över vad som hänt om man känt till saken men inte kunnat lägga ned de resurser som krävs för att belägga historien med hårda fakta. En vanlig medborgare hade blivit avhånad som "foliehatt". Som anhörig till de drabbade avfärdats som rättshaverist i det fall man fortsatt kräva svar från ansvariga beslutsfattare.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar