Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Nemesis

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av Nemesis » fre 20 mar 2020, 21:37

MBY skrev:
tis 17 mar 2020, 22:19
Nu verkar Sverige följa efter med signalpolitiken: https://www.svd.se/reseforbud-till-eu-i-30-dagar-infors
Jag begriper inte vad förhållandevis få resor över gränsen ska ställa till med, som inte inrikesresor och bara leva i en större stad kan göra...
Anledningen framgår i artikeln du länkar till:
Regeringen stoppar resor till Sverige från länder utanför EU efter uppmaning från unionens ministerråd och kommissionen.
Ska man ha ett reseförbud till EU ser det väldigt märkligt ut om Sverige inte ingår i detta.

Det ska bli väldigt intressant att ta del av jämförelser mellan olika länders åtgärder för att hantera pandemiutbrott när nuvarande krisen väl är över, eller åtminstone lugnat ner sig lite.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
MBY

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av MBY » lör 21 mar 2020, 22:32

Cytokrom C skrev:
tor 19 mar 2020, 23:07
Cytokrom C skrev:
tor 19 mar 2020, 20:41
Här finns vad som verkar vara en något mer seriös simulering på samma tema:
https://doi.org/10.25561/77482
Nu har jag skummat den. Även den pekar på att mer kraftfulla åtgärder behövs och under lång tid om man vill undvika sjukvårdskollaps (inkl. allmän social isolering som i Italien...). Nackdelen verkar vara att vid väldigt effektivt förhindrande av smittspridningen under begränsad tid kan man förvänta sig en nästan lika stor peak av intensivvårdsfall när åtgärderna avbryts (samhällets uthållighet för extrem isolering är förmodligen begränsad...). Rapporten verkar istället förorda en kontinuerlig grundnivå och att man pulsar ut mer drastiska åtgärder när de behövs (ca 2/3 av tiden) för att hålla nere fallen på en hanterbar nivå...
Ja, jag tyckte också den där var intressant. Tänkte läsa den igen, skummade också egentligen och läste bara styckvis. Om jag uppfattat saken rätt så följde England denna rapport i sina åtgärder till en början, men har nu slutat med det och tar till mer omfattande åtgärder.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » mån 23 mar 2020, 00:59

MBY skrev:
lör 21 mar 2020, 22:32
Ja, jag tyckte också den där var intressant. Tänkte läsa den igen, skummade också egentligen och läste bara styckvis. Om jag uppfattat saken rätt så följde England denna rapport i sina åtgärder till en början, men har nu slutat med det och tar till mer omfattande åtgärder.
Jag tyckte de föreslagna åtgärderna redan kändes ganska extrema med fulla restriktioner ca 2/3 av tiden i ett par år + lättare restriktioner övrig tid (p11)... Har de tagit till striktare åtgärder redan?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 24 mar 2020, 22:29

"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 26 mar 2020, 12:31

WHO har en sida där man kan följa utvecklingen. Antal fall för varje land, och globalt.
Uppdateras 1-2 ggr per dag.
https://experience.arcgis.com/experienc ... ee1b9125cd

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 01 apr 2020, 20:47

Här är en sida som verkar uppdateras varje dag med bland annat antal döda per en miljon invånare: https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Jag tror att statistiken över antalet döda per miljon invånare är mycket mer relevant än antal bekräftat smittade, då länder har så olika kriterier för vilka de testar.

Sverige har signifikant fler döda per miljoner invånare (24) än Norge (8), Danmark (18), Finland (3) och Tyskland (10), vilka kanske är de länder som är mest relevanta att jämföra oss med. Sverige har även avsevärt fler döda per miljoner invånare än vad USA (14) har, trots allt som står i nyheterna om corona i USA. Dessa siffror behöver inte bara bero på vilka åtgärder som vidtogs för att hantera situationen, och de kan komma att ändras under kommande veckor och månader, men de är ändå intressanta och en grund för att bedöma olika nationella och regionala åtgärder.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 02 apr 2020, 08:45

Det är helt enkelt för tidigt att säga något. Visst skiljer sig siffrorna, men såväl mortalitet och morbiditet är osäkra ännu.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 02 apr 2020, 08:54

Dödsfall per miljon invånare i Region Skåne: 6
Dödsfall per miljon invånare i Region Stockholm: 65

Trots samma åtgärder i hela landet. Så det finns inget enkelt samband mellan åtgärder och antalet döda, i alla fall i detta skedet.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » tor 30 apr 2020, 18:06

Jag har inte riktigt fått klarhet i vad de Svenska myndigheterna vill uppnå. Är det att minimera antalet sjuka och dödsfall? Eller är det antalet förlorade levnadsår man fokuserar på (jag gissar att samhällsnedstängningen hade blivit mer långtgående om dödligheten hade varit jämnt fördelad över ålder). Eller är det prioriterat att minimera socialt, psykiskt och ekonomiskt lidande orsakade av en nedstängning?

Jag förstår ju att man som vanligt i Sverige vill gå någon slags gyllene optimal medelväg, men jag förstår inte om det är en medveten kalkylerad och evidensbaserad medelväg, en intuitiv eller en baserad på beslutsångest. Man verkar i alla fall ha valt en nivå där intensivvården ligger på maxkapacitet men ändå klarar av att hantera situationen. Men vad säger att detta är en bra nivå att ligga på? Varför inte färre sjuka och därmed döda och ökat ekonomiskt lidande genom en ökad påtvingad social isolering? Eller tvärt om (mycket cyniskt), varför inte utnyttja ännu fler IVA-reserver (jag tänker på Älvsjömässan t.ex) genom att lätta på restriktionerna med fler sjuka som resultat fast mindre ekonomiskt lidande?

Eller anammar man tanken att antalet smittade i slutändan kommer att vara detsamma oavsett åtgärder, men man vill få det att gå lagom fort? Vad är då lagom? Är det inte i så fall bäst att göra det så långsamt som möjligt i väntan på vaccin och tester som gör att man vet om man är smittsam eller ej? Åter igen kommer avvägningen mellan förlorade liv/levnadsår och socioekonomiskt lidande in här så klart.

Andra länder verkar omedelbart ha intagit en extremposition som prioriterar försök till total minimering av smittspridning och alltså minimering av antalet sjuka och döda på bekostnad av socioekonomiskt lidande. Visserligen har vissa gjort det för sent eller helt enkelt misslyckats med att hindra människor från att träffas trots förbud. Men de har ju i alla fall valt att en ganska evidensbaserad plan, nämligen att minimera mänsklig kontakt som rent matematiskt orsakar smittspridning. Den svenska linjen, där man istället väljer att lägga sig i en mer svävande punkt på antalet sjuka- vs ekonomiskt lidande-skalan, tycker jag avkräver en mer detaljerad motivering och förklaring av vilka evidens man lutar sig mot.

Tar man för övrigt i Sverige det faktum att vissa länder har misslyckats, eller var för sena med sin nedstängning, som ett tecken på att påtvingad isolering antagligen inte hade åtlytts här heller?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 30 apr 2020, 22:10

De svenska myndigheterna tjatar om att de vill uppnå en långsam smittspridning, så att sjukvården hinner med. Omöjligt att missa det budskapet.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » fre 01 maj 2020, 08:41

Anders G skrev:
tor 30 apr 2020, 22:10
De svenska myndigheterna tjatar om att de vill uppnå en långsam smittspridning, så att sjukvården hinner med. Omöjligt att missa det budskapet.
Betyder det att man hade infört färre restriktioner och uppmaningar till social distans om det hade funnits mer vårdresurser? Maximal smittspridning, sjuktal och därmed dödstal, och minimal ekonomisk påverkan så länge det finns IVA-kapacitet. Är detta den officiella hållningen?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 01 maj 2020, 10:04

Måhända det är så. Nu verkar man ha hunnit med i uppbyggandet kapacitet för infektionsvård. Många sjuka verkar inte behöva vård, eller endast enekel vård.

Men detta framkommer ju i de dagliga presskonferenserna, så det behöver ju inte jag rapa upp igen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 02 maj 2020, 12:28

Jo, poängen har ju varit att bromsa smittspridningen så att IVA-resurserna hänger med. Än så länge har man väl lyckats hyggligt, även om det förstås finns rätt stora regionala skillnader. Det stora problemet är väl inom äldreomsorgen.

Jag såg ett inlägg från Fredrik Hassel, som tidigare arbetat på Krisberedskapsmyndigheten. Det var ett intressant inlägg om hur man hade planerat beredskapen efter tidigare kriser, och detta sades om äldreomsorgen.
Det är här som Covid-19 och äldreomsorgen blir en fråga. Det är bara att konstatera att smittspridningen finns på våra äldreboenden, hade detta kunnat förhindras? Ja till viss del, om vi förberett oss. Men vad jag förstår så har pandemihantering inte varit en prioriterad fråga inom äldreomsorgen de senaste decennierna.

Vi har inte organiserat äldreomsorgen för att kunna lyckas, vi har inte lyckats utbilda de som arbetar i äldrevården i den omfattning som skulle ha krävts och vi har inte sett till att det funnits skyddsutrustning för att lyckas. Vi har helt enkelt prioriterat andra saker än just detta. Det kan aldrig bli de operativa krishanterarnas fel att förberedelser inte genomförts. Krishanterare har att förhålla sig till den verklighet som råder under krisen, varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 02 maj 2020, 20:18

Man hör att smittan ändå har "tagit sig in" på äldreboenden och att vi "har misslyckats att förhindra det". Vilka specifika prövade åtgärder har man misslyckats med? Man uttrycker det som att det är ett problem helt frikopplat från den allmänna samhällsspridningen som man ju medvetet har lagt på en maximal nivå (med sjukvårdskapaciteten som tak).

Tror man att smittan har tagit sig in på något annat sätt än via personalen? Om inte, var blir personalen smittade, om inte ute i resten av samhället!? Visst! Det finns säkert andra länder som trots nedstängning har samma problem? Men är det möjligen länder som har misslyckats eller varit sena med sin nedstängning och även de har en stor samhällsspridning?

Tidigare problem på boendena med en ansträngd arbetssituation o.s.v är såklart relevanta i sammanhanget. Men det faktum att sådana förhållanden kan finnas på olika platser i samhället är ju just en av anledningarna att man initialt kanske borde bomma igen landet för att under ett par månader utvärdera situationen och sedan långsamt trycka på gasen och öka smittspridningen mer kontrollerat när man samlat sig en aning.
Senast redigerad av 1 Printzensköld, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » lör 02 maj 2020, 20:23

Detta är en rapport från Folkehelseinstituttet daterad den 24:e mars där man diskuterar strategier. Jag har inte kunnat hitta något motsvarande från Folkhälsomyndigheten (bara sådana där man analyserar vårdbehovet givet avsaknad av övergripande strategi). Är den någon som vet om det finns?

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459 ... s-2020.pdf

Skriv svar