Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av pwm » sön 13 jun 2021, 10:24

Printzensköld skrev:
sön 13 jun 2021, 09:19

Och du har ju fått flera svar på det som du inte har bemött. Jag hade ettsom jag trodde var postat, men det låg visst i utkast.
Svar som ligger i ditt utkast kan jag, av skäl som inte närmare behöver förklaras, inte kommentera. Vidare har jag som tidigare redogjorts för stängt av visningen av en del forumiters inlägg från visning. Jag ser dem bara om någon annan svarar med citat; när så inte skett har jag ingen anledning att tro att det är något jag behöver bekymra mig om.

Jag såg någon kommentar om att jag menade att resultatet av olika strategier/taktiska åtgärder skulle utvärderas vid en av mig godtyckligt vald tidpunkt. Om jag är så otydlig i mina texter finns det föga skäl för mig att skriva något svar.

Dock försöker jag mig på ett förtydligande:
* Pandemin är nu pågående
* Vi hoppas och tror alla att den kommer till ett avslut
* Jag väljer inte vid vilken tidpunkt detta sker/har skett; det är en händelse med global utbredning.
* När den (inte av mig) anses vara över, kommer viruset att fortfarande finnas runt omkring oss, och det kommer att finnas lokala utbrott lite av och till -- kanske på liknande sätt som vi ser regelbundna utbrott av t.ex mässlingen och polio; jag vet inte, jag är ju inte (som du nogsamt påpekar) epidemiolog.
* Vi kommer då att veta mycket mer än vad vi vet nu och har bättre förutsättningar att utvärdera vilka taktiska drag/strategier som är lämpliga att ta till vid kommande utbrott.
* Min inställning är alltså att det är för tidigt att säga något, med någon större säkerhet, idag (annat än jag är övertygad om att vi måste bygga upp en (flock)immunitet på global skala).

Även om jag förstår psykologiska mekanismer som gör att man vill hitta syndabock(ar) som allt elände kan skyllas på, vill jag inte bidra till det. Jag tror helt enkelt inte att det är särskilt fruktsamt, om målet är nå en punkt där vi (inte jag) kan säga att det är över nu.

dann

Re: Vilka nationella eller regionala åtgärder mot coronavirus är evidensbaserade?

Inlägg av dann » sön 13 jun 2021, 10:58

Printzensköld skrev:
Gemensamt för samtliga länder är att smittspridningen går ner då man sänker R-talet genom att införa restriktioner i den sociala samvaron.
Sometimes the rate of infection may even begin to go down before restrictions because people, alarmed by the rising spread, take their own precautions. To covidiots this indicates that the decrease in the R0 has nothing to do with the restrictions introduced to bring it down.
Printzensköld skrev:
Strategin för de flesta länder har varit att få ner samhällsspridningen så mycket som möjligt.
No, not true, unfortunately. Lowering the rate of infection as much as possible would have meant going for ZeroCovid. Few countries even attempted to do that, in our part of the world none that I am aware of. Most countries tried to bring the rate of infection down to what they considered to be an acceptable level where they could be somewhat sure that it did not get out of hand. Not all countries succeeded in doing this.
Printzensköld skrev:
Man har gått till väga på lite olika sätt för att göra det, men målsättningen var densamma. Och man har gjort detta flera gånger det senaste året. Resultatet har skiftat men oftast har spridningen sjunkit snabbt då man stängt ner.
Yes. However, the pattern that emerged was that restrictions bring down 1) the rate of infection, 2) following that hospitalizations, 3) then people in ICUs (IVA), and finally the number of deaths. This means that the death toll will be on the rise for the first couple of weeks after restrictions are introduced. It is not at all hard to guess how this is interpreted by covidiots.
Printzensköld skrev:
Det här var dock inte målsättningen i Sverige vars strategi därför hör till en egen kategori. Man tänkte att man genom att skydda utsatta grupper inte skulle behöva stänga ner samhället mer än att sjukvården klarade av att hantera situationen.
I think you are being too kind. They claimed that it was all about protecting the elderly and other risk groups while herd immunity by infection was achieved by letting the virus spread through the rest of the population at a level that didn't overwhelm the health-care system, but they did nothing to make sure that this protection was even possible, that safeguards were in place, so the health-care system was overwhelmed to the extent where elderly patients were denied access to proper care and received palliative care instead: ”Palliativ vård vid covid-19 kan glida över till något som liknar dödshjälp” (DagensMedicin, June 15, 2020)
And after the first wave had already shown that there was no real protection of risk groups, nothing much changed before the second wave. Basically the same recommendations instead of restrictions as before and even easing those restrictions for the elderly when the second wave was already well underway.
Printzensköld skrev:
Anledningen var att man ansåg att restriktionerna dels saktade ner immunitetsbyggandet och dels skulle bli mer hälsovådliga än smittan för den del av befolkningen som inte behövde särskilt skydd. Detta gjorde att smittspridningen och därmed dödstalen över tid avtog betydligt långsammare i Sverige än i andra länder.
Yes, in the spring of 2020, the rate of infections went down much faster in the other Nordic countries than in Sweden where it decreased slowly in the summer. In most other countries, the authorities were aware of the role played by rising temperatures and the corresponding change in people's behaviour, but in Sweden, the wishful thinking of the Tegnellians claimed it as a victory for herd immunity by infection and looked forward to dazzling the rest of the world with this piece of Swedish exceptionalism in the fall/winter of 2020 when all the other countries would be proved wrong.
Printzensköld skrev:
Håller du inte med om beskrivningen av strategin? Sticker den inte ut från övriga länders som är lämpliga för oss att jämföra oss med? Var det inte "flattening the curve" man försökte sig på, vilket nästan ingen annan gjorde? Var inte flockimmunitet en viktig del av strategin förra våren och sommaren? Underlät man inte att införa restriktioner för att man ville vara försiktig med hälsopåverkan från dessa (sådant som infördes den 18e dec t.ex)? Håller du inte med om att dödstalen avtog långsammare?
Sweden's strategy was as exceptional as it claimed to be - until the autumn of 2020 when it claimed to be just like all the others even though FoHM still refused to even recommend all-round use of face masks in public places.

dann

Inlägg av dann » sön 13 jun 2021, 11:03

pwm skrev:
sön 13 jun 2021, 10:24
Vidare har jag som tidigare redogjorts för stängt av visningen av en del forumiters inlägg från visning. Jag ser dem bara om någon annan svarar med citat; när så inte skett har jag ingen anledning att tro att det är något jag behöver bekymra mig om.
'I was wearing a blindfold so I had no reason to think that I missed out on anything. If I did, the blame is on you. I showed you my white stick!' :lol:

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » sön 13 jun 2021, 11:20

dann skrev:
sön 13 jun 2021, 11:03
pwm skrev:
Vidare har jag som tidigare redogjorts för stängt av visningen av en del forumiters inlägg från visning. Jag ser dem bara om någon annan svarar med citat; när så inte skett har jag ingen anledning att tro att det är något jag behöver bekymra mig om.
'I was wearing a blindfold so I had no reason to think that I missed out on anything. If I did, the blame is on you. I showed you my white stick!' :lol:
Vidarebefordrar :smile2:

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » sön 13 jun 2021, 11:25

dann skrev:
sön 13 jun 2021, 10:58
Printzensköld skrev:
Gemensamt för samtliga länder är att smittspridningen går ner då man sänker R-talet genom att införa restriktioner i den sociala samvaron.
Sometimes the rate of infection may even begin to go down before restrictions because people, alarmed by the rising spread, take their own precautions. To covidiots this indicates that the decrease in the R0 has nothing to do with the restrictions introduced to bring it down.
Printzensköld skrev:
Strategin för de flesta länder har varit att få ner samhällsspridningen så mycket som möjligt.
No, not true, unfortunately. Lowering the rate of infection as much as possible would have meant going for ZeroCovid. Few countries even attempted to do that, in our part of the world none that I am aware of. Most countries tried to bring the rate of infection down to what they considered to be an acceptable level where they could be somewhat sure that it did not get out of hand. Not all countries succeeded in doing this.
Printzensköld skrev:
Man har gått till väga på lite olika sätt för att göra det, men målsättningen var densamma. Och man har gjort detta flera gånger det senaste året. Resultatet har skiftat men oftast har spridningen sjunkit snabbt då man stängt ner.
Yes. However, the pattern that emerged was that restrictions bring down 1) the rate of infection, 2) following that hospitalizations, 3) then people in ICUs (IVA), and finally the number of deaths. This means that the death toll will be on the rise for the first couple of weeks after restrictions are introduced. It is not at all hard to guess how this is interpreted by covidiots.
Printzensköld skrev:
Det här var dock inte målsättningen i Sverige vars strategi därför hör till en egen kategori. Man tänkte att man genom att skydda utsatta grupper inte skulle behöva stänga ner samhället mer än att sjukvården klarade av att hantera situationen.
I think you are being too kind. They claimed that it was all about protecting the elderly and other risk groups while herd immunity by infection was achieved by letting the virus spread through the rest of the population at a level that didn't overwhelm the health-care system, but they did nothing to make sure that this protection was even possible, that safeguards were in place, so the health-care system was overwhelmed to the extent where elderly patients were denied access to proper care and received palliative care instead: ”Palliativ vård vid covid-19 kan glida över till något som liknar dödshjälp” (DagensMedicin, June 15, 2020)
And after the first wave had already shown that there was no real protection of risk groups, nothing much changed before the second wave. Basically the same recommendations instead of restrictions as before and even easing those restrictions for the elderly when the second wave was already well underway.
Printzensköld skrev:
Anledningen var att man ansåg att restriktionerna dels saktade ner immunitetsbyggandet och dels skulle bli mer hälsovådliga än smittan för den del av befolkningen som inte behövde särskilt skydd. Detta gjorde att smittspridningen och därmed dödstalen över tid avtog betydligt långsammare i Sverige än i andra länder.
Yes, in the spring of 2020, the rate of infections went down much faster in the other Nordic countries than in Sweden where it decreased slowly in the summer. In most other countries, the authorities were aware of the role played by rising temperatures and the corresponding change in people's behaviour, but in Sweden, the wishful thinking of the Tegnellians claimed it as a victory for herd immunity by infection and looked forward to dazzling the rest of the world with this piece of Swedish exceptionalism in the fall/winter of 2020 when all the other countries would be proved wrong.
Printzensköld skrev:
Håller du inte med om beskrivningen av strategin? Sticker den inte ut från övriga länders som är lämpliga för oss att jämföra oss med? Var det inte "flattening the curve" man försökte sig på, vilket nästan ingen annan gjorde? Var inte flockimmunitet en viktig del av strategin förra våren och sommaren? Underlät man inte att införa restriktioner för att man ville vara försiktig med hälsopåverkan från dessa (sådant som infördes den 18e dec t.ex)? Håller du inte med om att dödstalen avtog långsammare?
Sweden's strategy was as exceptional as it claimed to be - until the autumn of 2020 when it claimed to be just like all the others even though FoHM still refused to even recommend all-round use of face masks in public places.
Tack för klargörandena!

dann

Inlägg av dann » sön 13 jun 2021, 11:40

The vaccine roll-out
The numbers are a little more complicated than the Swedish media sometimes seems to think:
Nu gjorde @dagensnyheter exakt detta fel, jämför Norges siffror som andel av hela befolkningen mot Sverige för vuxna. Enligt @OurWorldInData har lika många doser getts i de två länderna.
Norge sist i Norden med vaccineringen (DN, June 12, 2021)
Tove Fall on Twitter (June 12, 2021)
See both the DN article and the quotations in Tove Fall's tweet.

The difficulty is that there are many ways of measuring this:
1) the number of people who are fully vaccinated
2) the number of people who have received one dosis
3) the number of doses administered
(It doesn't make it less complicated that most vaccines require having had two doses in order to be considered fully vaccinated, but Janssen/J&J requires only one shot. And in Cuba, three shots are required: two shots of Soberana 02 and a booster shot of Soberana plus, which was originally developed for people who had already had the infection.)
And then there is the percentage:
In most countries, the percentage of people having had one or more shots is based on the whole population, but in Sweden, for some reason, the percentage is based on the adult population only. SVT is explicit about this.

I can recommend two Danish websites about the vaccine roll-out:
Se vaccinen blive rullet ud: Så langt er Danmark og resten af verden (DR.dk). Scroll down to Så mange er vaccinerede i de forskellige lande or the map: Verden: Så stor en del af befolkningerne er færdigvaccinerede.
Dagens vaccinationstal: Så mange er vaccineret i Danmark og verden (TV2.dk). Scroll down to Hvilke lande vaccinerer? Below the map there is a list of countries: Find land eller region

Notice that there isn't much difference between the number of doses administered in Finland, Norway and Sweden, which is no surprise since the EU countries and associated countries receive approximately the same number of vaccines depending on the size of their populations.

Användarvisningsbild
Printzensköld

Inlägg av Printzensköld » sön 13 jun 2021, 12:13

pwm skrev:
...
* Vi kommer då att veta mycket mer än vad vi vet nu och har bättre förutsättningar att utvärdera vilka taktiska drag/strategier som är lämpliga att ta till vid kommande utbrott.
* Min inställning är alltså att det är för tidigt att säga något, med någon större säkerhet, idag (annat än jag är övertygad om att vi måste bygga upp en (flock)immunitet på global skala).
I vilket möjligt scenario kommer den Svenska hanteringen under förra våren, sommaren och hösten visa sig ha varit lyckad jämfört med hur vi kunde ha agerat? Tänker du att vi ändå byggde upp en större immunitet av något slag än andra, som kommer visa sig behövas längre fram i tiden? Eller är det att vi har sparat mycket framtida lidande genom färre restriktioner?
pwm skrev:
Även om jag förstår psykologiska mekanismer som gör att man vill hitta syndabock(ar) som allt elände kan skyllas på, vill jag inte bidra till det. Jag tror helt enkelt inte att det är särskilt fruktsamt, om målet är nå en punkt där vi (inte jag) kan säga att det är över nu.
Men tycker du att det är nödvändigt att peka på brister och hitta orsaker till eventuellt felaktigt hanterande när det i framtiden är dags att utreda? När är det dags? Är coronakommissionen också för tidigt ute med det man jobbar på nu som ska presenteras i oktober?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jun 2021, 14:28

Printzensköld skrev:
Det här var dock inte målsättningen i Sverige vars strategi därför hör till en egen kategori. Man tänkte att man genom att skydda utsatta grupper inte skulle behöva stänga ner samhället mer än att sjukvården klarade av att hantera situationen. Anledningen var att man ansåg att restriktionerna dels saktade ner immunitetsbyggandet och dels skulle bli mer hälsovådliga än smittan för den del av befolkningen som inte behövde särskilt skydd. Detta gjorde att smittspridningen och därmed dödstalen över tid avtog betydligt långsammare i Sverige än i andra länder.
Kolla upp Great Barrington Declaration om du inte redan gjort det. Under en stor del av 2020 så körde Sverige i praktiken en light-version av den strategi som där förespråkas.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jun 2021, 14:38

pwm skrev:
Visst är det så, men det betyder verkligen inte att vi inte vet någonting i dagsläget.
pwm skrev:
* Min inställning är alltså att det är för tidigt att säga något, med någon större säkerhet, idag
Som ovan länk visar har du fel.
pwm skrev:
(annat än jag är övertygad om att vi måste bygga upp en (flock)immunitet på global skala).
Anser du att denna bör byggas upp genom smittspridning eller genom vaccinering?
pwm skrev:
Hitta syndabockar? Är det att "hitta syndabockar" att påpeka att vissa personer med stor publik gör felaktiga påståenden? Det är ju bland annat till just denna kategori personer som VoF tidigare delat ut förvillarpriset.
"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof." - John Kenneth Galbraith

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » sön 13 jun 2021, 15:39

dann skrev:
sön 13 jun 2021, 08:23

I think all Riksdag parties in Sweden bought into the Tegnellian and Gieseckian bravado about risk taking very early on, much like the Republicans bought into Trump's swagger. After that, they would have had to admit that they had been wrong in the first place if they spoke out against the consensus no matter how many lives were lost, so those lives weren't worth saving, they would have died anyway of other causes and probably did, and the Swedish disaster was all due to unfortunate circumstances that had nothing to do with the strategy and could be blamed on whatever occurred as an excuse to Tegnell on any given day: population density, percentage of old people, percentage of foreigners, degree of urbanization, international travel, all of which made no sense at all and was almost immediately abandoned again in favor of the Big Mystery: How on earth could this have happened to Sweden, of all countries? Maybe we'll know someday many, many years from now when we have all died with something - or other.
När man är död, så vet man ingenting alls.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 13 jun 2021, 15:51

SD var väl ganska tidigt ute med att kräva munskydd i offentliga miljöer -- inte som rekommendation utan som obligatorium. Detta kort efter att de talat sig varma för maskeringsförbud. Vad de tycker imorgon får vi se då.

dann

Inlägg av dann » sön 13 jun 2021, 16:08

Tokig tant skrev:
sön 13 jun 2021, 15:39
dann skrev:
sön 13 jun 2021, 08:23
I think all Riksdag parties in Sweden bought into the Tegnellian and Gieseckian bravado about risk taking very early on, much like the Republicans bought into Trump's swagger. After that, they would have had to admit that they had been wrong in the first place if they spoke out against the consensus no matter how many lives were lost, so those lives weren't worth saving, they would have died anyway of other causes and probably did, and the Swedish disaster was all due to unfortunate circumstances that had nothing to do with the strategy and could be blamed on whatever occurred as an excuse to Tegnell on any given day: population density, percentage of old people, percentage of foreigners, degree of urbanization, international travel, all of which made no sense at all and was almost immediately abandoned again in favor of the Big Mystery: How on earth could this have happened to Sweden, of all countries? Maybe we'll know someday many, many years from now when we have all died with something - or other.
När man är död, så vet man ingenting alls.
Some people are alive and don't have a clue. A fate worse than death, in my opinion.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jun 2021, 19:39

Det har diskuterats både här och annorstädes vilka länder vi bör jämföra vårt utfall med. Anders Tegnell föredrar som av en händelse Belgien. Hittade detta resonemang som känns väldigt rimligt:
It's remarkable how so many people with influence in Sweden make statements of praise for Swedens pandemic strategy without ever qualifying their position.

What are you comparing Sweden to in order to sing it's praises?

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 3400294402
Qualifying your opinions is essential to give them any meaning otherwise it just sounds like blind nationalism at best and stupidity at worst.

If you make a statement like "Sweden prioritized general well being," which is demonstrably false, it still begs the question....

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 0851301378
compared to who? Who are you thinking of when you make a statement like that?

Surely not East Asia, or Oceania. Surely not the Nordics.

Surely not many other Western nations with a fraction of the death toll.

So who are you comparing to?

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 4468808706
Personally I think it's only rational to compare against the country who performed the best because they have proven what is possible.

Even then we could still set the bar even higher by considering what results are theoritically possible on paper and that should be our...

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 7109252096
North Star. That would be a scientific and practical approach to qualifying Sweden's pandemic response and by that measure we have failed catastrophically, which is obvious to everyone with an honest eye.

https://twitter.com/TheSleepOrg/status/ ... 8559768582
Så ja, vi bör jämföra oss med de länder som klarade sig allra bäst, se vad de gjorde, och hur vi kan lära oss av dem.

dann

Inlägg av dann » sön 13 jun 2021, 20:04

That can't be right! Giesecke's magkänsla, also known as Giesecke-syndromet, told him that alla andra länder gör fel.

dann

Inlägg av dann » mån 14 jun 2021, 08:21

This one calls for a click-bait title:
The secret that Tegnell and Giesecke don't want you to know about
Australia’s COVID-19 policy of zero community transmission until it’s safe to be otherwise is the right one. It has delivered a healthier, richer and socially freer society – yes, better civil society - than almost any country on earth.
(...)
And, with zero community cases detected on the day of writing, lockdown – together with an extraordinary TTI effort – has once again delivered a spectacular outcome within two weeks. Many individuals and businesses – and the nation as a whole - will reap the extraordinary benefits of such action.
(...)
How do we reduce the pain associated with lockdown? The first and most important thing is to commit to wanting as little lockdown as possible. The irony is that to achieve that you must have a willingness to use circuit-breaking lockdowns; in the context of aiming for ‘zero’ and going hard early on in an outbreak. Countries like Australia which have done that have had vastly less lockdown overall than countries that, paradoxically, rejected the notion of lockdown wanting instead to stay ‘open for business’ – see the UK and Italy for example.
Are lockdowns the answer every time there is a COVID-19 outbreak? (The Sydney Morning Hearal, June 11, 2021)
I guess this piece of news won't get many headlines in the Swedish media, but I really wish that Swedish news sites will go ahead and prove me wrong.

Skriv svar