Kemifobi (Ahlborg om margarin)

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Svante

Kemifobi (Ahlborg om margarin)

Inlägg av Svante » tor 09 mar 2006, 12:23

Aftonbladets Karin Ahlborg (som för övrigt har skrivit en hel del vettigt) verkar lida av en fobi för kemi. Så här skriver hon om varför hon har slutat äta margarin:
Vad sägs om en riktig smaskig, kemisk sörja på mackan?
Inte hemma hos mig.
Jag har slängt allt vad margarin - utom Bregott - heter sedan jag lärde mig hur margarin egentligen görs
Den vegetabiliska oljan utvinns ur frön, i vissa fall med hjälp av extraktionsbensin.
Man behandlar oljan med fosforsyra och lut.
Man bleker oljan för att få bort den naturliga färgen.
All naturlig smak och lukt tvättas ur oljan.
Om fettet härdas - så att den flytande oljan blir fast - används nickel.
Om fettet istället "omestras" för att bli fast, slås fettmolekylerna sönder och sätts ihop på ett slumpmässigt och inte alls naturligt sätt.
Om det behövs delas fettet upp i olika smältpunkter med hjälp av lösningsmedel.
Sedan är det bara att färga och smaksätta margarinet så att det blir så likt smör som möjligt.
Man kan naturligtvis diskutera olika fetters nyttighet eller farlighet, men hela artikeln genomsyras av att kemi är något läskigt. Redan i ingressen används ordet "kemisk sörja", och sedan återges lösryckta delar av de processer man använder för att extrahera olja ur "frön". Fosforsyra och lut vill man ju knappast äta, men de finns ju naturligtvis inte kvar när extraktionen är färdig. Samma sak gäller nickel, osv, osv...

Jag blir så trött på denna primitiva rädsla för kemiska processer och oreflekterande hyllande av det "naturliga"!

Användarvisningsbild
calle555

Re: Kemifobi (Ahlborg om margarin)

Inlägg av calle555 » tor 09 mar 2006, 14:13

Svante skrev:Fosforsyra och lut vill man ju knappast äta, ...
Fosforsyra finns i Coca Cola och det är i mitt subjektiva tycke smaskens. :)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 09 mar 2006, 16:52

Någon borde tala om för kvinnan att hon dagligen kommer i kontakt med tusentals kemikalier... och det utan att dö eller bli sjuk. Alltid lika roligt med folk som tror att kemikalier = syntetiskt framtagna saker som är farliga på alla sätt och vis. :roll:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 09 mar 2006, 17:32

Inte alls kul, så har jag det hemma.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 09 mar 2006, 18:06

Diväteoxid, t.ex. En klassiker.

Svante

Inlägg av Svante » tor 09 mar 2006, 19:16

Efter att ha googlat lite tror jag mig nu veta i vilken säck kemi- och margarinfobin legat innan den kommit i Ahlborgs påse:
Organisationen Sveriges Konsumenter i Samverkan verkar lida av en svårartad kemiskräck:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk ... fakta.html

Visst ser det ut som om Ahlborg har svalt deras kampanj med hull och hår. Värre exempel på missvisande retorik får man leta efter. Här till exempel ett smakprov på "guilt by association":
Alla tycks vara överens om att amning är att föredra framför tekniskt framställd bröstmjölksersättning - användningen av ersättning är ett avsteg från en biologisk norm som inte visat sig vara vare sig berättigat eller ofarligt.

Margarin är på samma sätt en tekniskt framställd smörersättning. Fettindustrins kemiska processer reducerar, tar bort eller förändrar kända och okända fettlösliga substanser. Omestringen och härdningen förändrar naturliga fettmolekyler till syntetiska naturfrämmande molekyler. Detta är på samma sätt ett avsteg från en biologisk norm som inte visat sig vara vare sig berättigat eller ofarligt.
Listan på liknande citat skulle kunna göras mycket lång.

Användarvisningsbild
budde

Inlägg av budde » tor 09 mar 2006, 22:07

Jag blir så trött på denna primitiva rädsla för kemiska processer och oreflekterande hyllande av det "naturliga"!
Kan inte annat än hååla med, åtminstone vad gäller rädslan för kemiska processr. Min personliga åsikt ör dock att margarin är en dålig produkt som smakar illa. Bengt Wedhokm (tror jag att det var) sade en gång:
- Jag har hellre en fluga i min soppa än margarin....

/PB
There is no God, Nature sufficeth unto herself; in no wise hath she need of an author. (Marquis de Sade)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 09 mar 2006, 22:12

Hur kan ni känna skillnader i smak? Smör eller margarin tycker jag bara smakar flottigt på en macka. Annat är det att steka svamp, överlag blir det bättre matlagning med smör.

J.K Nilssonb

Svante

Inlägg av Svante » tor 09 mar 2006, 23:08

budde skrev:Min personliga åsikt ör dock att margarin är en dålig produkt som smakar illa. Bengt Wedhokm (tror jag att det var) sade en gång:
- Jag har hellre en fluga i min soppa än margarin....
Det kan man ju tycka. Jag själv tar varken smör eller margarin på mackan, så jag har egentligen ingen åsikt i den frågan (steker dock i Milda). Jag kom just ihåg en artikel från DN för ca ett år sedan (tror jag, jag hittade den inte på webben) där Po Tidholm (tror jag) beklagade sig över att de svenska smörtillverkarna har gått över till att smaksätta sitt smör med koncentrerad smörarom från USA i stället för att låta det få smak genom en mjölksyrningsprocess som tidigare. En av de saker som Ahlborg beklagarsig över med margarinet görs alltså även med smör (om mitt minne inte sviker mig).

Det skulle vara intressant att se en rättvis jämförelse mellan industriell smörtillverkning och margarintillverkning i Sverige.

Svante

Inlägg av Svante » tor 09 mar 2006, 23:34

I rättvisans namn tänker jag avsluta dagens inläggsskrivande med att länka till en artikel av Karin Ahlborg som jag tycker är vettig:
http://aftonbladet.se/vss/matovin/story ... 54,00.html

Gonatt!

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » fre 10 mar 2006, 03:06

Jag tycker margarin är vedervärdigt i matlagning eller på smörgås. Tvi!

Sen så är det kul att veta margarinet var från början producerad tänkt som kalkonfoder hos kalkonuppfödare i USA. Fodret fick istället effekten att alla kalkoner som åt av varan dog en säker död.
Sen så valde man att smaksätta den med smörsmak och marknadsföra den till människor istället.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

roland
Kontakt:

Inlägg av roland » fre 10 mar 2006, 05:36

Margarin är rätt bra att göra sig ren med, om man har fått kåda på händerna. :)

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 10 mar 2006, 09:30

Käkar lättmargarin (Lätta med 28% fett) och tycker det smakar alldeles förträffligt på mackan. Så länge det smakar gott och jag inte blir sjuk, så får de gärna göra margarinet av i princip vilka äckliga me´toder som helst (så länge det håller sig på en rimlig nivå :wink: ).

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 10 mar 2006, 09:46

Med tanke på att allt ändå bryts ned till aminosyror, fett och sockermolekyler så kan man tycka att det är lite komiskt att rädd för viss typ av mat. Jag är numer inte så yrkesskadad att jag tänker så när jag handlar, hm slut på kolhydrater bäst att köpa mer bröd.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 10 mar 2006, 09:49

Det är ju precis som att vara rädd för socker eftersom man tvättar råsocker med aceton för att få vitt socker.

Skriv svar