Kemifobi (Ahlborg om margarin)

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
buurd

Re: Margarintillverkning

Inlägg av buurd » tor 28 dec 2006, 07:39

matsw skrev:Hur i h-e kan en läkare gå ifrån kostråden för diabetiker och experimentera på egen hand? Referens tack!
Jag skulle väl säga att det har läkare alltid gjort. Man har fått en idé om att något är på det ena eller andra sättet och sedan testar man det. Läkaren i det här fallet ville testa vad som händer när man kraftigt reducerar intaget av kolhydrater. Resultatet blev de som testarade kraftigt kunde reducera mängden insulin de behövde.

Så vitt jag har förstått det hela har diabetesvården gjort ett val (ett konstigt val enligt mig). De säger att det är ett större stigma att inte kunna äta socker än att vara medicinfri (typ2:or då i första hand även om dosen insulin förmodligen kan minskas för 1:or). Jag förstår inte varför det är bättre att pula med sprutor än att undvika den maten som kräver mest behandling. Men valet är tydligen gjort och därför har man inte i modern tid undersökt hur en diabetiker mår på en lågkolhydratkost.

Någon diabetiker som kanske kan ge insikt i varför det är viktigare att få äta socker än att undvika insulinet?

Användarvisningsbild
matsw

Re: Margarintillverkning

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 10:46

Frank Nilsson skrev:Läkaren heter Jörgen Vesti-Nielsen och är förmodligen landets skickligaste diabetesläkare. Studien är mycket uppmärksammmad också internationellt.

Länkar finns på Annika Dahlqvists utmärkta blogg.
Aha. Studien gällde ENBART Diabetes typ-2. Men skriv då det...

Frank Nilsson
Kontakt:

Inlägg av Frank Nilsson » tor 28 dec 2006, 11:16

De officiella kostråden till diabetiker skiljer inte på typ1 och typ2:

Man rekommenderar socker till sockersjuka!

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 11:20

Frank Nilsson skrev:De officiella kostråden till diabetiker skiljer inte på typ1 och typ2:
Man rekommenderar socker till sockersjuka!
Ja. Och man har visat att man, under övervakning och kortare tid, kan ta bort det för några patienter med typ2 diabetes. Det är det man gjort och inget annat.
Frank Nilsson skrev:man rekomenderar socker till sockersjuka
Jag minns en TV-debatt för ett antal år sedan där en något förvirrad människa hävdade att man inte borde ge antibiotika för det hörs ju på namnet att det är "emot liv". Ska du ge dig in i samma fålla?

Spindoctor

Inlägg av Spindoctor » tor 28 dec 2006, 11:52

matsw tycker tydligen att det är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet att rekommendera sockersjuka socker. Lite paradoxalt att en folkvätte driver principen "lika botar lika" som i andra sammanhang brukar tillskrivas homeopatins grundare.
Eller som Skaldeman skaldade en gång när han när han illustrerade livsmedelsverkets kostrekommendationer: Vill du se ut som en limpa - ät en limpa!

Trance

Inlägg av Trance » tor 28 dec 2006, 12:06

Spindoctor skrev:matsw tycker tydligen att det är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet att rekommendera sockersjuka socker. Lite paradoxalt att en folkvätte driver principen "lika botar lika" som i andra sammanhang brukar tillskrivas homeopatins grundare.
Eller som Skaldeman skaldade en gång när han när han illustrerade livsmedelsverkets kostrekommendationer: Vill du se ut som en limpa - ät en limpa!
Varför heter det sockersjuka?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 14:11

Spindoctor skrev:matsw tycker tydligen att det är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet att rekommendera sockersjuka socker. Lite paradoxalt att en folkvätte driver principen "lika botar lika" som i andra sammanhang brukar tillskrivas homeopatins grundare.
1) Min poäng var tydlig: att utläsa något enbart från namnet för en företeelse är dumt.
2) Ingen har väl drivit tesen att socker botar sockersjuka?

Frank Nilsson
Kontakt:

Inlägg av Frank Nilsson » tor 28 dec 2006, 14:14

matsw skrev: 2) Ingen har väl drivit tesen att socker botar sockersjuka?
Livsmedelsverket gör det. Man rekommenderar 55% kolhydrater till sockersjuka.
Visste du inte att kohydrater blir blodsocker?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 14:22

Frank Nilsson skrev:Livsmedelsverket gör det. Man rekommenderar 55% kolhydrater till sockersjuka.
Visste du inte att kohydrater blir blodsocker?
Du läser visst inlägg som fan läser bibeln: Livsmedelsverket hävdar inte att man botar sockersjuka...

([hört från läkarkompisar]
Anledningen till att man ger socker till sockersjuka (och insulin) är man då har lättare att kontrollera läget. Att ta bort sockertillskott för diabetes typ-2 är ingen nyhet.
[/hört från läkarkompisar]
ska se om jag kan verifera detta med någon som jobbar med diabetes)

Frank Nilsson
Kontakt:

Inlägg av Frank Nilsson » tor 28 dec 2006, 15:39

matsw skrev:[hört från läkarkompisar]
Anledningen till att man ger socker till sockersjuka (och insulin) är man då har lättare att kontrollera läget. Att ta bort sockertillskott för diabetes typ-2 är ingen nyhet.
[/hört från läkarkompisar]
Det är också vad jag hört från en diabetessköterska, men det är felaktigt.
Ju högre blodsocker desto större blir svängningarna och desto sämre blir kontrollen..

Att ta bort kolhydrater var den ordination som gällde innan det syntetiska insulinets tid. Att minska på kolhydraterna är en bra ordination för alla människor.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 16:23

Frank Nilsson skrev:Det är också vad jag hört från en diabetessköterska, men det är felaktigt.
Ju högre blodsocker desto större blir svängningarna och desto sämre blir kontrollen..
Hmm,
1) du har också hört det.. det ger + på trovärdigheten...
2) Du säger att det är fel... det ger också + på trovärdigheten...
Jag tror banne mig att det måste vara sant... :-)

Kan du ge nån referens på att högre blodsockerhalt skulle ge större svängningar?

Frank Nilsson
Kontakt:

Inlägg av Frank Nilsson » tor 28 dec 2006, 17:55

matsw skrev: Kan du ge nån referens på att högre blodsockerhalt skulle ge större svängningar?
Det finns säkert referenser också på det. Annars räcker det med ren logik.
Om man äter få kolhydrater blr insulinbehovet litet och utrymmet för svängningar litet.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tor 28 dec 2006, 18:11

Frank Nilsson skrev:Det finns säkert referenser också på det. Annars räcker det med ren logik.
Om man äter få kolhydrater blr insulinbehovet litet och utrymmet för svängningar litet.
Det är just detta som är ditt fel: att tro att din logik kan räkna ut vad resultatet borde bli. Det är ju lika troligt att svängningen inte blir större för varför skulle sväningen bero av mängden? Här hjälper bara empiri. Mät upp och se vad som händer, eller referera till en sådan undersökning.

Frank Nilsson
Kontakt:

Inlägg av Frank Nilsson » tor 28 dec 2006, 18:44

matsw,
Gå till Karlshamnsstudien och titta vilka som hade kraftigast blodsockersvängningar, försökspersonerna eller referensgruppen.

Kolla också vilka som hade lägsta blodsockernivåerna.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » fre 29 dec 2006, 11:03

Frank Nilsson skrev:Gå till Karlshamnsstudien och titta vilka som hade kraftigast blodsockersvängningar, försökspersonerna eller referensgruppen.

Kolla också vilka som hade lägsta blodsockernivåerna.
Menar du att du har läst den och den stöder vad du säger eller gissar du bara? Kan du ge en länk till studien?

Skriv svar