Doktor Gud i SVT2

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Tarot Man

Doktor Gud i SVT2

Inlägg av Tarot Man » ons 12 jan 2005, 15:58

Troende lever längre, blir mer sällan sjuka och klarar sig bättre när de behandlas för en sjukdom än vi andra kättare, i alla fall enligt ett nytt program på SVT2 nu på lördag. Låter ju alldeles förträffligt! Ska bli intressant att se om SVT klarar att hålla ett kritiskt granskande öga på det hela eller om det blir lika ensidigt som i vissa andra kanaler...

Om det stämmer är det väl bara att börja tro så man får leva längre! Om det nu är något att eftersträva. Skönt att inte bli sjuk så ofta iofs... :idea:

Varför lever troende människor längre än andra?

SuperDupe

Doktor Gud

Inlägg av SuperDupe » fre 14 jan 2005, 03:59

Låter om inte annat som ett program alla här som har möjlighet bör se, i alla fall.

SVT 2 - lör 15 jan kl 19.00

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » fre 14 jan 2005, 10:55

Jag har stött på en del sådana här uppgifter tidigare, och de kan nog vara riktiga. Men det betyder ingalunda att det finns ett orsakssamband mellan tro och hälsa. Betydligt troligare är att tron samvarierar med andra variabler vilka i sin tur påverkar hälsan. Det är alltså ingen bra idé att börja tro bara för att få leva längre.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 14 jan 2005, 14:00

Det är nog inte så ovanligt att man har svårt att skilja på orsakssamband och korrelation. Inte minst i massmedia.

Men låt oss inte gå händelserna iförväg, utan se vad som presenteras i programmet. Och hur.

Användarvisningsbild
Anders

Om reportageserien Doktor Gud

Inlägg av Anders » sön 06 feb 2005, 14:53

Jag har följt den om inte annat välgjorda danska reportageserien.

Vetenskapligt var det väl rent skräp, fullt av anekdotiska berättelser om "mirakulösa" förfriskanden, som tom skull kunna rendera ett mirakel förklarande av Vatikanen.

Om vi lämnar dessa anekdotiska berättelser därhän, och istället inriktar oss på vad reportern och diverse kristna teologer och läkare och präster hävdade var vetenskap, nämligen undersökningar som visar att religiösa människor är friskare än dom som är otrogna ateister, som tex jag.

Gång på gång hävdades att undersökningar otvetydigt visade just detta, religionens läkande kraft.

Min gissning är att dessa undersökningar sällan eller aldrig har publicerats peer-reviewed, och om de rensades från diverse variabler, som alkohol intag, rökning, motionerande så skulle religionseffekten försvinna. Liknade det att man kan visa att helnykterister har kortare livslängd än de som dricker alkohol, men en stor del av den effekten beror på att många helnykterister är just helnykterister pga allvarlig sjukdom.

Vad är era, kära med-medlemmar åsikter om detta? Har någon mer information om liknade undersökningar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Foo Bar Baz

Re: Doktor gud!?!

Inlägg av Foo Bar Baz » mån 07 feb 2005, 00:38

Anders skrev:Min gissning är att dessa undersökningar sällan eller aldrig har publicerats peer-reviewed, och om de rensades från diverse variabler, som alkohol intag, rökning, motionerande så skulle religionseffekten försvinna.
Jag ser det inte som omöjligt att religiösa människor i större utsträckning än icke-religiösa upplever sig som lyckliga, och att detta bidrar till att öka deras livslängd. Nu spekulerar jag friskt, men det känns rimligt att (o)lycka kan ha psykosomatiska reperkussioner.

Och om inte annat så begår ju religiösa människor självmord mer sällan än sina sekulariserade motparter. :wink:

Användarvisningsbild
Anders

Re: Doktor gud!?!

Inlägg av Anders » mån 07 feb 2005, 19:33

Foo Bar Baz skrev:Och om inte annat så begår ju religiösa människor självmord mer sällan än sina sekulariserade motparter. :wink:
Detta var inte sant i den tidiga kristendomen, och det verkar inte alls vara sant inom islam, där vi ser självmordsbombare nästa dagligen.

Men jag undrar om det ens är sant idag. Jag gissar också att statistik inte finns. Så något mer än gissa kan vi inte!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Markus

Självmordsbombare

Inlägg av Markus » sön 20 mar 2005, 23:12

Med risk att komma ifrån ämnet vill jag inflika att självmordsbombare har mer med politik än religion att göra. Självmordsbombande är en sentida företeelse, ingen gammal muslimsk tradition.
Det finns suror i Koranen som brukar tolkas som att självmord är synd.
Däremot ges martyrer en hel del fördelar i livet efter detta.
Det var i början av 80-talet under kriget mellan Iran och Irak som Ayatolla Khomeyni kom på idén att värva vågor av martyrer som sprang rakt in i elden från kulsprutor. Han gjorde detta genom nya innovativa tolkningar av koranen. Strax efteråt sprängde Hizbullah en Lastbil i Libanon, tydligen inspirerade av Khomeynis metoder.
Självmordsbombare är ofta inte heller alls särskilt religiösa.

Mina uppgifter baseras helt på "Med livet som vapen - En bok om självmordsbombare" av Christoph Reuter.

Edit: Stavade författarens namn fel

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 22 mar 2005, 23:33

Jag tänkte väl inte så mycket på vad det står i koranen eller bibeln utan vad folk hävdar är korrekt religion.

För övrigt är både koranen och biblen urusel litteratur som skulle refuserats om någon skulle komma på tanken att skriva de idag.

Och faktum är att en hel del muslimer begår självmord i något syfte, vilket syfte kanske är oklart.

Och min tes kvarstår: Religiösa människor tar sitt eget liv i lika stor utsträckning som icke religiösa. Naturligtvis kan jag ha fel.

Skriv svar