LCHF - vetenskap eller sekt?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Om man utifrån betraktar LCHF med Annika Dalhqvist i spetsen, är det en sekt man ser då?

Vetenskap
13
10%
Sekt
70
54%
Något annat
47
36%

Antal röster: 130

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: LCHF - vetenskap eller sekt?

Inlägg av L. Mäkinen » mån 12 sep 2011, 21:17

SexualLiberal skrev:Visst är LCHF-Annika galen, men "sekt" betyder något annat.
Nog sjutton tyckte jag gruppen i Karlstad i Vetenskapens Värld gav väckelserörelsevibbar när de sjöng fettets lovsång.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Daxia

Inlägg av Daxia » mån 12 sep 2011, 23:05

Om man ser till antalet människor som blir förvillade så är Annika Dahlqvist inte ens med på kartan nu. Fram tills idag har enbart några hundra tusen funderat på LCHF tack vare fettdoktorn.

Nu kan miljoner börja med den outforskade kosten pga vetenskapens värld. Nu är det riktigt samhällsfarligt!

Bäst vi ger förvillarpris till "sekten"! Frågan är vem vi ska ge förvillarpriset... svt? Eller forskarvärlden som vägrat forska om LCHF...

Användarvisningsbild
Predden

Inlägg av Predden » tis 13 sep 2011, 00:28

Daxia skrev:Om man ser till antalet människor som blir förvillade så är Annika Dahlqvist inte ens med på kartan nu. Fram tills idag har enbart några hundra tusen funderat på LCHF tack vare fettdoktorn.

Nu kan miljoner börja med den outforskade kosten pga vetenskapens värld. Nu är det riktigt samhällsfarligt!

Bäst vi ger förvillarpris till "sekten"! Frågan är vem vi ska ge förvillarpriset... svt? Eller forskarvärlden som vägrat forska om LCHF...
På vilket sätt har forskarvärlden vägrat att forska?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 sep 2011, 01:44

Daxia skrev:Har vetenskapens värld börjat propagera för LCHF nu?
http://svt.se/2.108068/1.2528028/kostra ... karna_feta
Det tycker jag inte att man kan säga. Några saker som nämndes i programmet:

* Fler personer med mycket höga blodfetter tas emot på akutmottagningarna numera.

* Underlaget för de nuvarande rekommendationerna om diabeteskost är bräckligt, men underlaget för att rekommendera LCHF istället är ännu bräckligare.

* Vi vet inte vilka effekter kosten har på lång sikt.

Å andra sidan blev ju blodsockervärdena och blodfettvärdena för de personer som följdes i programmet bättre, vilket är intressant men inte bevisar något.

Den enda tänkbara slutsatsen efter det programmet, måste väl bli att vi än så länge inte vet med säkerhet hur bra LCHF är som diabeteskost. Vilket inte är nån större nyhet. Tilläggas kan också att det, vad jag förstod, inte alls handlade om personer som inte hade diabetes.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 13 sep 2011, 07:13

Predden skrev: På vilket sätt har forskarvärlden vägrat att forska?
Det är inte första gången jag hör "det får någon annan som tror på det forska om". Dessa attityder kombinerat med att forskare som vill forska på det samtidigt inte får pengar för längre studier resulterar i noll forskning.

Forskningen är kapad av kommersiella krafter som bara finansierar forskning som gynnar deras produkter. Det är vetenskapens problem.

Jag vill ju veta hur man kan ha skapat allmänna kostråd "att undvika fett" om det nu inte gjorts någon bra forskning i högfettdieter. Dessa kostråd har ingen evidens att luta sig mot och är extremt ovetenskapliga sedan decennium tillbaka. Liknar en sekt. Som dietist kan man då inte göra något vetenskapligt yttrande, men ändå görs det yttranden varje dag om att man ska undvika fetter. Är inte DET tillräckligt för ett förvillarpris, de saknar helt forskning bakom sina ord sedan årtionden tillbaka?

RandomC

Inlägg av RandomC » tis 13 sep 2011, 07:16

micke.d skrev:
Daxia skrev:
Å andra sidan blev ju blodsockervärdena och blodfettvärdena för de personer som följdes i programmet bättre, vilket är intressant men inte bevisar något.
Gick personerna ned i vikt?

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 13 sep 2011, 07:26

micke.d skrev: Å andra sidan blev ju blodsockervärdena och blodfettvärdena för de personer som följdes i programmet bättre, vilket är intressant men inte bevisar något.
Men det är inte "vetenskapens värld"s uppgift att saluföra LCHF som mirakelmedicin. De vinklade ju det hela som om LCHF botade alla som var med i dessa små studier. De slutade med sina mediciner osv.
Den enda tänkbara slutsatsen efter det programmet, måste väl bli att vi än så länge inte vet med säkerhet hur bra LCHF är som diabeteskost. Vilket inte är nån större nyhet. Tilläggas kan också att det, vad jag förstod, inte alls handlade om personer som inte hade diabetes.
De sa att LCHF fungerade, men att det inte forskats om det. DET är ett recept för att folket (som redan är lite skeptisk till vetenskapen) själv går ut och testar dieten för att bota sin diabetes. Det är farligt! De riskerar människors liv genom att sända ett program med denna vinkling.

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 13 sep 2011, 07:27

RandomC skrev: Gick personerna ned i vikt?
Ja det gjorde de. Se programmet, det är värt din tid.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 13 sep 2011, 08:16

Daxia skrev:
Ja det gjorde de. Se programmet.
Min erfarenhet är att de flesta som gör sig själva medvetna om vad de stoppar i sig går ner i vikt. Det är inget unikt för LCHF-are.
Deltagarna i programmet var väl inte heller fria från sin diabetes utan mer att beteckna som symptomfria. För mina lekmannaögon känns det naturligt att kroppen inte reagerar på socker den inte får i sig.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

RandomC

Inlägg av RandomC » tis 13 sep 2011, 08:34

Daxia skrev:
Ja det gjorde de. Se programmet, det är värt din tid.
Jag orkar inte längre se populärvetenskapliga program om kost och hälsa. Det ger mig inget tyvärr.

Hur som helst så har en viktnedgång, även en ganska blygsam sådan, ofta betydligt större inverkan på fastenivåer av blodsocker och insulin jämfört med vilken kost man äter. Hade förändringen skett utan en viktnedgång, då hade det varit intressanta resultat.

Sen är det ju som L. Mäkinen skriver, det ofta lätt att uppnå en temporär viktminskning på vilken kost som helst. Tyvärr är resultaten sällan like imponerande efter 6-24 månader

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tis 13 sep 2011, 09:17

Daxia skrev:
Predden skrev: På vilket sätt har forskarvärlden vägrat att forska?
Det är inte första gången jag hör "det får någon annan som tror på det forska om". Dessa attityder kombinerat med att forskare som vill forska på det samtidigt inte får pengar för längre studier resulterar i noll forskning.

Forskningen är kapad av kommersiella krafter som bara finansierar forskning som gynnar deras produkter. Det är vetenskapens problem.
Så du vill alltså planera och beordra forskning i stället för att lita på forskarnas fria vilja?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 13 sep 2011, 09:27

Daxia skrev: Forskningen är kapad av kommersiella krafter som bara finansierar forskning som gynnar deras produkter. Det är vetenskapens problem.
Jag anser att det är samhället (läs: politiker) som har ansvaret för att ge ekonomiskt stöd till den forskning som är av samhällsintresse men inte av kommersiellt intresse. Vetenskapssamfundet har ju inga egna resurser.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 13 sep 2011, 10:38

Kan tänka mig att det är en hyfsad trade-off (mot de ev höga blodfetterna), ifall den fettrika kosten märkbart sänker hungerkänslorna så att man totalt äter mycket färre kalorier och går ner rejält i vikt.

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 13 sep 2011, 13:41

J.K Nilsson skrev:Så du vill alltså planera och beordra forskning i stället för att lita på forskarnas fria vilja?
Nej, jag vill att de som vill forska i kontroversiella ämnen inte ska stötas ut ur akademiska kretsar till den grad att de låter bli att forska. Forskningskulturen är just nu väldigt sektliknande.

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 13 sep 2011, 13:44

kaxiga Z skrev:Kan tänka mig att det är en hyfsad trade-off (mot de ev höga blodfetterna), ifall den fettrika kosten märkbart sänker hungerkänslorna så att man totalt äter mycket färre kalorier och går ner rejält i vikt.
De som var med i programmet fick inga problem med blodfetterna. Det är därför inte säkert att det råder kausalitet mellan höga blodfetter och högfettdieter. Innan det gjorts någon forskning som visar samband är alla kostråd ytterst ovetenskapliga och borde belönas med förvillarutmärkelse.

Skriv svar