Teleologisk teologi i Umeåavhandling

Diskutera det som påstås vara vetenskapligt grundat men som inte är det, samt andra empiriska påståenden utan belägg. Här kan du även diskutera sekter.
jantangring
Kontakt:

Teleologisk teologi i Umeåavhandling

Inlägg av jantangring » mån 18 jan 2010, 10:58

En avhandling i teologi från Umeå universitet argumenterar för att det genom att iaktta naturen kan vara möjligt att få kunskap om existensen av en skapare.
http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 00970.html

Här borde det finna en länk till avhandlingen, men just nu finns bara länkar till sammanfattningen:

http://umu.diva-portal.org/smash/record ... va2:281939

Jag skriver "teleologi" i rubriken, men jag tror det är lite missvisande. De teleologiska gudsbevisen är logiska resonemang. Mats Wahlberg är mer inne på vad jag jag själv skulle ha formulerat som – om jag själv hade reflekterat i liknande banor – en Occamsk slutsats, nämligen att naturen känns skapad på ett så oerhört övertygande sätt att det minimala antagandet är att den faktiskt är det.

Såhär säger Mats Wahlberg själv:
I argue that the idea that we can literally perceive nature as creation (i.e., as expressive of the mind of a creator) is no less reasonable than the idea that we can perceive material objects as human beings.
Mats Wahlberg refererar till filosofen John McDowell, som tänkt på liknande sätt kring andra psyken -- vi upplever andra människor som medvetna varelser (och inte som mekaniska själlösa robotar) och sunda förnuftet säger oss att vi har rätt. På motsvarande sätt upplever vi, enligt Mats Wahlberg, naturen som skapad, och kan dra samma slutsats ur sunda förnuftet at upplevelsen stämmer.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_McDow ... .281994.29

Observera att den här uppfattningen enligt Mats Wahlberg går att förena med evolution. Jag hittar dock ingen elaborering kring detta i sammanfattningen (jag hittar inte själva avhandlingen online).

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Re: Teleologisk teologi i Umeåavhandling

Inlägg av Linda Kall » mån 18 jan 2010, 12:22

Mats Wahlberg skrev:naturliga strukturer har ”expressiva egenskaper”, det vill säga att de manifesterar vissa av skaparens medvetandetillstånd på ett synbart sätt
Det var på tiden att man fick veta vad medvetandestillståndet som ligger bakom Cymothoa Exigua är:
http://blog.refractal.org/2009/09/17/my ... oa-exigua/

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 18 jan 2010, 13:12

- Argument from poor design
- Saknas koherent definition av begreppet skapare
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 18 jan 2010, 13:16

Moridin skrev:- Argument from poor design
- Saknas koherent definition av begreppet skapare
Hur fick du tag på avhandlingen?

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » mån 18 jan 2010, 13:36

Det är ju sant att evolution, dvs. att arter utvecklas ur varandra och att alla livsformer härstammar från ett fåtal urformer (troligen en enda), inte motsäger att det finns en skapare som satt igång alltsammans.
Men om författaren hävdar att livsformerna måste vara skapade bara för att de (åtminstone i mångas ögon) ser ut att vara det, så har han förstås fullständigt fel.

jantangring
Kontakt:

Inlägg av jantangring » mån 18 jan 2010, 15:16

Det är ingen mening med att leta efter den kompletta avhandlingen online -- den finns inte där. Det meddelar Mats Wahlberg i mail till mig. Den ska ges ut på förlag så småningom.

Användarvisningsbild
Tjoffa

Inlägg av Tjoffa » mån 18 jan 2010, 15:56

jantangring skrev:Det är ingen mening med att leta efter den kompletta avhandlingen online -- den finns inte där. Det meddelar Mats Wahlberg i mail till mig. Den ska ges ut på förlag så småningom.
Det här är märkligt tycker jag. Enligt rektorsbeslut blev det den 1:a januari 2010 obligatoriskt att samtliga avhandlingar som utgår från Umeå universitet skall spikas elektroniskt och därigenom offentliggöras. En koll på DIVA (där alla avhandlingar o.dyl. läggs ut) visar att Wahlberg bara lagt ut de första 17 sidorna av avhandlingen. Jag har laddat ner dessa om nån är intresserad - jag sitter själv och skriver avhandling och orkar inte nagelfara det här just nu.
"Nothing shocks me. I'm a scientist."

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » mån 18 jan 2010, 16:02

Tjoffa skrev:Det här är märkligt tycker jag. Enligt rektorsbeslut blev det den 1:a januari 2010 obligatoriskt att samtliga avhandlingar som utgår från Umeå universitet skall spikas elektroniskt och därigenom offentliggöras.
Epublicering gäller väl bara avhandlingar som inte ska ges ut på förlag?

Användarvisningsbild
Tjoffa

Inlägg av Tjoffa » mån 18 jan 2010, 16:11

Ja, det verkar ju vara fallet om man kan göra så här. Jag håller till på medicinska fakulteten och har aldrig varit med om att nån ger ut avhandlingar på privata förlag. Men jag antar att det i alla fall måste finnas fysiska pliktexemplar inlämnade till universitetsbiblioteket som man kunde läsa innan oppositionen.
"Nothing shocks me. I'm a scientist."

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 18 jan 2010, 18:22

Argumentet torde vara lika giltigt för animistiska föreställningar. Eftersom X antal människor är övertygade om att stenar bebos av diverse andeväsen, är det således ganska rimligt att anta att de har rätt. Är det inte dags att lägga ner de teleologiska fakulteterna, och lägga pengarna på utbildning i stället?
War is peace.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 18 jan 2010, 18:29

Umeå saknar iofs ett teologiskt fakultet. Det är väl bara de riktigt gamla Uppsala och Lund som har det.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » mån 18 jan 2010, 18:46

“open-mindedness”
Say no more..
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 18 jan 2010, 19:40

pekka skrev:Umeå saknar iofs ett teologiskt fakultet. Det är väl bara de riktigt gamla Uppsala och Lund som har det.
...och Umeå saknar helt uppenbart inte en teleologisk?
War is peace.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » mån 18 jan 2010, 20:35

Tjoffa skrev:Ja, det verkar ju vara fallet om man kan göra så här. Jag håller till på medicinska fakulteten och har aldrig varit med om att nån ger ut avhandlingar på privata förlag. Men jag antar att det i alla fall måste finnas fysiska pliktexemplar inlämnade till universitetsbiblioteket som man kunde läsa innan oppositionen.
Nu har jag iofs bara skrivit en avhandling på teknisk fakultet vid Lunds universitet men jag förutsätter att det funkar lika över Sverige.

Ja, det skall lämnas pliktexemplar. Ett helt gäng. I Lund är det 20 ex, men det verkar variera. Se http://www.ub.umu.se/ombiblioteket/Litt ... -20041.pdf för Umeå som jag hittade på väven. Även om man inte _måste_ offentliggöra elektronisk version måste man leverera in pliktexemplar som distribueras ut över universitetsbiblioteken i Sverige.

/Anders

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 19 jan 2010, 09:26

Tjoffa skrev:Jag håller till på medicinska fakulteten och har aldrig varit med om att nån ger ut avhandlingar på privata förlag.
Nej, men medicinska avhandlingar är ju inte heller avsedda att läsas.

Skriv svar