Skandinaviska Ledarhögskolan och Lars-Eric Uneståhl

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans S

Skandinaviska Ledarhögskolan och Lars-Eric Uneståhl

Inlägg av Hans S » mån 08 feb 2010, 23:28

Någon som har något att säga?

Jag får kanske inte 100% positiva känslor - men blir gärna motbevisad.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

JB

Re: Skandinaviska Ledarhögskolan

Inlägg av JB » mån 08 feb 2010, 23:38

Kalla sig högskola utan att (vad jag kan se) vara det, ta väldigt mycket pengar för kurserna… Jag kan också säga att det ringer lite varningsklockor.

Men tittar man på http://www.slh.nu/display_sub2.asp?apid=4 så hittar man en lektor på Örebro universitet. Skulle ju kunna tyda på lite vetenskaplighet.

/Jonas

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 09 feb 2010, 00:32

JB skrev:Kalla sig högskola utan att (vad jag kan se) vara det
Är det överhuvud taget tillåtet? Jag är osäker på regelverket här. Att kalla sig något amerikanssklingande som "college" går ju an, men "universitet" och "högskola"??
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 09 feb 2010, 07:21

VeVeN skrev:Är det överhuvud taget tillåtet?
Ja, tyvärr: https://www.studera.nu/studera/1309.html

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 09 feb 2010, 08:59

Jag har tittat på den till och från. Mycket ger kraftiga vibrationer, som NLP, alla dessa coach-grejer ("Certifierad Internationell Executive Coach - Nivå III"), eller Mindfulness.

Noterar att Konstantin G Korotkov, pur woowoo, som anlitats av TVAGEN-gruppen (Årets förvillare häromåret) använt sig av SLH som referens:
Vid närmare kontroll visade det sig att detta svenska universitet var Lars-Eric Uneståhls »Ledarhögskolan« i Örebro, som Uneståhl på engelska kallar »Swedish International University, Örebro« – ej att förväxla med det riktiga universitetet i Örebro. Enligt Uneståhl själv är för övrigt samarbetet med Korotkov avbrutet, dels på grund av dennes kommersialism, dels på grund av att »han feltolkar och drar felaktiga slutsatser av den ’forskning’ som gjorts« [Lars-Eric Uneståhl, Örebro, pers medd, 2007].
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... cleId=9616
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 09 feb 2010, 09:19

Mindfulness forskas det på ganska mycket nuförtiden och är något som även seriösa psykologforskare tar på allvar. Dessvärre är det en modegrej som ofta nämns i samband med woo-woo.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Flurken

Inlägg av Flurken » tis 09 feb 2010, 09:19

JB skrev:Kalla sig högskola utan att (vad jag kan se) vara det, ta väldigt mycket pengar för kurserna… Jag kan också säga att det ringer lite varningsklockor.

Men tittar man på http://www.slh.nu/display_sub2.asp?apid=4 så hittar man en lektor på Örebro universitet. Skulle ju kunna tyda på lite vetenskaplighet.

/Jonas
Mmm, det anrika Örebro universitet.... en lektor till och med.
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 09 feb 2010, 10:23

devadatta skrev:Mindfulness forskas det på ganska mycket nuförtiden och är något som även seriösa psykologforskare tar på allvar. Dessvärre är det en modegrej som ofta nämns i samband med woo-woo.
Jo, och jo. SLH droppar ett fint namn ("docent Jon Kabat-Zinn vid University of Massachusetts Medical Center") som jag inte kollat, men det funkar sämre när de inleder med zenbuddism och dessutom nämner "studier som initierats av Dalai Lama".
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Kontakt:

Inlägg av Ville » tis 21 dec 2010, 09:27

Snart ett år senare, har ni nåt mer att säga om skolan?

Och vad innebär det att en coach är certifierad av ICC?
http://www.international-coach.com/disp ... sp?apid=11

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 08 jan 2011, 16:30

Ville skrev:Snart ett år senare, har ni nåt mer att säga om skolan?

Och vad innebär det att en coach är certifierad av ICC?
http://www.international-coach.com/disp ... sp?apid=11
Det finns massor av olika organisationer/företag som har egna certifieringar för coacher. De innebär inget annat än att man får information om vem som har lärt ut humbuget.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

BamsesKompisVargen

Inlägg av BamsesKompisVargen » sön 09 jan 2011, 23:34

Lars Eric Uneståhl är ju en legend inom sportrörelsen vad gäller Mental Träning. Han har skrivit oändligt många böcker i ämnet, samt om Hypnos. ICC är en motsvarighet till ICF, d v s det är en Internationell Coaching Certifiering enligt guidelinjer som ligger uppdragna av flera samarbetande coachskolor. Vad jag förstår är väl att Uneståhl använder begreppet Mental Träning som en besläktning till Mindfulness (eller har uppgraderat det egna uttrycket med modernare begrepp som säljer), därav referenser till Kabat Zinn.

Coaching finns det väl redan trådar om här, så den här tråden kan säkert sammanföras med någon av dem.
"Snick Snack", sa Vargen

JB

Inlägg av JB » mån 10 jan 2011, 00:02

Flurken skrev:
Mmm, det anrika Örebro universitet.... en lektor till och med.
Om man på Google söker på "sketen bygdehögskola" får man en träff…

saltakatten

Inlägg av saltakatten » ons 18 apr 2012, 22:45

De är i allra högsta grad fortfarande aktiva, de där Uneståhls. Och de tjänar hemskt mycket pengar på sitt mumbojumbo. Otroligt att man kan få bedriva kurser i NLP och hypnos utan någon som helst kontroll utifrån. Hypnos i fel händer kan vara livsfarligt, jag har själv träffat ett levande bevis för hur illa det kan gå. Svårast för mig att begripa är hur i helsike folk kan betala sådana summor för sådana skitkurser? Coach är ju för fanken knappt ett riktigt jobb om ni ursäktar. Det enda de verkar lära sig är hur man blir självgod. Eller hur man lurar sig själv till att tro att man är fantastisk, rättare sagt. Och hur man ska göra för att lura andra vidare. Förresten, lektorn ni nämner här ovan är inte längre anställd vid universitetet. Dessutom verkar hon mer än lovligt flummig, googla får ni se. Och Lars-Eric Uneståhl har föreläst i en hel del märkliga sammanhang, ordnar och sådant. Uj uj, här finns nog mycket att gräva i om man vill :D

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 19 apr 2012, 05:34

Ska man lära sig något som gör en till en bra/bättre chef lär en MBA vara bättre.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Hans S

Re: Skandinaviska Ledarhögskolan och Lars-Eric Uneståhl

Inlägg av Hans S » ons 01 jul 2015, 17:40

Detta innefattar inte X eller Y.

Skriv svar