Vetenskapliga tidskrifter

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
SuperDupe

Vetenskapliga tidskrifter

Inlägg av SuperDupe » tis 18 jan 2005, 16:08

Finns det någon eller några -- helst svenska -- vetenskapliga (eller populärvetenskapliga) tidskrifter som kan rekommenderas? Är exempelvis Forskning & Framsteg vettig?

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 18 jan 2005, 18:25

Jag tycker att Forskning & Framsteg är mycket bra.

SuperDupe

Allt om vetenskap

Inlägg av SuperDupe » tis 18 jan 2005, 19:26

jjerkert skrev:Jag tycker att Forskning & Framsteg är mycket bra.
Det låter bra. :-)

Är det någon som läser eller har läst tidningen Allt om vetenskap och kan bedöma hur den står sig i en jämförelse med FoF?

Användarvisningsbild
Johan Sperling

Re: Allt om vetenskap

Inlägg av Johan Sperling » tis 18 jan 2005, 20:30

SuperDupe skrev:Är det någon som läser eller har läst tidningen Allt om vetenskap (...)?
Jag har aldrig läst den, men jag minns deras annons när den först lanserades: "Allt om vetenskap - den enda populärvetenskapliga tidningen som bara handlar om naturvetenskap!" :roll:

SuperDupe

Re: Allt om vetenskap

Inlägg av SuperDupe » tis 18 jan 2005, 20:38

Johan Sperling skrev: "Allt om vetenskap - den enda populärvetenskapliga tidningen som bara handlar om naturvetenskap!"
Haha. Humor! :-)

Användarvisningsbild
Foo Bar Baz

Re: Vetenskapliga tidskrifter

Inlägg av Foo Bar Baz » ons 19 jan 2005, 01:17

SuperDupe skrev:Är exempelvis Forskning & Framsteg vettig?
Jag ser Forskning & Framsteg som ett skinande undantag i den dubiösa djungel som utgörs av svenska populärvetenskapliga tidsskrifter. Jag har bara läst ett tiotal nummer, men i dem kunde jag inte hitta någonting som var direkt klandervärt.

En intressant notis: När jag i elvaårsåldern gick över till att läsa Illustrerad Vetenskap så framstod den som väldigt seriös i förhållande till de två populärvetenskapliga tidsskrifter jag läst tidigare (minns ej namnen). Det torde säga ganska mycket om vilken nivå de tidsskrifterna låg på. Bland annat kan jag minnas att ha läst uttömmande artiklar om hur de "onormalt många" olyckorna i Bermuda-triangeln orsakades av gasfickor på havsbotten, och liknande fantasier. :-)

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » ons 19 jan 2005, 11:23

Av tidskrifter på engelska kan jag rekommendera Scientific American som den kanske främsta populärvetenskapliga. Den håller en högre (mer avancerad) nivå än de svenska tidskrifterna. Den är nog lämplig för gymnasister på naturvetenskapligt program och uppåt, även om vissa artiklar kan läsas av alla.

Johannes

Skriv svar