Ramlösa forskningsinstitut

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Svante

Inlägg av Svante » tis 18 jan 2005, 17:54

http://hd.se har man i dagarna kunnat läsa om de första dagarna av rättegången mot Magdolna Kis i Helsingborg, en av de största alternativmedicinska bluffmakare som åtalats i Sverige. Folkvett har haft notiser om henne tidigare. Helsinborgs Dagblad skall ha all heder för sitt avsöljande av detta. Läs och begrunda!

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 18 jan 2005, 18:24

Jag kan bara instämma. Heder åt HD!

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » tis 18 jan 2005, 18:31

Ja, heder åt HD! Det är inte första gången HD skriver om detta.
Det enda som stör mig är att det fått fortgå flera år innan socialstyrelsen och rättsliga mydigheter ingripit.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 18 jan 2005, 23:58

Vilken sjuk historia! Ja, verkligen heder åt den där tidningen och stackars alla som redan hunnit bli lurade.

Det stod så här:
- Jag är inte involverad så mycket. Om mitt namn finns med ska patienterna ha möjlighet att träffa mig också, men den rollen vill jag inte ha, säger Bo I Nilsson.
Däremot har han lånat ut sitt receptblock till henne.
- Jag har gett henne rätt att använda mitt namn på recept. Hon har recept som jag har skrivit under in blanco. Det handlar mest om enkla preparat som sköldkörtelhormoner, värktabletter och antidepressiva medel, säger Bo I Nilsson.

Det där låter också bissart. Får man verkligen göra så där som B I Nilson gjorde, är det inte olagligt ??
Ordnung muss sein.

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 01 feb 2005, 14:59

Igår hölls tydligen slutpläderingarna i rättegången, se artikel i HD. Dom lär meddelas den 28 februari.

Användarvisningsbild
jak

Inlägg av jak » sön 13 feb 2005, 20:03

I Nya Söndasnisse Strix nr 1 2005 finns under rubriken "I Korthet":

En 48-årig kvinna har behandlat tusentals patienter på Ramlösa forskningsinstitut utan att ha läkarlegitimation. Hon står nu åtalad för grovt bedrägeri och kan dömas till sex års fängelse. En talesman för Försäkringskassan ser dock ingenting orimligt i att kvinnan behandlat patienter utan att ha läkarlegitimation:
- Många söker sjukpenning utan att vara sjuka, då är det inte mer än logiskt att man blir behandlad av en läkare som inte är läkare.

Mikael S

Inlägg av Mikael S » tor 03 mar 2005, 16:48

Tingsrätten har tydligen meddelat att de behöver ytterligare 14 dagar för att fundera, så nytt datum för domen blir den 14/3.

/M

Svante

Inlägg av Svante » tis 15 mar 2005, 09:12

Igår kom domen. Magdolna Kis fick 1,5 års fängelse och skall betala 400000 kr i skadestånd, men domen kommer förmodligen att överklagas.

http://hd.se/ArticlePages/200503/14/200 ... .dbp.shtml

SuperDupe

Läkare och recept

Inlägg av SuperDupe » tis 15 mar 2005, 10:29

FudoMyoo skrev:Får man verkligen göra så där som B I Nilson gjorde, är det inte olagligt ??
Som tur är får man inte det!
Bo I. Nilsson har berättat att han skriver under blanka recept till Magdolna Kis. Det får han absolut inte. Den som har förskrivningsrätt får skriva ut recept först efter att han själv har undersökt patienten. Att Bo I. Nilsson och Magdolna Kis telefonkonfererar, innan hon fyller i recepten, räcker inte.
– Det bryter mot hälso- och sjukvårdslagens grundläggande bestämmelse om att ge patienten god och säker vård. Den bestämmelsen är själva fundamentet i hälso- och sjukvården. Hade vi fått ett sådant ärende på vårt bord hade vi absolut gjort en tillsyn, säger Ewa Wressmark.

Källa: Läkarfusk hot mot patiensäkerheten

Skriv svar