Definition av ordet behov?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Lukas
Kontakt:

Definition av ordet behov?

Inlägg av Lukas » sön 23 jan 2005, 10:28

Inom bland annat psykologin används ordet "behov" ganska flitigt. Jag har försökt finna en definition på själva ordet men inte riktigt lyckats.

Vad tror ni om en definition som lyder så här:
"Ett behov är ett bristtillstånd. Ett bristtillstånd som skapar en drivkraft för att tillfredsställa detta tillstånd."

Andra definitioner på ordet och all feedback välkomnas!

don_bullshit

Re: Definition av ordet behov?

Inlägg av don_bullshit » sön 23 jan 2005, 12:43

Lukas skrev:Inom bland annat psykologin används ordet "behov" ganska flitigt. Jag har försökt finna en definition på själva ordet men inte riktigt lyckats.

Vad tror ni om en definition som lyder så här:
"Ett behov är ett bristtillstånd. Ett bristtillstånd som skapar en drivkraft för att tillfredsställa detta tillstånd."

Andra definitioner på ordet och all feedback välkomnas!
En synonymlexikon ger följande synonymer till "behov":

brist (på), saknad (av);
krav, anspråk, önskan, längtan;
behövlighet, nödtorft;
nödvändighet, nödhändighetsvara,
förnödenhet;
naturbehov, tarv;
lusta

Hur psykologin definerar behov, och vad man anser är de
behov en människa har, för att svara på det borde man
fråga nog psykologin själv.

Själv anser jag att definitionen om behov som bristtillstånd,
är felaktig. Det är ej korrekt, kan vara att någon del av pskologin
använder just en sådan definition. Sociologin använder nog det.

Det jag läst psykologi, så kommer jag ihåg att man definierade
eller klassade behov enligt olika nivåer; 1, 2 och 3 kanske.

1.) naturbehov, grundläggande behov för klara sig vid liv
(jag tror det fanns 3 nivåer, första minns jag endast, det är
det enda som verkligen behövs, resten är fantasier anser jag).
(resten minns jag inte exakt.)

2.) emotionella behov, kärlek, vänner
3.) utvecklade behov, Mercedes benz

Bäst defieras ordet behov med orden:
-naturbehov och förnödenhet

Det är vad de är. Övrig snack om olika behov som nödvändiga
är bara nonsens, man behöver dem endast för att man tror sig
behöva dem. Inte fråga om bristtillstånd.

Naturbehov:
Är sådant man behöver för att hålla sig vid liv, mat, husrum,
värme, kläder. Det är allt i princip. Dett är vad man behöver
för liv, vet inte om det ska definieras som bristtillstånd.
Om man når ett bristttillstånd t.ex. med vatten, då är det i
princip lite försent, dvs. man borde druckit tidigare egentligen.
don_bulllsit - Everything, relativity of truth

Lukas
Kontakt:

Inlägg av Lukas » sön 23 jan 2005, 20:16

Det finns mängder med olika former av kategoriseringar av behov. Vissa delar in behov i enbart primära behov och sekundära behov. Herzberg pratar tex om motivations- respektive hygienfaktorer. Alderfer delar in behov i existensbehov, relationsbehov och jagbehov. Reiss pratar om 16 basbehov. Maslow har sin behovspyramid etc. Jag har dock aldrig kommit i kontakt med den indelning som du tog upp. Är det en egenskapad kategorisering?
Om man når ett bristttillstånd t.ex. med vatten, då är det i princip lite försent, dvs. man borde druckit tidigare egentligen.
Hur menar du att det är ”försent”? Människor kan klara sig ca sju dygn utan vatten men det innebär inte att kroppen inte är i ett bristtillstånd under den tiden. Sedan kan du ju dricka vatten utan att ha ett behov för tillfället, dvs du kan förebygga brist vilket oftast sker med de flesta behov.

don_bullshit

Inlägg av don_bullshit » mån 24 jan 2005, 04:02

Lukas skrev:Det finns mängder med olika former av kategoriseringar av behov. Vissa delar in behov i enbart primära behov och sekundära behov. Herzberg pratar tex om motivations- respektive hygienfaktorer. Alderfer delar in behov i existensbehov, relationsbehov och jagbehov. Reiss pratar om 16 basbehov. Maslow har sin behovspyramid etc. Jag har dock aldrig kommit i kontakt med den indelning som du tog upp. Är det en egenskapad kategorisering?
Dessa kategorier drog jag från minnet, av den lilla psykologi jag läst
rätt länge sedan. Liknande kategorisering kanske ej finns, dvs. att
jag mindes fel de modeller som togs upp.

Missade det hygienfaktorer, till de naturbehov man har, dit hör
även hygienfaktorer. Utöver det mat, värme, husrum, kläder
ungefär.
Lukas skrev:
Om man når ett bristttillstånd t.ex. med vatten, då är det i princip lite försent, dvs. man borde druckit tidigare egentligen.
Hur menar du att det är ”försent”? Människor kan klara sig ca sju dygn utan vatten men det innebär inte att kroppen inte är i ett bristtillstånd under den tiden. Sedan kan du ju dricka vatten utan att ha ett behov för tillfället, dvs du kan förebygga brist vilket oftast sker med de flesta behov.
Tänkte på det sätt, kroppen behöver vatten. Med försent menar jag när
man dricker först när man börjat torka ut kroppen, dvs. får vatten sent.
T.ex. efter 6 dagar utan vatten, mår man inte så himla bra och kroppen
har redan börjat "svälta"/torka ut.
Så det är försent jämfört med vad som är bra för kroppen, att utsätter
kroppen för onödvändig påfrestning.
don_bulllsit - Everything, relativity of truth

Odilou

Inlägg av Odilou » mån 24 jan 2005, 17:19

Hmmm, som vanligt är de vanligaste begreppen svårast att definiera. Jag kan, med bakgrund av de tidigare inläggen, se åtminstone fyra (mycket preliminärt formulerade) betydelser av ordet behov. Vet inte hur långt det här håller, men låt oss testa:

1) faktisk omedelbar bristtillstånd (något jag måste ha omedelbart och ovillkorligt för att undvika negativa konsekvenser t.ex. luft eller behandling av en sjukdom som brutit ut)

2) förväntat bristtillstånd (något jag måste ha ovillkorligt för att på längre sikt undvika negativa konsekvenser, t.ex. mat eller behandling för en sjukdom som ännu inte brutit ut)

3) upplevd bristtillstånd (något jag inte ovillkorligt måste ha men som jag tror är nödvändigt för att undvika negativa konsekvenser eller för att komma i ett bättre läge, t.ex. godare mat eller en självvald men overksam huskur mot en sjukdom)

4) ställföreträdande bristtillstånd (något som men andra människor anser att jag måste ha för att undvika negativa konsekvenser eller för att komma i ett bättre läge, t.ex. mat som min vän anser vara hälsosamt eller en overksam huskur som min mormor vill ge mig mot sjukdomen).

Användarvisningsbild
David_S

Re: Definition av ordet behov?

Inlägg av David_S » tor 27 jan 2005, 19:21

Själv anser jag att definitionen om behov som bristtillstånd,
är felaktig. Det är ej korrekt, kan vara att någon del av pskologin
använder just en sådan definition. Sociologin använder nog det.
Jag tror inte att jag under de år jag sysslat med sociologi någon gång sett en definition av begreppet "behov". Det förefaller nästan inte användas sociologiskt. Talcott Parsons använde något som han kallade för "need-dispositions" som han kategoriserar som behov skapade i sociala samanhang, detta var i början av 50 talet och klassas av de flesta som hopplöst omodernt idag. Behov finns inte heller listat i mitt sociologiska lexikon som dock börjar bli lite gammalt
Verkar inte som om jag kan hjälpa dig i ditt sökande efter vad behov är.

Skriv svar