BOINC-lag?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Spiff00

Re: BOINC-lag?

Inlägg av Spiff00 » fre 29 okt 2010, 19:16

MBY skrev:piotrr: Angående effektkonsumtionen igen: Det finns ju climateprediction@home, och man får väl anta att de har gjort en avvägning och funnit att det vetenskapliga värdet är större än ökningen av koldioxidutsläpp?
Du verkar förutsätta att miljömedvetenhet och inte snålhet är motivet.
MBY skrev:Spiff00: Att det inte finns en GPU-klient för Rosetta beror på att det inte behövs någon, såvitt jag förstår. GPUer är bra på många små beräkningar med s.k. microfloats (kortare flyttal än vanliga 32/64/80-bitars) medan en generell CPU är mer lämpad för mer komplexa beräkningar med integer eller konventionella flyttal (med FPU). Vilket som behövs mest beror på projektet. Någon gjorde jämförelsen med en tvåkärnig CPU som två matematiker versus en GPU som hundratals skolelever. GPUn är snabbare på enkla beräkningar medan CPU snabbare på komplexa. Folding och Rosetta har olika behov och klienterna är där efter. Andra BOINC-projekt stödjer dock GPU.
Jag tror snarare att det beror på att det är svårare att göra en GPU-klient. Folding projekten har flera olika klienter varav de gpu-drivna ger mig överlägset mest "bang for the buck"
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 29 okt 2010, 19:52

MBY skrev:piotrr: Angående effektkonsumtionen igen: Det finns ju climateprediction@home, och man får väl anta att de har gjort en avvägning och funnit att det vetenskapliga värdet är större än ökningen av koldioxidutsläpp?
Ja, och den har jag joinat när jag haft arbetsdatorer som måste stå igång. Hemma tar jag dessutom hänsyn till elkostnaden.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
David_S

Inlägg av David_S » fre 29 okt 2010, 20:11

MBY skrev:Tummen upp för en viss David som joinade teamet. Nu är "vi" plural! :)
Tack! Tyckte jag kunde offra lite av min datorkraft för ett bra projekt.
Är dålig på att besvara frågor och ännu sämre på att debattera, ber om ursäkt på förhand

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 29 okt 2010, 21:34

Spiff00 skrev:Du verkar förutsätta att miljömedvetenhet och inte snålhet är motivet.
Ja, eftersom det är vad jag trodde piotrr syftade på! Själv skulle jag avstå (om jag så gjorde) på grund av snålhet, inte främst miljöskäl.
Spiff00 skrev:Jag tror snarare att det beror på att det är svårare att göra en GPU-klient. Folding projekten har flera olika klienter varav de gpu-drivna ger mig överlägset mest "bang for the buck"
Jo, jag vet. En CPU kan givetvis göra GPU-arbete och vice versa skulle åtminstone i teorin också fungera. Men i fallet Rosetta är det vad jag har läst mig till, de drar ingen nytta av GPU. Men har man massiva iterationer där precision inte är högsta prioritet passar GPU bättre. Ett godtyckligt problem kan dock inte utan vidare anpassas till en GPU men däremot är det förhållandevis trivialt att låta en generell CPU räkna på precis vad som helst, fast till lägre prestanda jämte en GPU för problem som GPU är bra på. Edit: Förtydligande; alltså, om man har beräkningar som inte lämpar sig för GPU kommer en CPU ge mest "bang for the buck".
piotrr skrev:
Ja, och den har jag joinat när jag haft arbetsdatorer som måste stå igång. Hemma tar jag dessutom hänsyn till elkostnaden.
Som sagt, jag tror att det går att skapa mer generella BOINC-lag så även andra projekt kan vara med! Ska undersöka det närmare vid tillfälle, Rosetta@home var/är bara ett förslag. "Topic" handlar egentligen om BOINC i allmänhet.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 30 okt 2010, 11:29

MBY skrev:Som sagt, jag tror att det går att skapa mer generella BOINC-lag så även andra projekt kan vara med! Ska undersöka det närmare vid tillfälle, Rosetta@home var/är bara ett förslag. "Topic" handlar egentligen om BOINC i allmänhet.
Det vore jätteroligt med mer generella lag, så att vi kan tävla inom flera olika grenar samtidigt, men jag har ännu inte hittat någon sådan möjlighet. Jag tolkar det som att BOINC är en infrastruktur och det finns ingen egen "inloggning" där, vilket det finns på de enskilda projekten. Därför blir det svårt att sammanställa ett lag. Vad vi däremot kan göra är att alltid använda samma lagnamn och användarnamn.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » ons 15 dec 2010, 09:57

Nu har VoF-laget för BOINC nått över 100 000 poäng: http://boinc.bakerlab.org/rosetta/team_ ... amid=10418

Grattis till oss! :)

Men tyvärr är vi bara två medlemmar! :(

piotrr: Jag är säker på att jag sett något om generella BOINC-lag, eller åtminstone någon form av "konkatenering" av olika projekts lag, men har inte lyckats klura ut hur det går till.

Panvänd

Inlägg av Panvänd » mån 30 jan 2012, 05:35

MBY skrev:Men tyvärr är vi bara två medlemmar! :(
Tre. Men det har inte hänt mycket det senaste året.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 30 jan 2012, 13:27

Panvänd skrev:
MBY skrev:Men tyvärr är vi bara två medlemmar! :(
Tre. Men det har inte hänt mycket det senaste året.
Ahh, då får väl jag börja igen! Jag gav upp efter ett tag eftersom hälften (den andra) av medlemmarna inte var aktiva längre. :)

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 17 feb 2012, 10:02

I natt passerade vi 200 000 poäng!

Panvänd gör bra fart, och 2/3 av laget är igång!

Skriv svar