Dilemma angående välgörenhet

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
HJ

Dilemma angående välgörenhet

Inlägg av HJ » tis 01 feb 2005, 08:37

Jag har i flera års tid stött Cancer- och allergifondens (har 90-konto) verksamhet eftersom jag delar deras uppfattning att uppkomsten av allergisjukdomar inte är tillräckligt väl kända. Att människor i allt större utsträckning är allergiska idag kan ha flera förklaringar. En naturlig ansats är att det är den omgivande miljön som är orsaken, där vissa, betraktade som ofarliga, kemikalier/gifter/fenomen i vår vardag (som inte fanns förr) leder till allergibesvär. Eftersom man inte exakt vet vilka dessa eventuella "gifter" är, är marknaden öppen för allehanda pseuodevetenskapliga sjukdomsbeskrivningar och behandlingar, ex tarmsköljning ("De flesta människor samlar på sig pålagringar i tarmen som försämrar funktionen och förhindrar upptaget av näringsämnen o.dyl"). På samma sätt som det finns "goda" ämnen som tillskrivs fantastiska läkegenskaper så finns det "onda" som leder till allehanda sjukdomar, även om förekomsten ligger långt under fastställda gränsvärden.

Jag vill gärna stöja miljörelaterad allergi- och cancerforskning eftersom jag anser att det finns många saker att reda ut, och det är av yttersta vikt att detta görs vetenskapligt. Via fondenshemsida kan man läsa om vilka forskningsprojet de stödjer, vilket så vitt jag kan bedöma vekar vara av god vetenskaplig kvalitet. Tyvärr stöder de dock en del alternativmedicinsk verksamhet, t.ex vistelser vid Santa Monica alternativsjukhus.

Mitt dilemma gäller hur jag bäst skall agera för att försäkra mig om att mitt stöd går till verksamhet som stämmer överens med mina värderingar (som i mycket överensstämmer med VoF:s). Det är min intention att på lämpligt sätt påpeka mina ståndpunkter till fonden, men jag känner att innan jag gör detta vill jag ha mer på fötterna. Därav startade jag dennatråd för att försöka ta reda på mer om Santa Monica alternativsjukhus.

Är det någon som kan ge mig hjälp i detta?

/Håkan

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 01 feb 2005, 09:43

listan över stödda projekt kan man notera att Olle Johansson (Årets förvillare 2004) mottagit en hel del bidrag genom åren. Jag har inte specialgranskat Cancer- och Allergifonden, men detta ligger i linje med mitt intryck sedan många år, nämligen att Cancer- och Allergifonden saknar tillräcklig kompetens för att dela ut forskningspengar. Det hindrar inte att de flesta forskningsprojekt säkert är sunda, men det känns olustigt att en inkompetent organisation delar ut pengar till höger och vänster.

En allmänt oroande omständighet är att välkänt pseudovetenskapliga organisationer såsom Elöverkänsligas förbund står bakom bildandet av Cancer- och Allergifonden. Andra oroande signaler om Cancer- och Allergifondens bristande vetenskapliga kompetens berörde jag i en notis 2002-07-06.

HJ

Inlägg av HJ » tis 01 feb 2005, 10:45

Det här var intressant! Möjligheten till denna typ av upplysningar är en av anledningarna till att jag anser att VoF är en mycket viktig förening. Lite skrämmande att notera att man är så naiv att bara för att det står "Docent" så utgår man från att allt är bra. Jag brydde mig helt enkelt inte om att läsa namnen, trots att jag känner till Olle och varför han blev årets förvillare.

En (intressant) notis i sammanhanget är att när jag blev uppringd (de ringer med jämna intervall upp bidragsgivarna, vilket jag inte alls har något emot) i december förra året bad jag att de skulle skicka en lista eller sammanställning över de projekt de stöder eftersom jag ville försäkra mig om att min donation går till "rätt" ändamål. Det hade de stor förståelse för, och han (uppringaren) skulle se vad han kunde skicka med i brevet med inbetalningskortet. Jag blev tipsad om deras hemsida och om den inte var tillräckligt utförlig var det bara att höra av sig till kansliet, så skulle de skicka utförligare dokumentation. Jag har idag varken fått inbetalningskort eller någon av den information om var pengarna tar vägen jag efterfrågade, utöver hemsidan naturligtvis.

/Håkan

Skriv svar