Turinsvepningen spökar igen

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Odilou

Turinsvepningen spökar igen

Inlägg av Odilou » fre 04 feb 2005, 16:50

BBC har kört ut en nyhet om en forskare som i tidskriften Thermochimica Acta ifrågasätter 1980-talets kol 14-datering av Turinsvepningen. Artikeln finns här.

För mig verkar det något mer intressant än den "vanliga" kritiken... vad tror ni? Vet någon hur etablerad tidskriften är?

PS. Det finns en tråd för svepningen även under forumet för vetenskap och pseudovetenskap. Dock enbart för medlemmar. Måste väl få tummen ur och gå med :?

Ulf Jähnke

Inlägg av Ulf Jähnke » fre 04 feb 2005, 19:50

Detta tycks vara en rent elektronisk tidskrift som kan studeras på
Thermochimica acta .com. Mer att läsa för den nyfikne om svepningen på www.shroud.com

Om tidskriften känner jag inte till så mycket men universitetsbiblioteken länkar den ofta.

Ulf

Användarvisningsbild
Johannes

Re: Turisnvepningen spökar igen

Inlägg av Johannes » mån 07 feb 2005, 12:02

Odilou skrev:För mig verkar det något mer intressant än den "vanliga" kritiken... vad tror ni? Vet någon hur etablerad tidskriften är?
Den har en någorlunda respektabel Impact Factor på 0.96 (välrenommerade tidskrifter brukar ligga på 1 eller över).

Johannes

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » mån 07 feb 2005, 14:13

www.skepdic.com finns aktuell information i ärendet:

Dr. Raymond Rogers, a retired chemist from Los Alamos National Laboratory in New Mexico, claims that the part of the cloth tested and dated at around 1350 was not part of the original shroud. According to Rogers, the labs that dated the cloth to the 14th century tested a patch made to repair damage done by fire. How does he know this, since the patch was destroyed in the testing?

För övrigt har jag alltid undrat hur en svepning ("omkrets") kan ge en bild som ser ut som ett foto/målning ("projicering"): Jesus måste ha haft ett ovanligt smalt ansikte!

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » mån 07 feb 2005, 15:40

UFA skrev:För övrigt har jag alltid undrat hur en svepning ("omkrets") kan ge en bild som ser ut som ett foto/målning ("projicering"): Jesus måste ha haft ett ovanligt smalt ansikte!
Inte ens då skulle man få fram en svepning med det utseendet. Jag förstår inte hur Turinsvepning fortfarande kan vara på tapeten när den så uppenbart har ett "bild"-perspektiv snarare än ett "svepnings"-perspektiv. Jag förstår inte ens meningen med att testa eller koldatera filten när den de facto inte är en svepning, utan en avporträttering.

Odilou

Inlägg av Odilou » tis 08 feb 2005, 09:59

Garvarn skrev:
Jag förstår inte ens meningen med att testa eller koldatera filten när den de facto inte är en svepning, utan en avporträttering.
Även om svepningen är en tämligen uppenbar förfalskning, är den en unik historisk/konstnärlig artefakt. Om inte annat, skulle kunskap om när den tillverkades, av vem, hur, varför osv berätta oss ett och annat om den närmast industriella tillverkningen av förfalskade helgonreliker under medeltiden.

PS. Kan varmt rekommendera ett besök i relikrummet på Topkapipalatset i Istanbul. Bland utställningsföremålen finns bland annat Muhammeds skäggstrån, Abrahams soppskål och Mose stav. Skulle vara obetalbart att veta lite mer de föremålens historia :D

Användarvisningsbild
emanuel1972
Kontakt:

Inlägg av emanuel1972 » tis 08 feb 2005, 12:23

Odilou skrev: PS. Kan varmt rekommendera ett besök i relikrummet på Topkapipalatset i Istanbul. Bland utställningsföremålen finns bland annat Muhammeds skäggstrån, Abrahams soppskål och Mose stav. Skulle vara obetalbart att veta lite mer de föremålens historia :D
Vid profetens skägg!

Skriv svar