GUST och kryptozoologi

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Captain_Lovestar

GUST och kryptozoologi

Inlägg av Captain_Lovestar » mån 07 feb 2005, 21:11

Vill bara tipsa om en hemsida som jag besöker regelbundet, som behandlar kryptozoologi. De satsar på att upptäcka främst svenska sjöodjur, och anser sig vara ytterst seriösa. Dock kan man på flera ställen tyda en ovilja mot etablerad vetenskap, och en hel del sensationsskriveri. Tyvärr har de även en del faktafel som upphöjs till bevis.

Det är värt att hålla koll på dem, då de expanderar inom området. Själv finner jag stort nöje i att analysera deras uppgifter om sjöodjur på ett kritiskt sätt.

Adressen är :
www.gust.st

SuperDupe

GUST

Inlägg av SuperDupe » mån 07 feb 2005, 23:01

Jag måste tacka Jonazzo för länken. Utan att ha hunnit läsa så mycket så verkar det vara en intressant hemsida och organisation som jag gärna skulle vilja läsa något om i Folkvett.

pjred

Inlägg av pjred » tis 08 feb 2005, 07:44

GUST har funnits på nätet i många år, och min uppfattning är att det är ett glatt gäng Loch Ness-drömmare som oförtrutet gör sitt bästa för att hålla myterna vid liv. Ibland andas verksamheten självkritik faktiskt, för att sedan hitta tillbaka till huvudspåret efter nya rapporter om konstigheter i någon avlägsen sjö i det djupaste Afrika...

På tal om GUSTs hemsida - är det någon mer än jag som tycker att den "konstiga räkan" som visas på bild lite längre ner på deras sida ser tecknad ut?

Högsta hönset för GUST, Jan-Ove Sundberg, var förresten ansvarig för "Det Okända" - en av 80-talets troligtvis mest sålda pseudotidskrifter, som rapporterade om allt från det vanliga UFO-köret till skumma påståenden om munkar som behärskade omvänd utlösning :lol: Ah, denna nostalgi...

/Janne Forsberg

Användarvisningsbild
Captain_Lovestar

Inlägg av Captain_Lovestar » tis 08 feb 2005, 12:55

En av artiklarna som jag tycker visar på hur lite kritisk granskning av uppgifterna som förekommer, är "Jättemal fångades i USA". I den artikeln framgår tydligt hur man överdrivit längdmåttet, då man tydligt kan se på referensföremål i bakgrunden att malen är högst 2 meter lång, vilket även överensstämmer med kända mått på mal. Det kan även röra sig om missförstånd av måttet, men det är uppenbart att den malen inte är 4,7 meter lång som artikeln beskriver.

Anledningen att jag är intresserad av deras verksamhet är dels att jag anser att man kan bedriva kryptozoologi seriöst, vilket GUST uppenbarligen inte lyckas med, dels har de undersökt den sjö jag fiskar i, Tavelsjön. Man fann inget okänt djur i sjön, men vill återkomma då man spelade in oidentifierade ljud. Man har även förlitat sig på anekdoter från lokala innevånare, och GUST verkar ha svårt att förstå att dessa vittnesrapporter har litet eller inget bevisvärde, då de är just anekdoter. Synvillor på sjövatten är inget obekant för mig, jag har många gånger trott mig se något helt annat än exempelvis en sjöfågel, men vid närmare undersökningar har det hittills funnits helt naturliga förklaringar.

En tråkig sak med GUST´s hemsida är att deras forum är borttaget, där fanns en del kritiker som diskuterade artiklarna på hemsidan, men även personer som svalt historierna med hull och hår. Det förekom en hel del intressanta inlägg. Jag har mailat webmaster och frågat om forumet kommer upp igen, men inte fått svar.

Skriv svar