UI om bla Nordin och Karlén: "Lobbyism för rymliga samveten"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Lena Krantz

Re: UI om bla Nordin och Karlén: "Lobbyism för rymliga samve

Inlägg av Lena Krantz » ons 06 apr 2011, 22:05

Urquhart skrev: Båda säger säg stå på vetenskaplig grund men båda kan inte ha rätt samtidigt..
De flesta klimathotskeptiker som jag känner till står på exakt samma grund som ex UI. Frågan är alltså inte om CO2 är en växthusgas eller om människan har ökat koncentrationen, det som skiljer åt är hur stor påverkan detta kan tänkas ha eller få i framtiden. Klimatet är komplext och inte ännu fullt förstått av vetenskapen och egentligen skall man nog förhålla sig skeptiskt avvaktande inför någon som säger sig veta (vem det än må vara).
Jag är inte särskilt insatt i hur mycket strunt pajkastningen genererar, men vill dock minnas att jag från SI:s håll bl.a. jämfört VoF med stalinister. Smakfullt.
Inget är nog så särskilt smakfullt i en pajkastning och om du verkligen är intresserad (av skit i en annan riktning om man får använda din egen vokabulär) så sök och finn...
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 06 apr 2011, 22:07

Lena Krantz skrev:
Billy Kropotkin skrev:Nej, det var väl just det som ErikS misstänkte (men tydligen var han för finkänslig för att kommentera detta ditt svar). Du har inte protesterat mot "klimatskeptikernas" sätt att använda dessa uttryck ur sitt sammanhang för att misstänkliggöra IPCC. Däremot protesterar du när du tycker att UI använder saker ur sitt sammanhang. Det gör att du framstår som enögd, eller värre.
Hur tänker du nu? Mailen kommer från CRU, Climatic Research Unit, University of East Anglia men du menar alltså att det finns en direktlänk till IPCC eller?
Resultaten från CRU har väl spelat stor roll för IPCC slutsatser? I varje fall verkar klimatskeptikerna tillmäta dem oerhört stor betydelse.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » ons 06 apr 2011, 22:09

Urquhart skrev:Hur var det förresten med Ingemar Nordin? Var hans textsnutt representativ för hela texten eller inte?
Ingemar Nordin skrev:Det finns dårar, av slaverisystemets subtila propaganda förvirrade människor, som anser att skatt inte är stöld.
[/quote]

Det är förmodligen (nästan) aldrig representativt för en text att hugga ut en enda mening som preferens till det hela.

:roll:
Klimathotsskeptiker och skribent på Stockholms initiativets blogg http://www.klimatupplysningen.se/

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 06 apr 2011, 22:18

Lena Krantz skrev:
Urquhart skrev:Hur var det förresten med Ingemar Nordin? Var hans textsnutt representativ för hela texten eller inte?
Ingemar Nordin skrev:Det finns dårar, av slaverisystemets subtila propaganda förvirrade människor, som anser att skatt inte är stöld.
Det är förmodligen (nästan) aldrig representativt för en text att hugga ut en enda mening som preferens till det hela.

:roll:
Nu var det dock så att du ansåg att snutten var ryckt ur sitt sammanhang. Man brukar skriva så när man menar att snutten inte alls är representativ för texten i sin helhet (det kan t.o.m. vara så att snutten går helt stick i stäv med texten i sin helhet). I detta fall kan jag i alla fall inte komma fram till något annat än att snutten faktiskt var representativ. Hela texten var i ungefär samma stil och det är väl det som räknas när man citerar? Gubben skrev ju verkligen den där textsnutten och verkade dessutom stå för det. Anser du ändå att det är fult att citera honom?

Du påstog ju t.o.m. att det var fult och förvirrande? För att vara det så måste det väl ändå vara så att han är felciterad eller att man klippt ut ett citat som i sitt lilla format ser ut att betyda något som det i den hela texten inte gjorde.

Vad var fult och förvillande?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » ons 06 apr 2011, 23:12

Urquhart skrev: Nu var det dock så att du ansåg att snutten var ryckt ur sitt sammanhang. Man brukar skriva så när man menar att snutten inte alls är representativ för texten i sin helhet (det kan t.o.m. vara så att snutten går helt stick i stäv med texten i sin helhet). I detta fall kan jag i alla fall inte komma fram till något annat än att snutten faktiskt var representativ. Hela texten var i ungefär samma stil och det är väl det som räknas när man citerar? Gubben skrev ju verkligen den där textsnutten och verkade dessutom stå för det. Anser du ändå att det är fult att citera honom?

Du påstog ju t.o.m. att det var fult och förvirrande? För att vara det så måste det väl ändå vara så att han är felciterad eller att man klippt ut ett citat som i sitt lilla format ser ut att betyda något som det i den hela texten inte gjorde.

Vad var fult och förvillande?
Ja det var fult och förvillande då texten handlar om att vi inte har någon fri tid från staten eller samhället, dvs samhället har alltid, all tid på dygnet rätt att ta en del av vad vi producerar som skatt. På det sättet kan man jämställa oss med slavar som inte heller har någon egen tid.

Du behöver ju inte hålla med om att det är en dålig sak men om man nu inte tycker som du så har man väl rätt att uttrycka den åsikten eller?

Citatet uttrycker alltså inte det som hela texten gjorde enligt min mening

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 07 apr 2011, 07:17

Då har vi nog helt motsatt åsikt om det. I princip hela texten handlade om hur staten styr våra liv och den citerade textsnutten gick i sama anda, enligt mig. Med dina snäva regler så skulle man nog inte få lov att citera särskilt mycket.

vad jag själv tycker om staten och skatt är i denna fråga irrelevant. Jag kan ju säga som så att jag knappast tycker att det är jämförbart med slaveri i alla fall (slaveri och skatt har genom historien pågått parallelt i många områden och det är nog få skattebetalare som frivilligt gjort karriär som slavar istället). Jag var intresserad av varför du tycker det är fult att citera.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 07 apr 2011, 07:32

Lena Krantz skrev:Hur tänker du nu? Mailen kommer från CRU, Climatic Research Unit, University of East Anglia men du menar alltså att det finns en direktlänk till IPCC eller?
Nej, men hur ofta ser man inte bland "skeptikerna" på TCS och liknande ställen att dessa stulna brev skulle misskreditera hela IPCC? Och hur sällan (aldrig?) har man sett dig protestera mot detta. Du ÄR extremt enögt i din kritik.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 07 apr 2011, 11:37

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 07 apr 2011, 12:18

Thomas P skrev: Nej, men hur ofta ser man inte bland "skeptikerna" på TCS och liknande ställen att dessa stulna brev skulle misskreditera hela IPCC? Och hur sällan (aldrig?) har man sett dig protestera mot detta. Du ÄR extremt enögt i din kritik.
Ja, för en gångs skull håller jag med dig, jag ÄR enögd.

Men om en organisation har så många "försvarare" som IPCC eller forskarna på CRU så behöver de ju inte fler, snarare behövs det fler som kan komma med kontruktiv kritik. Sådana skulle ju kunna vetenskapsjournalister men så är det inte idag i den här frågan. Vetenskapen blir ju inte sämre av välgrundad kritik, utan bättre. Saken är kanske den att om man ser att ingen granskning sker så tar skeptikerna varje tillfälle att larma högt och ljudligt. Vad de egentligen larmar om är kanske inte just det aktuella felet eller saken utan att man saknar förtroende för organisationen, just eftersom ingen granskning sker.

Om det är en obalans redan från början så är det kanske inte så konstigt att jag inte bryr mig om vissa delar, agerar enögt om du så vill kalla det.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 07 apr 2011, 12:29

Lena Krantz skrev:Om det är en obalans redan från början så är det kanske inte så konstigt att jag inte bryr mig om vissa delar, agerar enögt om du så vill kalla det.
Den part som ser ut att vara svagare ska alltså alltid stöttas helt oavsett bakgrund?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 07 apr 2011, 13:05

Lena Krantz skrev:Men om en organisation har så många "försvarare" som IPCC eller forskarna på CRU så behöver de ju inte fler, snarare behövs det fler som kan komma med kontruktiv kritik.
Tycker du TCS och liknande platser kommer med någon konstruktiv kritik då? Jag tycker mest det är gnäll och konspirationsteorier. Ta Surfacestations.net som initialt kunde verka som ett seriöst projekt för att skapa en bättre temperaturrekonstruktion över USA, men på något sätt verkar de aldrig komma längre än till att hitta enstaka, som de ser det, dåliga stationer. Någon alternativ rekonstruktion har vi än inte sett spåren av.
Vetenskapen blir ju inte sämre av välgrundad kritik, utan bättre.
Jo, men det var det där med välgrundad. Sådan hittar du i vetenskapliga publikationer, inte på konspirationsbloggar.
Om det är en obalans redan från början så är det kanske inte så konstigt att jag inte bryr mig om vissa delar, agerar enögt om du så vill kalla det.
Men tänk om obalansen består i att ena sidan har rätt och andra fel? Är det i så fall inte en högst befogad obalans?

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 07 apr 2011, 14:41

Thomas P skrev: Tycker du TCS och liknande platser kommer med någon konstruktiv kritik då?Jag tycker mest det är gnäll och konspirationsteorier. Ta Surfacestations.net som initialt kunde verka som ett seriöst projekt för att skapa en bättre temperaturrekonstruktion över USA, men på något sätt verkar de aldrig komma längre än till att hitta enstaka, som de ser det, dåliga stationer. Någon alternativ rekonstruktion har vi än inte sett spåren av.
Njae, nog finns det en hel del i en del artiklar och även i kommentarerna men ibland kan man bli lite trött på vissa "spår". Surfacestations.net vet jag inte så mycket om men vad tror du om Mullers (heter han väl) projekt ang att göra en ny rekonstruktion av den globala temperaturkurvan?
Jo, men det var det där med välgrundad. Sådan hittar du i vetenskapliga publikationer, inte på konspirationsbloggar.
Njae, nu tänkte jag främst på IPCC och visst vore det bra om det kom kritik från forskarna (det är ju ändå deras forskning som ligger bakom) men när det gäller ex processer så skulle absolut kritik även kunna komma från annat håll. Man kan ju säga att det är som ett projekt vilket som helst.
Men tänk om obalansen består i att ena sidan har rätt och andra fel? Är det i så fall inte en högst befogad obalans?
Det tror jag är att göra verkligheten alldeles för enkel för sig, för svart eller vit. När det gäller IPCC så vet vi ju att det har uppmärksammats en del fel och kanske behöver man göra en analys för att ex konstatera hur mycket som egentligen kommer från "grå" litteratur/källor? Granskningsprocessen skulle säkert också kunna förbättras etc

Vad gäller CRU så har jag aldrig påstått att de har gjort något brottsligt utan har faktiskt hållit mig lite stillsamt avvaktande. Däremot kan forskare också fela, de är människor och inte ofelbara. I det här fallet kan man ställa sig frågan om de har frågat:

Hur är det?

eller om de har haft en färdig åsikt i frågan och istället sagt:

Så här är det och det tänker jag bevisa!

Jag tänker nu främst på den paleoklimatologiska forskningen. Man behöver ju inte ha arbetat etiskt korrekt även om har skött sina uppgifter i övrigt och inte har gjort något brottsligt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 07 apr 2011, 14:56

Lena Krantz skrev:Surfacestations.net vet jag inte så mycket om men vad tror du om Mullers (heter han väl) projekt ang att göra en ny rekonstruktion av den globala temperaturkurvan?
Vi får väl vänta tills han får några färdiga resultat. Det är i alla fall spännande hur Muller gått från att vara hjälte bland "skeptikerna" till att demoniseras av dem när han hade fräcketen att presentera preliminära resultat som var i linje med de etablerade.

Användarvisningsbild
Lena Krantz

Inlägg av Lena Krantz » tor 07 apr 2011, 16:47

Thomas P skrev: Vi får väl vänta tills han får några färdiga resultat. Det är i alla fall spännande hur Muller gått från att vara hjälte bland "skeptikerna" till att demoniseras av dem när han hade fräcketen att presentera preliminära resultat som var i linje med de etablerade.
Ja att han vågade!

:lol:

Fast det där var väl bara 2% av matrialet eller något sådant. Nej, det är nog bara att vänta, håller med dig (och jag skrev heller inget om det där första utkastet). Handlade inte det mer om metoden i sig förresten?

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » fre 08 apr 2011, 08:27

Nu har Lena Krantz möjligheten att visa att hon menar allvar med sina åsikter om personangrepp.
Peter Stilbs skrev:Rajenda Pachauri – IPCC’s ordförande och aktivist

Ett absolut krav på en ordförande för vad som avses vara en vetenskaplig studie är en objektiv och sanningssökande attityd. I fallet IPCC har det väl aldrig varit så. Redan Bert Bolin, som var ordförande från 80-talet och framåt hade ju koldioxidhypotesen som ledstjärna, och inte blev det bättre med hans medjälpare Sir John Houghton och Ben Santer, som efter 1995 fick hela processen att spåra ur.

Pachauri yttrade år 2005 – alltså två år innan IPCC:s fjärde rapport – något i stil med att ”Den kommande rapporten kommer att ännu tydligare visa att tidigare slutsatser varit sanna” – och det restes därmed stora och högst berättigade krav på hans avgång. På den tiden kunde man söka via Google om detta, men sökorden ”Pachauri resign” drunknar numera i efterdyningar till alla senare grodor från honom, om bl.a. Himalayaglaciärerna och allt ovetenskapligt nonsens från bl.a. WWF i IPCC:s texter. På senare tid har Pachauri också utvecklat nära relationer med Greenpeace och liknande organisationer.

Donna Laframboise sammanfattar det mesta i ett läsvärt inlägg på sin blog. Hon utlovar samtidigt en kommande granskning också av Pachauri’s koppling till The World Watch Institute. Detta inlägg lades också upp i går.
Lycka till! :lol:

Skriv svar