Bröt nacken och EEG gick i taket?

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
herbert
Kontakt:

Re: Bröt nacken och EEG gick i taket?

Inlägg av herbert » fre 29 apr 2011, 09:47

simone skrev:Är det inte nyfikenheten som för forskning framåt ,tänk om ni möjligtvis skulle få till er något på denna konferens. Jag antar att många här skulle uppmana oss troende att besöka tex Randis eller andra skeptikerkonferenser eller möten, för att få en annan sida av saken. Det kan bli lite ensidigt annars, man blir lätt skeptikerblind eller troendeblind, att få ta del av båda sidor är bara bra för tankeförmågan, att tänka outside your box helt enkelt.
Jag upplever det som om ni helt enkelt stoppar huvudet i sanden, håller för både ögon och öron . Jag såg dock att devadatta önskade ett referat om någon gick.
Här verkar det mer som att säga nej och raljera över denna konferens ger poäng. Bakåtsträvande enl mig.
Jag kan ju bara tala för mig själv även om jag är medlem i föreningen, men jag hade kunnat tänka mig att gå på denna konferensen. Vissa talare där brukar vara bra, andra verkar väldigt woo (tyvärr i många fall de som verkar vara dragplåster*). Det som stoppar mig är främst avståndet och kostnaden. På samma sätt hade jag aldrig nånsin rekommenderat någon (som bor i samma del av landet som jag) att se Randi om han kommit till Stockholm och evenemanget kostade 500:-. Det är för mig en helt annan sak att tipsa vänner om Randi för en tiondel av det priset i staden man bor i eller grannstaden. Såklart.

* Att ha dragplåster som dessa gör såklart att denna konferens verkar vara mer woo, och det får då skeptiker att tolka det som en woo-konferens oftare än om man bara haft nån mindre woo-kramare som talare. Men jag antar att även detta är självklart egentligen.
Faith, n.
Belief without evidence in what is told by one who speaks without knowledge, of things without parallel.

Användarvisningsbild
simone

Inlägg av simone » fre 29 apr 2011, 16:00

Här går det att följa konferensen för de som är nyfikna!

http://www.mindevent.se/live-streaming/
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 29 apr 2011, 16:05

simone skrev:Här går det att följa konferensen för de som är nyfikna!

http://www.mindevent.se/live-streaming/
Tackar!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 29 apr 2011, 18:22

simone skrev:Det är väl helt fantastiskt att det blir en medvetandekonferans här i Sverige, om jag kunde skulle jag gå, är ni inte alls nyfikna på vad de olika talarna har att säga? Kan ni bara dissa den för att ni anser att vissa av deltagarna är woo-woos i era ögon?
Nej, inte bara därför. Men man kan säga att man kan dissa dem av samma orsaker som man kallar dem woo-woos.
simone skrev:Ni som påstår att ni står för forskning och framsteg dissar något som ni inte ens har varit på.
Det är varken forskning eller framsteg att blanda ihop mysticism och vetenskap.

Det sagt så HAR jag gått på liknande event just för att höra vad de har att säga, och Vetenskap och Folkbildning kommer att skicka deltagare till eventet av det skälet. Min erfarenhet säger mig att jag faktiskt är precis så ointresserad av vad som kommer att sägas, som jag trodde att jag skulle vara.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
fosfolipid

Inlägg av fosfolipid » lör 30 apr 2011, 22:45

simone skrev:Är det inte nyfikenheten som för forskning framåt ,tänk om ni möjligtvis skulle få till er något på denna konferens. Jag antar att många här skulle uppmana oss troende att besöka tex Randis eller andra skeptikerkonferenser eller möten, för att få en annan sida av saken. Det kan bli lite ensidigt annars, man blir lätt skeptikerblind eller troendeblind, att få ta del av båda sidor är bara bra för tankeförmågan, att tänka outside your box helt enkelt.
Jag upplever det som om ni helt enkelt stoppar huvudet i sanden, håller för både ögon och öron . Jag såg dock att devadatta önskade ett referat om någon gick.
Här verkar det mer som att säga nej och raljera över denna konferens ger poäng. Bakåtsträvande enl mig.
Har du skäl att tro att t.ex. Montagnier överaskande kommer göra avbön från sitt tidigare flummande och drabba konferensen med riktig vetenskap, eller är du så okunnig att du inbillar dig att talarna på konferensen är debutanter?
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Skriv svar