Resa i tiden

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
salt

Resa i tiden

Inlägg av salt » mån 12 jun 2006, 13:47

Vad finns det för teorier/fakta/idéer angående att kunna resa i tiden?

brtkrbzhnv

Inlägg av brtkrbzhnv » mån 12 jun 2006, 23:51

* In special relativity, clocks that are moving with respect to an inertial system of observation are found to be running slower. This effect is embodied in the Lorentz transformations.
* In general relativity, clocks at lower potentials in a gravitational field are found to be running slower.

Den speciella relativitetsteorin är inte särskilt komplicerad eller svår att förstå konceptuellt, så att låta några timmar gå åt till att sätta sig in i den kan vara en god idé för den som vill förstå tidsresor, längdkontraktion och sådant. The Teaching Company säljer en kurs Einstein’s Relativity and the Quantum Revolution: Modern Physics for Non-Scientists som kan vara trevlig om man vill få en överblick över modern fysik i allmänhet och speciell relativitetsteori i synnerhet.

Användarvisningsbild
rehn

Inlägg av rehn » tis 13 jun 2006, 07:51

brtkrbzhnv skrev:Den speciella relativitetsteorin är inte särskilt komplicerad eller svår att förstå konceptuellt, så att låta några timmar gå åt till att sätta sig in i den kan vara en god idé för den som vill förstå tidsresor, längdkontraktion och sådant.
Det intellektuellt knepiga med den speciella relativitetsteorin är att acceptera att alla referensramar( icke accelererade ) är likvärdiga. Har man väl fått in det i skallen är resten tämligen enkelt. Som mental uppmjukning brukar jag föreställa mig ett par rymdfarare som färdas med hög fart mellan några planeter( dock utan att landa, då krävs det acceleration ).
Det finns ett visst intellektuellt motstånd mot att acceptera att rymdfararnas uppfattning av situationen inte är mindre relevant än "planeternas".

Fö. färdas vi alla framåt i rum-tiden med hastigheten "C". Dom som är ute och reser har dock en något annan riktning på sin färd än jag som sitter still( relativt jorden, dvs. ).

brtkrbzhnv

Inlägg av brtkrbzhnv » tis 13 jun 2006, 12:31

rehn skrev:Det intellektuellt knepiga med den speciella relativitetsteorin är att acceptera att alla referensramar( icke accelererade ) är likvärdiga.
Äsch, det förstod ju Galileo Galilei, och det ingår ju också mer eller mindre explicit i grundskolans newtonska fysik. Knepigare är i så fall att acceptera att elektromagnetiska vågors utbredningsfart relativt referensramen ingår i mängden av saker med avseende på vilka referensramarna är likvärdiga.

salt

Inlägg av salt » tis 13 jun 2006, 17:03

Tack för infon. Uppskattas!
Facinerande ämne.

dunhill

Inlägg av dunhill » tis 13 jun 2006, 23:12

Jag kan resa i tiden. I går reste jag 24 timmar under ett dygn. :wink:

Användarvisningsbild
Lavskägge
Avstängd

Inlägg av Lavskägge » fre 26 jan 2007, 00:15

Hur gick det för Ronald Mallets "tidsmaskinförsök" med kvantpartiklar.
Nån som vet?

dann

Re: Resa i tiden

Inlägg av dann » mån 15 mar 2021, 20:54

Marketing bot, obviously.

Användarvisningsbild
elron

Re:

Inlägg av elron » tor 15 apr 2021, 08:13

dunhill skrev:
tis 13 jun 2006, 23:12
Jag kan resa i tiden. I går reste jag 24 timmar under ett dygn. :wink:
Precis! Att resa i tiden är ju inte särskilt svårt under förutsättning att t ex bussen faktiskt kommer. Det svåra är att resa utanför tiden.
Cogito, ergo Cartesius est

Skriv svar