Bortträngda minnen

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 28 jul 2006, 17:05

Kire skrev:Det skulle vara trevligt att kunna släppa ämnet och "ta nya tag" - men den vägen är tyvärr inte öppen för mig.
Du behöver inte släppa ämnet, därtill är det alltför angeläget. Men Du kanske kan läsa på lite bättre så kanske Du inser vilken skada Du och den rörelse Du representerar orsakar.

Kire
Kontakt:

Inlägg av Kire » fre 28 jul 2006, 17:10

Jag har förmodligen läst på mer än du. Jag har exempelvis noggrant läst arbeten som helt eller delvis stöder dina åsikter, som Satanism Scare, Satanic Panic , Speak of the Devil och Lannings arbeten och recenserat dem. Se http://ww2.hemsida.net/kiremaj70/nyhete ... ategori=12 och
http://ww2.hemsida.net/kiremaj70/nyhete ... ategori=12 och
http://ww2.hemsida.net/kiremaj70/nyhete ... ategori=13

Har du läst några allvarligt menade arbeten av de som argumenterar för att rituella övergrepp existerar? Om så, vilka? Om inte, hur kan du då vara så tväsäker? Innan du uttalar dig om skada etc. skulle jag vilja att du satte dig in i ämnet, läste åtminstone fem arbeten av de som argumenterar för åsikter du inte delar och försöker bedöma deras argument - som jag har gjort i andra riktningen så att säga. Innan dess kan jag inte ta dina utfall om den skada jag tillfogar etc. på allvar.
Formuleringar som dessa tycker jag för övrigt styrker min åsikt att internetforum inte är ett bra ställe att föra sådana diskussioner!

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 28 jul 2006, 17:40

Kire skrev:Har du läst några allvarligt menade arbeten av de som argumenterar för att ritualla övergrepp existerar? Om så, vilka? Om inte, hur kan du då vara så tväsäker?
Det är mycket enkelt. Det spelar nämligen ingen roll hur många böcker som argumenterar för att satanistiska rituella övergrepp existerar (se nedan).
Kire skrev:Innan du uttlalar dig om skada etc. skulle jag vilja att du satte dig in i ämnet, läste åtminstone fem arbeten av de som argumenterar för åsikter du inte delar och försöker bedöma deras argument - som jag har gjort i andra riktningen så att säga.
Det behövs inte. Det är nämligen inte en fråga om matematik. Det är en fråga om belägg. Och hittills har inga belägg redovisats. Däremot finns en rik flora av spekulation, men den har ingen förankring i verkliga omständigheter. Sanning finns inte i en jämförelse mellan fem böcker för existensen av SRA och fem böcker som är skeptiska mot SRA:s existens. Sanningen finns i det faktum att inga som helst bevis för de tiotusentals mord det är frågan om har kunnat uppvisas. Ingen har redovisat skriven eller elektronisk kommunikation, transaktioner, möten, medlemmar, ledare eller en död kropp som stöd för denna socialt konstruerade fantasi. Englands hälsoministerium fann inga bevis när man undersökte saken. Hollands justitieministerium fann inga. FBI:s beteendevetenskapliga enhet fann inga. Polismyndigheten i Michigan fann inga. Virginias statliga brottskommission fann inga. Etc., etc.
Kire skrev:Innan dess kan jag inte ta dina utfall om den skada jag tillfogar etc. på allvar.
Jag återkommer strax med en längre utläggning om varför Du gör större skada en nytta med Dina villfarelser.
Kire skrev:Formuleringar som dessa tycker jag för övrigt styrker min åsikt att internetforum inte är ett bra ställe att föra sådana diskussioner!
Internetforum är ett utmärkt ställe att föra diskussioner om socialt konstruerad idioti som upphöjts till "common sense", eller vad var det Du kallade det?

Kire
Kontakt:

Slutsvar

Inlägg av Kire » fre 28 jul 2006, 18:06

Ditt inlägg visar klart att den här typen av forum är lämpliga för de som vill komma med kränkningar - inte för de som vill föra en sansad debatt.
Det finns exempelvis mycket fler belägg än det du påstår. I till och med den rapport från den kommission som det engelska hälsodepartementet tillsatte, som du tog upp, medgavs att nära hälften av barnen i de fall de undersökte hade medicinskt konstaterbara skador, som styrkte berättelserna om övergrepp. Det är fakta som dessa man inte kan veta om man inte har läst de väsentliga arbetena, forkningsrapporterna och böckerna, utan bara, som du, verkar ha skummat över lite internetsajter och tror dig veta "hur det är". Det vet du inte.

Dessutom karikerar du grovt mina åsikter – det är exempelvis du, och inte jag, som talar om tiotusentals döda….

Tyvärr är den anti-intellektualism du representerar typisk för den här debatten.

Som jag antydde är mitt engagemang ganska så personligt (är överlevare själv) och det är det huvudsakliga skälet till att jag inte VILL trassla in mig i debatter med folk som inte bara förnekar, (det kan man väl stå ut med), men som dessutom helt enkelt inte VILL sätta sig i de berättelser, fakta, och belägg som finns.

Härmed lämnar jag den här debatten. /så säger jag alltid, vi får se om jag lyckas hålla mitt löfte den här gången.../ Om någon är intresserad kan han/hon maila mig eller skriva i min gästbok.
Kire

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 28 jul 2006, 21:25

Jag kan inte rekommendera någon att argumentera i egen sak. Det riskerar att slå tillbaka, och är kan i bästa fall ge emotionellt, icke rationellt underbyggt, stöd.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » fre 28 jul 2006, 23:32

Kire skrev:Till ayia napa vill jag säga att det fall han länkar till är ett fall, /och det är tveksamt om det handlar om bortträngda minnen alls, de som berättade var barn, och om de hade hunnit tränga bort något vet jag inte/ det finns ju flera andra.
Anledningen till att jag frågade Garvarn är att vi diskuterat detta tidigare, i samband med hypnos och möjligheten att plantera minnen. Hur man frågar barn, särskilt mindre barn, är helt avgörande för vad de ger för svar.

Clebo

Inlägg av Clebo » tor 10 aug 2006, 13:41

Hej där!

Först vill jag säga att jag inte läst någon länk som angivits i denna tråd.

Jag vill förklara lite kortfattat varför det är så besvärligt med bortträngda minnen.

1. Det är trivialt att skapa förhållanden som inger falska minnen hos vanliga människor på ungefär 10 minuter. Man visar exempelvis ett dukat bord där det allt som ingår i en dukning finns utom en gaffel. Påfallande många indikerar kort efteråt att de sett en gaffel på bordet.

2. Williams (1997) frågade vuxna människor som blivit utsatta för sexuell misshandel i barndomen om de minns något besvärligt från barndomen. Utgångspunkten var läkarjournaler där läkare gjort bedömningen att de verkligen blivit misshandlade. Några av dessa hade verkligen inget minne alls av händelsen.

3. Freuds teoribildning har fått enormt genomslag i västerlandet, så folk väljer att bete sig efter teorin eller skyller på saker i barndomen och då "slipper" ansvar. Detta gör att begreppet bortträngning är svårt att attackera trots att det är svårt att presentera experimentserier som stöder dess existens.

4. Modern kognitionspsykologi pratar idag istället om tankesuppression och mental kontrol. Den forskningen visar att det är svårt att aktivt radera ut ett minne. Försök gärna introspektivt att aktivt glömma bort något viktigt eller oviktigt. Det är till och med svårt att sluta tänka på något som man blir instruerad att inte tänka på. "Tänk inte på rosa elefanter!" Av denna anledning så tror jag att vi skulle få svårigheter att aktivt sätta oss ned för att glömma något. "Glöm henne, det finns många andra tjejer som du kommer att gilla". Vidare, det är förstås möjligt att man väljer att tänka på något annat istället och därmed skapa interferens med olika minnen. Det är en vanlig strategi som visar sig emotionellt ibland. En del kanske väljer att strunta i vad som sker på nyheterna idag och tänka på annat istället. För en del är detta nödvändigt för att kunna sköta sina arbetsuppgifter.

Garvarn, din genomgång av varför man glömmer saker är mycket trevlig läsning. Du hade blivit godkänd på den tentafrågan i alla fall!

Leende,
Clebo
Glöm inte att något som "är" kan aldrig härledas till "borde vara".

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tor 10 aug 2006, 14:12

Clebo skrev:Garvarn, din genomgång av varför man glömmer saker är mycket trevlig läsning. Du hade blivit godkänd på den tentafrågan i alla fall!
Nja, jag kan inte ta credit för den, det är blott en ihoprafsad stöld från Richard J. McNally. Dessvärre verkar inte artikeln finnas kvar online men den heter The Science and Folklore of Traumatic Amnesia.

Ära den som äras bör... 8)

skeptiskelars

Re: Bortträngda minnen

Inlägg av skeptiskelars » ons 19 nov 2014, 10:32

"Bump" efter åtta år.
Ser ut som om det är dags att få upp bortträngda minnen på tapeten igen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/borttr ... vas-malet/

Skriv svar