"Vitaminbomben" - Vetenskapens Värld, TV2

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
janders

"Vitaminbomben" - Vetenskapens Värld, TV2

Inlägg av janders » mån 14 feb 2005, 20:57

Detta just sända BBC-producerade program rekommenderas varmt. Repris den 19/2.
Är själv lekman inom det medicinska/naturvetenskapliga området, men anser att "hälsokost"-branschens påståenden om behovet av intag av vitaminpiller länge har väntat på en kritisk granskning, speciellt i ett medium med en sådan genomslagskraft som TV.

SuperDupe

Re: "Vitaminbomben" - Vetenskapens Värld, TV2

Inlägg av SuperDupe » ons 16 feb 2005, 17:20

Jag missade programmet, men hoppas komma ihåg att se reprisen. Det låter helt klart som ett ämne värt att ta upp i en eller flera Folkvett-artiklar.

Kansiil

Inlägg av Kansiil » tor 17 feb 2005, 10:37

Här är en kommentar från en som verkar jobba inom "hälsokost"-branschen, han verkade inte uppskatta programmet:

http://www.mediekritik.nu/?1274

A

Inlägg av A » fre 25 feb 2005, 15:04

Kansiil skrev:Här är en kommentar från en som verkar jobba inom "hälsokost"-branschen, han verkade inte uppskatta programmet:

http://www.mediekritik.nu/?1274
Någon som kan säga mig varför det finns så oerhört mycket studier som visar vitaminers och minerales positiva verkan, nu när vitaminer är rent av "hälsofarligt" enligt media, EU, läkare och skeptiker?

SuperDupe

Överkonsumtion av vitaminer

Inlägg av SuperDupe » fre 25 feb 2005, 15:10

A skrev:Någon som kan säga mig varför det finns så oerhört mycket studier som visar vitaminers och minerales positiva verkan, nu när vitaminer är rent av "hälsofarligt" enligt media, EU, läkare och skeptiker?
Du har nog missat något här. Jag tror inte att någon påstår att vitaminer är hälsofarliga, rakt av. Det här handlar om huruvida överkonsumtion av vissa vitaminer är det eller ej.

A

Re: Överkonsumtion av vitaminer

Inlägg av A » fre 25 feb 2005, 15:14

SuperDupe skrev:
A skrev:Någon som kan säga mig varför det finns så oerhört mycket studier som visar vitaminers och minerales positiva verkan, nu när vitaminer är rent av "hälsofarligt" enligt media, EU, läkare och skeptiker?
Du har nog missat något här. Jag tror inte att någon påstår att vitaminer är hälsofarliga, rakt av. Det här handlar om huruvida överkonsumtion av vissa vitaminer är det eller ej.
Men då rör ju diskussionen kring om vitaminer är hälsofarliga, gällande "överkonsumtion"? Jag anser att det är en larvig diskussion, då risken att överkonsumera vitaminer är obetydlig och väldigt ovanligt att folk drabbas av skador till följd av det. Förstår inte till vilken nytta man har att belysa det i så fall?

SuperDupe

Re: Överkonsumtion av vitaminer

Inlägg av SuperDupe » fre 25 feb 2005, 15:27

A skrev:Men då rör ju diskussionen kring om vitaminer är hälsofarliga, gällande "överkonsumtion"?
Vilket inte är samma sak som säga att "vitaminer är rent av 'hälsofarligt'", eftersom det implicerar alltid.

Sedan vet jag inte riktigt vad A är ute efter, så vitt jag vet finns inget som tvingar A att bry sig.

janders

Inlägg av janders » fre 25 feb 2005, 19:06

En populärvetenskaplig artikel på temat 'vitaminer och hälsoeffekter' finns här:

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_8266891.asp

Skriv svar