Vetenskapsrådet och forskningsfusk

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Vetenskapsrådet och forskningsfusk

Inlägg av Tryggve » tor 03 jan 2019, 15:33

Beslut har fattas beslut. Att fuska verkar märkligt nog inte vara skäl för att få sparken.

https://forbetterscience.com/2018/06/27 ... r0tCEu2H1o

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 04 jan 2019, 03:40

Jävligt märkligt. Jag tycker det är läge för tjära och fjädrar.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 04 jan 2019, 10:34

Professorer, den riktiga gamla sorten hade ett starkt anställningsskydd. Efter 1999 kan enligt Wikipedia dock professorer sägas upp vid arbetsbrist. Om ingen vill ge henne pengar för forskning kanske man kan hävda arbetsbrist.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 04 jan 2019, 11:55

Jo. för de professorer som anställdes före 1999 är anställningsskyddet väldigt starkt. EDIT: eller snarare det arbetsrättsliga skyttet.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=5995923
Professorn åkte till Sydafrika på en kortare konferens i december 2010 men fortsatte sedan till Australien utan att meddela sin arbetsgivare. Trots intensiv mejlväxling dröjde det sex månader innan han kom tillbaka. Professorn hävde att han inte gjort fel, men universitetet försökte säga upp honom och skickade dessutom en anmälan till Statens Ansvarsnämnd. Där fick professorn en varning. Dock lyckades inte Karlstads universitet säga upp honom på grund av de arbetsrättsliga regler som gäller för professorer anställda före 1999.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 04 jan 2019, 12:03

Jag *tror* även att man kan bli uppsagd som professor om man missköter sitt arbete. Men jag vet inte om Holgersson har fällts för fusk med datamanipulering iofs. Det var väl eb separat utredning.

Å andra sidan så verkar ribban vara väldigt hög generellt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7117638
Statens ansvarsnämnd anser inte att det finns skäl nog att avskeda den professor på Mittuniversitet som varit avstängd från sitt arbete sedan september i år.

Som P4 Jämtland berättat tidigare har professorn haft konflikter med studenter och rektorer på skolan.

Professorn ska bland annat ha uttryckt dödshot mot rektorn och pro-rektorn på skolan.

Enligt ansvarsnämnden når det som står i anmälan om kränkande särbehandling och brister i handledarskapet inte upp till gränsen för ett avskedande.

Ansvarsnämnden lämnar därmed ärendet och det är nu upp till universitetet att besluta hur de ska gå vidare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 04 jan 2019, 12:11

Ja det får man säga. Professorer hade en stark ställning just för att man inte skulle kunna göra sig av med obekväma typer och revirtänket gör att konflikter kan bli väldigt hetsiga. Om någon får pengar finns det mindre över till andra och leder till jäkligt mycket skitsnack. Men dödshot, det hade jag sagt var över gränsen.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 04 jan 2019, 12:17

Vitnir skrev:
fre 04 jan 2019, 10:34
Professorer, den riktiga gamla sorten hade ett starkt anställningsskydd. Efter 1999 kan enligt Wikipedia dock professorer sägas upp vid arbetsbrist. Om ingen vill ge henne pengar för forskning kanske man kan hävda arbetsbrist.
Jo, hon borde rimligen få svårare att söka pengar från externa finansiärer efter detta. En kommentar till artikeln säger att en möjlig lösning på problemet är att Sahlgrenska Akademin vägrar att låta henne bedriva kliniska studier.

Samtidigt så verkar inte SU tycka detta är så farligt heller, det är i alla fall mitt intryck hittills.

Skriv svar