Hur sinnet spelar en ett spratt

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
pjred

Hur sinnet spelar en ett spratt

Inlägg av pjred » ons 16 feb 2005, 09:17

"Hur snopp blev sopp":

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

Detta slogs upp ganska stort i Aftonbladet i veckan. Ett par hade hittat något i ketchupflaskan som de tydligen direkt utgick ifrån att vara ett manligt könsorgan - vilket nu visar sig vara något annat, troligtsvis en svamp.

Sådana här misstag fascinerar mig. Mest för att det verkar som om vissa direkt utgår från att det måste vara något riktigt läbbigt eller ovanligt som de råkat ut för. Det händer väldigt ofta att "masken" man funnit i köttet helt enkelt är en åder eller tarm o.s.v.

Ett liknande problem finns här söderöver med folk som tror att de sett varg. Efterhand verkar de bli mer och mer övertygade om att så är fallet. För ett tiotal år sedan togs ett foto i östra Blekinge på en "varg". Bilden var i och för sig suddig men man kunde ganska tydligt se konturen av ett lodjur - speciellt den karakteristiska svansen. Men, det basunerades ut att vara en varg...

Jag har väl mina egna tankar om vad som händer, men skulle gärna vilja höra från andra vad de tror (eller vet) spelar in i sådana här tillfällen? Är det så enkelt som oförmögenhet att undersöka kombinerat med önskan om uppmärksamhet?

/Janne

Svante

Inlägg av Svante » ons 16 feb 2005, 10:30

För några år sedan hittade ju en familj ett "finger" i en påse räkor. De fick oerhört mycket uppmärksamhet tills det visade sig vara en havsanemon.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 45,00.html

Jag tycker också det är fascinerande. Om inte annat så tror jag att det visar på hur starkt grupptrycket kan vara. När man väl har börjat se ett finger, en penis eller en varg så är det ingen som säger emot.

Svante

Inlägg av Svante » ons 16 feb 2005, 10:36

Och nu hittade jag detta i Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 14,00.html :D

Garvarn
Kontakt:

Re: Hur sinnet spelar en ett spratt

Inlägg av Garvarn » ons 16 feb 2005, 11:11

pjred skrev:Är det så enkelt som oförmögenhet att undersöka kombinerat med önskan om uppmärksamhet?
Tjena Janne, underbar tråd!

Är det inte ett typexempel på hur hjärnan konstruerar något förståeligt av något vi inte förstår? I de här fallen backas hjärnan upp av sägnerna om kroppsdelar i Coca-Colaflaskor och, längre tillbaka, i konservburkar. Jag är tveksam om önskan om uppmärksamhet är inblandat -- skulle jag själv hitta en kroppsdel i en livsmedelsförpackningen skulle jag nog också tillkalla polis, även om jag hoppas att jag skulle titta lite närmare på det först. Däremot kanske den grå vardagen är en bidragande faktor; avvikelser från den görs märkvärdigare än de är -- en slags omedveten sensationslystnad.

I princip tror jag att det här illustrerar rätt många upplevelser av paranormala fenomen. Baker och Nickell redovisar en del undersökningar av sådana i Missing Pieces som är besläktade. Skillnaden är en ibland markant ovilja att acceptera en naturlig förklaring från "offrens" sida.

pjred

Inlägg av pjred » ons 16 feb 2005, 14:20

Svante skrev:
Jag tycker också det är fascinerande. Om inte annat så tror jag att det visar på hur starkt grupptrycket kan vara. När man väl har börjat se ett finger, en penis eller en varg så är det ingen som säger emot.
Speciellt inte de som kan tjäna på att föra detta vidare, i detta fallet Aftonbladet. När jag nu letade upp den första artikeln:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 69,00.html

... så verkar det dock som om familjen själva hade åtminstone en gnutta tvivel om vad det kunde vara (även om deras huvudteori ändå var att det var en penis). Aftonbladet, däremot, visade inget tvivel i sin presentation av storyn. Givetvis fick dementin inte lika stor plats som den ursprungliga historien.

Garvarn skrev:
Är det inte ett typexempel på hur hjärnan konstruerar något förståeligt av något vi inte förstår? I de här fallen backas hjärnan upp av sägnerna om kroppsdelar i Coca-Colaflaskor och, längre tillbaka, i konservburkar.
Jovisst är det nog så :) Om man ser något underligt i konservburken så verkar det första många tänker på vara någon kroppsdel av något slag. Likaså var nog troll och småfolk bland det första man tänkte på förr i tiden om man inte hann med att identifiera det lilla och lurviga som försvann in i skogens vegetation, och som man kanske bara skymtade i ögonvrån.

/Janne

Dexter

Inlägg av Dexter » ons 16 feb 2005, 16:08

Aftonbladet, däremot, visade inget tvivel i sin presentation av storyn. Givetvis fick dementin inte lika stor plats som den ursprungliga historien.
Var i artikeln visar Aftonbladet "inget tvivel"? Som jag ser de refererar de endast familjens iaktagelser och känslor.

"Först kom det något som såg ut precis som en förhud. Sedan kom själva penisen", säger mamma Viktoria.

Rubriken är "-Det låg en penis i ketchupen". Och även om det inte är ett exakt citat av vad mamman säger så är det bra nära och ger knappast en falsk bild av innehållet i artikeln.

Varför skulle "dementin" få lika stor plats och varför upprörs du av att det inte blivit så? Det är för övrigt inte en dementi utan ett avslut på en pågående historia. Svaret på gåtan behöver inte vara lika långt som mysteriet.

pjred

Inlägg av pjred » ons 16 feb 2005, 17:26

Dexter skrev:
Var i artikeln visar Aftonbladet "inget tvivel"?

I nyhetslänken från deras förstasida på webben, i rubriksättning, texten under bilden, texten direkt under rubriken, "mellan raderna" (jag utgår från att en iakttagare vet vad som menas med detta)...
Rubriken är "-Det låg en penis i ketchupen". Och även om det inte är ett exakt citat av vad mamman säger så är det bra nära och ger knappast en falsk bild av innehållet i artikeln.
Detta gjorde mig lite konfunderad - var det inte just min poäng :? ? Du menade kanske något annat än vad du skrev :wink: ?
Varför skulle "dementin" få lika stor plats och varför upprörs du av att det inte blivit så? Det är för övrigt inte en dementi utan ett avslut på en pågående historia. Svaret på gåtan behöver inte vara lika långt som mysteriet.
För det första så sitter jag inte och hoppar av frustration här på stolen, så "upprörd" är jag inte (inte enligt mig själv i alla fall). Jag hade inte heller något krav på att dementin skulle få mer utrymme - jag bara konstaterade att dementin (eller vad du nu vill kalla den) långt ifrån gavs samma utrymme som det första påståendet (som jag vill kalla det).

Vad som är väldigt troligt är att många av de som fick syn på den första storyn missar slutet på historien. När Aftonbladet lade in nyheten från början så hamnade den nästan längst upp på deras webbsida (den flyttades senare nedåt i takt med att andra nyheter dök upp). "Slutet" har jag bara sett som en nyhetslänk ganska långt ner på sidan - lätt att missa.

/Janne

Dexter

Inlägg av Dexter » ons 16 feb 2005, 19:14

Mamman säger:
"Först kom det något som såg ut precis som en förhud. Sedan kom själva penisen". "Vi kan inte svära på att det är en mänsklig penis". Hon lämnar öppet för att det kan vara en penis från ett djur men är övertygad om att det handlar om en könsdel.

Rubriken börjar med ett talminus vilket är en sorts citatrubrik och lyder "- Det låg en penis i ketchupen"

I mina ögon är det en bra sammanfattning av vad mamman säger.

Du påstår att Aftonbladet inte har minsta tvivel om äktheten av fyndet men på flera ställen i texten finns brasklappar. Ordet penis citeras och det talas om "obehagligt fynd" och att det ska göras en teknisk analys för att reda ut vad det är som familjen hittat. Vidare heter det "misstänkta manslemmen".

På ett stället, i en bildtext, saknas citattecknen runt penis. Men att påstå att Aftonbladet därigenom försöker lura sin läsare är fånigt.
Speciellt inte de som kan tjäna på att föra detta vidare, i detta fallet Aftonbladet.
Här insinuerar du att Aftonbladet medvetet låter bli att kontrollera innehållet i det som skrivs eller eller ännu värre är medvetna om att det som skrivs är falskt och syftet med lögnerna är att tjäna pengar. Varför påstår du det och kan du belägga det? Eller handlar det om okunnighet om hur arbetet på Aftonbladet bedrivs och allmänna fördomar mot kvällspressen?
Detta gjorde mig lite konfunderad - var det inte just min poäng ?
Nej, din poäng var att rubriken inte stämde med innehållet i artikeln. Vilket den gör.

Att läsa "mellan raderna" verkar vara riskabelt. Kanske är det så att du gjort dig skyldig till exakt samma sak som de som ser vargar i bohuslän, penisar i ketchupen och fingrar bland räkorna. Du vill så gärna att det ska vara oseriöst på kvällstidningarna att du blundar för fakta.

Användarvisningsbild
Bod

Inlägg av Bod » ons 16 feb 2005, 22:00

Intressant tråd detta men den verkar balla ur något nu. Och det skall jag härmed bidraga till... ;-)
Dexter skrev:Du vill så gärna att det ska vara oseriöst på kvällstidningarna att du blundar för fakta.
Många vill nog INTE att det skall vara "oseriöst på kvällstidningrna" men blir besvikna. Själv har jag slutat läsa både kvälls- och skvallerpress.

På tal om oseriöst så undrar jag om någon sett en produktåterkallelse från Godegården? Det hade jag velat se. Men jag lär iofs inte köpa deras ketchup i vilket fall.

Bod

pjred

Inlägg av pjred » ons 16 feb 2005, 22:24

Jag finner ingen större anledning till att gå i närmare svarsmål med Dexter, för som det poängteras så börjar detta balla ut. Men, Dexter, jag är ledsen om jag trampade för hårt på dina tår (du skriker praktiskt taget), mina inlägg är absolut inget korståg mot kvällstidningar eller någon annan mediaform.

Jag försökte bara föra fram ett exempel på vad som håller igång vandringssägner och liknande, och jag tycker att - i det här fallet - Aftonbladet kunde tonat ner sensationsjournalistiken. Det är väl inte första gången som något konstigt dyker upp i matförpackningar och som senare visar sig vara något annat än vad man tror från början. Man tycker att kvällstidningarna borde lärt sig, så man blir faktiskt besviken när de smäller upp det så stort som det gjordes. Jag kan inte riktigt bedöma hur kvällstidningar arbetar (däremot har jag ett par konfunderande erfarenheter av lokal press), jag kan bara kommentera resultatet från en läsares synvinkel.

Peace?

/Janne

Dexter

Länkchock

Inlägg av Dexter » lör 19 feb 2005, 00:32

Här är en radda "Hittade"-artiklar. Jag har ingen aning om hur det gick sedan. Vilka som är tafatta bedrägerier och utpressningsförsök mot matproducenter och vilka som är äkta. Ingen har hur som helst fått framföra sina fynd anonymt.

Hittade...

...Kondom i musten
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/ ... 53,00.html

...Död mus i limpan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9907/26/mus.html

...Hittade mask i majsen
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... %2C00.html

...Snigel i soppan
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story ... 02,00.html

...Krokodil i Helsingborg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0008/28/krokodil.html

...Skruv i glassbåten
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 91,00.html

...Skalbagge i chokladen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9909/30/bagge.html

...Nagel i pizzan
http://wwwb.aftonbladet.se/vss/nyheter/ ... 15,00.html

...Larver i köttet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9908/17/mask.html

...Jättespindel bland bananerna
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 83,00.html

...Gris i kartong
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 58,00.html
Aftonbladet kunde tonat ner sensationsjournalistiken. Det är väl inte första gången som något konstigt dyker upp i matförpackningar och som senare visar sig vara något annat än vad man tror från början. Man tycker att kvällstidningarna borde lärt sig, så man blir faktiskt besviken när de smäller upp det så stort som det gjordes.
Jag fattar forfarande inte. Aftonbladet är en populistisk sensationstidning men det som står där är sant så långt det går att kolla. Och har det blivit fel eller missförstånd kommer det rättelser och förtydliganden. Och ingen här tycks ju besviken över att det var en sopp och inte en snopp. Lätt roade snarare. Har du något mer exempel på att det som stått där eller i någon annan tidning visat sig vara fel? Och har den tidningen i så fall vägrat rätta misstaget?

Själv har jag slutat läsa både kvälls- och skvallerpress.
Är det meriterande???

Nåväl, peace!

pjred

Inlägg av pjred » lör 19 feb 2005, 12:17

Hej igen Dexter :) !
Jag fattar forfarande inte. Aftonbladet är en populistisk sensationstidning men det som står där är sant så långt det går att kolla.
Om man ska hårddra detta resonemang så kunde de faktiskt vänta med att skriva artikeln tills man kollat upp vad det faktiskt var. Det om något är väl att kolla så långt det går.
Och har det blivit fel eller missförstånd kommer det rättelser och förtydliganden.
Givetvis. Jag håller med dig i vad du skrev i ditt första inlägg på denna tråd, jag citerar: "Svaret på gåtan behöver inte vara lika långt som mysteriet". Men, en läsare bör ges samma chans att upptäcka dessa rättelser och förtydliganden som det första uppslaget. Rent tekniskt finns det en enkel och rättvis lösning: placera rättelsen på samma plats (samma sidonummer i tidningen, samma placering på webbsidan) som den första historien. Den behöver inte ta upp stor plats, placeringen är det viktiga.

Tackar förresten för länkarna! Det är ganska logiskt att vissa saker (t.ex. maskindelar, insekter m.m.) dyker upp i matvaror. Däremot borde en sådan sak som en penis i en ketchupflaska redan från början sätta igång alarmklockorna - även hos en journalist.
Har du något mer exempel på att det som stått där eller i någon annan tidning visat sig vara fel?
Mediemagasinet hade i torsdags ett intressant inslag om hur viss rapportering om tsunamikatastrofen kom till:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=29581&a=337189

Jag kan givetvis inte bedöma om det är typexempel på journalistiskt arbete som tas upp eller mer olycksfall i arbetet. Men, det stämmer ganska bra med min första kontakt med journalister. Som tioåring blev jag tillfrågad på ett bibliotek om jag ville vara med på en bild. Jovisst, det var ju kul så jag ställde upp. Sedan framställdes det som om jag var deltagare i någon form av läsecirkel på biblioteket, vilket var en ren lögn. Det var för över 20 år sedan men jag har även senare erfarenheter som har gjort mig konfunderad när det gäller journalisters arbete.

Kommentaren från en av de intervjuade i Mediemagasinets reportage var förresten pricksäker; den om användandet av citat.

Kanske börjar vi komma lite väl ute i trådens periferi? Ingen annan som har något att variera temat med?

/Janne

Dexter

Inlägg av Dexter » mån 21 feb 2005, 12:45

Om man ska hårddra detta resonemang så kunde de faktiskt vänta med att skriva artikeln tills man kollat upp vad det faktiskt var. Det om något är väl att kolla så långt det går.
Med ditt resonemang skulle det inte bli mycket publicerat varken i AB eller någon annanstans. Vem skulle kunna publicera relativitetsteorin till exempel. Newtons gravitationsteorier går ju fetbort vad jag förstått av kvarkrapporterna, vilka inte heller skulle kunna publiceras.
Brasklappsprincipen "Detta var sant vid denna tidnings pressläggning", är nog trots allt att föredra.

Om det finns misstankar om att en mansperson blivit nedmald i ketchuptanken tycker i alla fall jag att det finns ett allmänintresse som motiverar publicering. Man vill ju gärna veta vem man har till middag.

Användarvisningsbild
bear

Inlägg av bear » mån 21 feb 2005, 16:36

Men ni fattar väl att det var en penis men aftonbladet och offren blev mutade att ta tillbaka penispåståendet av ketchupföretaget!

Det är min teori!
Den håller mot båda era ståndpunkter om aftonbladets rapporterande.

Penis!

pjred

Inlägg av pjred » mån 21 feb 2005, 18:49

:lol: Jag hoppas att du har åtminstone ett dussin webblänkar och minst ett par akademiska avhandlingar att delge oss där man hittar stöd för din teori, samt gärna ditt eget vittnesmål från en rättegång behandlandes ett likvärdigt fall där du personligen satt med i juryn! Annars får du baske mig göra avbön! :lol:

/Janne

Skriv svar