Sömnparalys

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Har du upplevt någon form av sömnparalys?

ja
51
52%
nej
37
38%
inte säker
10
10%

Antal röster: 98

Användarvisningsbild
mattias73
Kontakt:

Sömnparalys

Inlägg av mattias73 » tor 13 jul 2006, 17:32

Sömnparalys är när du "vaknar upp" ifrån djup sömn och du är medveten om att du är vaken men inte kan röra dig. I detta tillstånd är det vanligt att man erfar ovanliga intryck, så som att lämna sin kropp, se troll, änglar eller utomjordingar etc.

Observera att de som har varit med om sömnparalys INTE ser det som en speciell typ av dröm, de anser det vara något skiljt ifrån en dröm, man känner sig vaken på alla sätt och vis, och kan ibland öppna ögonen och se sin omgivning, men kan inte röra på armar eller ben.

Har du upplevt sömnparalys? Berätta gärna i så fall vad du erfarit.

mattias

Användarvisningsbild
Jonas K
Kontakt:

Re: Sömnparalys

Inlägg av Jonas K » tor 13 jul 2006, 18:00

mattias73 skrev:Har du upplevt sömnparalys? Berätta gärna i så fall vad du erfarit.
Jag har upplevt sömnparalys några gånger och det har varit riktigt läskigt alla gångerna, även om det var mer skrämmande efter första gången då jag inte visste vad jag hade att göra med. Jag får tacka min skeptiska livshållning för att jag inte blev helt galen av incidenten.

Förloppet har varit ungefär likadant alla gånger. Jag har upplevt mig som vaken men inte kunnat röra mig. Jag har velat fly situationen men funnit det omöjligt. Några gånger har jag upplevt min säng eller mitt täcke som levande, det har liksom rört på sig. Jag har också upplevt att något eller någon varit närvarande.

Jag har dock aldrig sett några gestalter, tack och lov. Känns som det var tillräckligt skrämmande ändå! Kan verkligen förstå hur man kan tolka sömnparalyser som besök av utomjordingar eller andar, det som händer känns högst verkligt.

Senaste gången var jag under själva förloppet medveten om att det var en sömnparalys jag hade att göra med. Trots det kändes det fortfarande rätt skrämmande.
Läs min diverseblogg om konspirationsteorier, obskyra ideologier, nyandlighet, religiös extremism mm

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 13 jul 2006, 18:03

mattias73 skrev:Har du upplevt sömnparalys? Berätta gärna i så fall vad du erfarit.
Jag har upplevt det några gånger. Det har bara varat några sekunder -- lyckligtvis, eftersom jag upplevt det som oerhört obehagligt, närmast med panikkänslor.

Däremot har jag inte upplevt något speciellt, annat än just att jag inte kunnat röra mig.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Blickfånget

Inlägg av Blickfånget » tor 13 jul 2006, 18:36

Många, många gånger. Panik, varelser, operationer, hela klabbet. Från att inte kunna röra mig till varelser omkring mig till varelser som rycker och bryter i mig. Sker oftast när jag är stressad dagtid och har något som tynger mig. Sker lyckligtvis mer sällan nu än tidigare. Har lärt mig handskas med det rätt bra, det viktigaste är att inte fastna i panikspiralen undan andas lugnt, lugna sig själv och försöka styra om det till ett normalt uppvaknande eller ny drömsömn. Har även lyckats få det till någorlunda behagliga uppleverler och kommunicerat på något telepatiliknande sätt med varelserna. Onekligen rätt spännande på många sätt när upplevelserna väl artar sig så, men det hör till ovanligheterna.

Det var till viss del på grund av sömnparalysen jag kom in på skepticism. Läste först i UFO och New Age-litteraturen om fenomenet, men fick inte speciellt bra svar och tyckte det fanns ett stort mått av naivitet och godtrogenhet där. När jag väl hittade sömnparalysfenomenet hade jag redan formulerat en hypotes som var åt det hållet för att förklara upplevelserna.

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » tor 13 jul 2006, 19:02

Jag har upplevt något liknande, kopplat till min panikångest. Denna upplevelse kan dock fortfarande återkomma, trots att jag inte har panikångest i övrigt.

Det är när jag är på gränsen mellan att falla i sömn och vaknar upp med ett ryck, som om jag blev medveten om att jag för ett ögonblick slutat andas. Då är jag både omtöcknad, vid fullt medvetande och en milisekunds panik. Sedan kan jag inte somna om direkt.

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tor 13 jul 2006, 20:49

Har väldigt sällan haft "svårare" symnparalys, dock händer det då och då att jag vaknar och känner det som om jag har stora tunga vikter kopplade till hela kroppen. Endast med en koncentrerad kraftansträngning kan jag börja röra på mig ...

I början oroade jag mig lite över det hela, men sedan jag tog reda på vad det var så är det mest "Jaja, nu igen" som är det som dyker upp i mitt huvud ... :)

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » tor 13 jul 2006, 20:53

Ingen som har vaknat upp med klassikern att armen somnat, och man känner den med andra armen och tror att någon ligger bredvid en.

En vän råkade ut för detta efter en mycket blöt natt. Han trodde det låg en mycket vacker dam i sängen (hans förhoppning) men kände bara en lös arm. I bakfyllan fick han panik och trodde han fått med sig en avhuggen människoarm på något sätt... för mycket American Psycho kanske?

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » tor 13 jul 2006, 21:50

Som barn hade jag ofta sömnparalyser, dvs att vakna och inte kunna röra sig, det brukade väl hålla i sig kanske 30 sek. Nu för tiden händer det ganska sällan. Nu när jag vet vad det är så blir jag inte heller så rädd, även om det är obehagligt.

Vid ett tillfälle för några månader sedan så hade jag den säregna upplevelsen att jag satte mig upp i sängen, trots att jag låg kvar i sömnparalysen (det som vissa kallar UKU). Jag har dock en viss skepsis till UKUer, det måste ske fler gånger innan jag tror på det. Känslan var egentligen ungefär som jag känner i en lucid dröm, dvs då man är medveten om att man drömmer. Bortsett från den gången har ingenting speciellt hänt, jag har aldrig haft några hallucinationer eller sett spöken i samband med sömnparalyser. Dock hör jag alltid ett brusande ljud och har ibland en vibrerande känsla i kroppen i samband med sömnparalyser.

atomkraft

Inlägg av atomkraft » fre 14 jul 2006, 11:26

ayia napa skrev:Ingen som har vaknat upp med klassikern att armen somnat, och man känner den med andra armen och tror att någon ligger bredvid en.
Jodå. Den var tillräckligt liten och späd för att inte vara min pojkväns arm, och jag var tillräckligt nyvaken och groggy för att råka ut för total kognitiv dissonans; det tog mig fem minuter att inse att det var min egen arm och ett tag försökte jag kasta den ur sängen ("Vad fan är det här? Jävla skräp... men ah! den är ju varm! Eeeeeeckligt!")

Användarvisningsbild
Mejlkungen

Inlägg av Mejlkungen » fre 14 jul 2006, 14:41

Jag vaknar relativt ofta utan att mina lemmar lyder. Det brukar dock försvinna efter några sekunder. Ett fåtal gånger har jag också upplevt "Marans ritt", dvs känslan av att någon/något tynger ner en, främst bröstkorgen. Var en oerhört påtaglig och verklig känsla. Lyckligtvis var jag medveten om fenomenet innan det hände mig första gången, men paniken var ändå inte långt borta.

Hur sover ni andra som drabbats av sömnparalys i övrigt? Några gemensamma nämnare? Vad säger teoribyggarna där ute?

Sover själv bra men oroligt, dvs jag rör mig mycket och pratar mycket. I perioder går jag också mycket i sömnen. Rätt lustig känsla, man "vaknar" ofta upp med en stark övertygelse om någonting och agerar därefter, men har ingen aning om var övertygelsen kommer ifrån. Under tiden känns ens handlande dock fullständigt rationellt och det är ofta först när man vaknar på morgonen som man inser vad man egentligen gjort. Då kan man också ofta koppla handlandet till något som skett antingen under sömnen eller tidigare på dagen.

Som en gång i Båstad under tennisveckan när jag och några polare tältade på en stor gräsäng. Mycket folk och mycket bilar. Mitt i natten väckte jag alla i tältet eftersom jag var helt övertygad om att det skulle komma en traktor och köra rakt över oss. Yrvakna och förvirrade masade de sig ur tältet bara för att lite senare upptäcka att jag är den enda som ligger kvar, storsnarkande :twisted: ...

Förmodligen triggades reaktionen av att tältet lystes upp av en bils lampor när den körde mot tältet för att parkera.

fabianlidman
Kontakt:

Inlägg av fabianlidman » fre 14 jul 2006, 16:18

Det händer mig ungefär en gång i månaden, helt utan koppling till hur trött jag var när jag gick och lade mig.

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » fre 14 jul 2006, 20:04

mattias73 skrev:Sömnparalys är när du "vaknar upp" ifrån djup sömn och du är medveten om att du är vaken men inte kan röra dig.
Kul enkät. Verkar som det finns många sömnparalytiker här på VoF (har Garvarn svarat också?)
Tillägg: Sömnparalys kan också inträda direkt från vaket tillstånd. Sömnparalys är ett hypnosläge och min uppfattning är att man inte kan gå från sömnparalys till sömn utan att först ha klivit ur hypnosen. Känns det igen?

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » fre 14 jul 2006, 21:52

Camilla Persson skrev:Tillägg: Sömnparalys kan också inträda direkt från vaket tillstånd.
Jo, den kan komma när man håller på att somna. Jag känner igen symptomen, då brukar jag avbryta det hela genom att helt enkelt gå upp en stund. Lite trist om man är väldigt trött... :(

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » fre 14 jul 2006, 23:12

Micke skrev:Jo, den kan komma när man håller på att somna. Jag känner igen symptomen, då brukar jag avbryta det hela genom att helt enkelt gå upp en stund. Lite trist om man är väldigt trött... :(
Ja och man är oftast väldigt trött vid ett sånt tillfälle. Men när du här ovan skriver att du satte dig upp i sängen (under en förlamning) så är det faktiskt så att du inte kan ha gjort det, annat än mentalt. För sömnparalysen gör kroppen kataleptisk. Försök studera dig själv nästa gång du tycker att du rest dig upp ur sängen. Kolla om det verkligen är din kropp du sitter i, eller om den är bakom. Om den fortfarande ligger ner för att vara tydlig.
:D

Själv kommer jag inte ha någon sömnparalys i natt för jag måste hålla mig vaken halva natten för en tidig flygavgång, suck.

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » fre 14 jul 2006, 23:21

Blickfånget skrev:Många, många gånger. Panik, varelser, operationer, hela klabbet. Från att inte kunna röra mig till varelser omkring mig till varelser som rycker och bryter i mig. Har även lyckats få det till någorlunda behagliga uppleverler och kommunicerat på något telepatiliknande sätt med varelserna.
Oj, vill du berätta lite mer ? Jag är urintresserad av detta. Tack, tack.
Blickfånget skrev:Det var till viss del på grund av sömnparalysen jag kom in på skepticism. Läste först i UFO och New Age-litteraturen om fenomenet, men fick inte speciellt bra svar och tyckte det fanns ett stort mått av naivitet och godtrogenhet där. När jag väl hittade sömnparalysfenomenet hade jag redan formulerat en hypotes som var åt det hållet för att förklara upplevelserna.
Så vad är det för hypotes du har formulerat för att förklara upplevelserna?

Skriv svar