Sömnparalys

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.

Har du upplevt någon form av sömnparalys?

ja
51
52%
nej
37
38%
inte säker
10
10%

Antal röster: 98

fabianlidman
Kontakt:

Re: Sömnparalys

Inlägg av fabianlidman » lör 15 jul 2006, 08:59

Camilla Persson skrev:Sömnparalys är ett hypnosläge och min uppfattning är att man inte kan gå från sömnparalys till sömn utan att först ha klivit ur hypnosen. Känns det igen?
Hypnosläge? Jag trodde att det var neurologiskt. Kroppen är ju alltid paralyserad när man sover (för att man inte ska gå i sömnen). Vad jag har förstått är sömnparalys effekten man får när man vaknar med huvudet utan att kroppen låses upp rätt.

Sen kan man säkert hypnotiseras till att inte kunna röra sig -- Derren Brown har gjort det på TV vill jag minnas -- men är det verkligen samma sak?

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » lör 15 jul 2006, 09:07

atomkraft skrev: ("Vad fan är det här? Jävla skräp... men ah! den är ju varm! Eeeeeeckligt!")
:lol: "Jävla skräp" :lol:

Jag har hört att man lätt kan bryta armen i detta läge, vet inte om det är sant dock. Någon som vet?

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » lör 15 jul 2006, 09:09

fabianlidman skrev:Hypnosläge? Jag trodde att det var neurologiskt. Kroppen är ju alltid paralyserad när man sover (för att man inte ska gå i sömnen).
Jag tror inte Camilla menar att någon hypnotiserats i detta läge, utan att det är samma "nivå" som när man befinner sig i hypnos, alltså den klassiska definitionen "mellan vakenhet och sömn". Eller, Camilla?

Användarvisningsbild
Micke

Inlägg av Micke » lör 15 jul 2006, 09:26

Camilla Persson skrev:Ja och man är oftast väldigt trött vid ett sånt tillfälle. Men när du här ovan skriver att du satte dig upp i sängen (under en förlamning) så är det faktiskt så att du inte kan ha gjort det, annat än mentalt.
Jag menade att det var mentalt. Jag satte mej upp i sängen och såg ut i rummet från sittande ställning, jag visste samtidigt att jag fysiskt låg i sängen. Jag vände mej om, och såg mej själv liggande i sängen. Så fort jag gjorde det så vaknade jag, liggande. Känslan var egentligen ganska lik den jag har i en lucid dröm där jag t.ex. går på en gata och ändå är fullt medveten om att jag ligger i sängen. detta är bara en dröm. Lucida drömmar är de mest fascinerande och roligaste drömmar man kan ha, tyvärr så är dom alltför sällsynta.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » lör 15 jul 2006, 12:19

ayia napa skrev:Jag tror inte Camilla menar att någon hypnotiserats i detta läge, utan att det är samma "nivå" som när man befinner sig i hypnos,
Men varför skulle det vara det? Det är väl fortfarande två helt olika saker?

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » ons 26 jul 2006, 15:14

ayia napa skrev:Jag tror inte Camilla menar att någon hypnotiserats i detta läge, utan att det är samma "nivå" som när man befinner sig i hypnos, alltså den klassiska definitionen "mellan vakenhet och sömn". Eller, Camilla?
Hej igen! (sorry har varit bortrest och inte haft uppkoppling.)
Jo sömnparalys betraktas som ett neurologiskt tillstånd som fabianlidman är inne på men det jag själv tycker är värdefullt är att titta på hur medvetandet/perceptionen förändras i anslutning till sömnparalys. Det rör sig om en fallande skala med olika typer av "altered states of consciousness" som inte hör till normala dröm och sömntillstånd (enl. min uppfattning och, tydligen enl. en del som gjort inlägg här). Därför vore det kul att höra mer om detta om vad som händer. Skriv gärna mer.

Panikångest som du ayia napa tar upp infinner sig ofta under sömnparalys, i synnerhet de första gångerna samt om det finns ett starkt motstånd, men jag ser inte att det finns något samband mellan sömnparalys och vanlig panikångest (dagtid). Det ena förutsätter inte det andra, även om jag själv har haft förmånen att uppleva båda. (ja alltså om man skriver om förändrade medvetandetillstånd så är det fint om man har erfarenheten och obehagliga upplevelser är lätt att uppskatta senare, eller vad tycker du AN?)

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » ons 26 jul 2006, 16:12

Camilla Persson skrev:Panikångest som du ayia napa tar upp infinner sig ofta under sömnparalys, i synnerhet de första gångerna samt om det finns ett starkt motstånd, men jag ser inte att det finns något samband mellan sömnparalys och vanlig panikångest (dagtid).
Den ångest du talar om här, är inte det samma som brukar benämnas "avslappningsångest" som en del upplevt under kundalini-yoga?

Att egot släpper taget om kroppen, d v s kroppen somnar men egot upplever som att den tappar kontrollen över den?
Det ena förutsätter inte det andra, även om jag själv har haft förmånen att uppleva båda. (ja alltså om man skriver om förändrade medvetandetillstånd så är det fint om man har erfarenheten och obehagliga upplevelser är lätt att uppskatta senare, eller vad tycker du AN?)
Jag kan inte säga att jag uppskattar upplevelsen av panikångest, även om jag nu i efterhand har svårt att minnas hur den var. Det är egentligen mycket märkligt att något som varit en så stor del av en helt plötsligt är borta och inte kan återkallas.

Men jag uppskattar erfarenheten, eftersom den lärt mig om människans potens att läka sitt inre på egen hand.

Användarvisningsbild
Camilla Persson
Kontakt:

Inlägg av Camilla Persson » ons 26 jul 2006, 16:57

ayia napa skrev:Den ångest du talar om här, är inte det samma som brukar benämnas "avslappningsångest" som en del upplevt under kundalini-yoga?
Att egot släpper taget om kroppen, d v s kroppen somnar men egot upplever som att den tappar kontrollen över den?
Jag har inte hört uttrycket "avslappningsångest" men det du skriver stämmer med min uppfattning. Det är ett tillstånd där egot lämnar över sig till "the spirit world" (eller kollektivet om man föredrar Jungiansk stylee).
Bra att du fick med kundalini som ord för nu minns jag en kundaliniresning jag hade under 90-talet som hade inslag av PÅ (eller åtminstone hjärtklappning och känslan av att tappa kontrollen). Liknande sensationer kan också uppkomma när man sitter i cirkel (spiritistiska övningar) men jag tror inte att det är så vanligt som vid sömnparalys[/quote]

Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inlägg av ayia napa » ons 26 jul 2006, 23:03

Camilla Persson skrev:Jag har inte hört uttrycket "avslappningsångest" men det du skriver stämmer med min uppfattning. Det är ett tillstånd där egot lämnar över sig till "the spirit world" (eller kollektivet om man föredrar Jungiansk stylee).
Det var Lisa på Soultravel som skrev om det i den enorma Kundalini-tråden. Kolla där så har du mer länkar till texter.

Användarvisningsbild
kajmal
Avstängd

sömnparalys

Inlägg av kajmal » ons 27 okt 2010, 00:54

vill gärna veta mer om sömnparalys, har varit med om detta, känt ett hårt tryck över bröstet som jag kämpat emot innan jag vaknat?
absolut...utomjordisk existens

Användarvisningsbild
C-J

Re: sömnparalys

Inlägg av C-J » ons 27 okt 2010, 02:07

Tidigare trådar i ämnet, även om de inte varit helt renodlade

Konstig drömhändelse
Paralyserad under uppvaknande

Edit: slog ihop tråd med den tredje tråden om detta //CJ
Oh, behave!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 28 okt 2010, 03:40

Jag tror att jag upplevt det. Men jag är osäker. Det är väldigt länge sedan. Men jag hade som ung tonåring en sjuhelsikes mardröm som jag minns mycket väl (Det vandrade omkring massor av mässande gastar/spöken i lägenheten). Jag fick kämpa mig ur drömmen för att vakna. Till sist fick jag ta i så hårt att jag satte mig rakt upp i sängen. Jag tror att jag var paralyserad där (innan) i några sekunder/minuter innan jag "kom loss". Jag kunde inte somna om sen för det kom smygande tillbaka direkt och bara fortsatte. Jag fick sätta mig upp och luta mig mot väggen till slut, precis som killen i filmen någon visade för några veckor sen.

Så fort jag hörde talas om sömnparalys, några år senare, så föll bitarna på plats. Jag klarar mig mer än gärna utan fler sådana upplevelser!

bovver

Inlägg av bovver » tis 02 nov 2010, 19:57

Jag har både sömnparalyser och hypnagoga/hypnopompa hallucinationer. Utöver det även REM-sleep behavior disorder.

Sömnparalyserna brukar alltid innehålla ett brusande ljud, som någon tidigare i tråden nämnt. Även känslan av att någon befinner sig i rummet, eller att någon petar på mig. Känslan av att kvävas etc. Obehagligt så det förslår, trots att jag under händelsen är medveten om att det är en sömnparalys.

Mina hypnagoga hallucinationer är oftast uppskattade händelser, då dom oftast är ganska sövande när dom håller sig på det sensoriska planet. En känsla av att gunga eller falla upp och ner, fram och tillbaka. Synhallucinoserna är inte lika trevliga, med spindlar och konstiga mönster. Eller att min flickvän på 50 kilo är en karl på 120. Att det dessutom tar en halv minut att inse att det faktiskt inte är en hårig gubbe som ligger bredvid gör inte saken bättre:D

AndersY
Kontakt:

Re: sömnparalys

Inlägg av AndersY » tis 02 nov 2010, 22:36

C-J skrev:Tidigare trådar i ämnet, även om de inte varit helt renodlade

Paralyserad under uppvaknande
Camilla Perssons inlägg i den där tråden var, eh, lite speciella.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Oscar Tegni

Inlägg av Oscar Tegni » ons 03 nov 2010, 17:22

Överraskande att så hög % har upplevt det. Verkar riktigt läskigt.

Skriv svar