Boktips

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Boktips

Inlägg av VeVeN » ons 06 jun 2012, 22:59

Om Tyskland segrat, 53 alternativa scenarier

ISBN 978-91-86597-15-3

Andra världskriget är ständigt aktuellt tycks det. Den här gången är utgångspunkten det som nog är hobbyhistorikerns favoritansats: Vad hade hänt om saker och ting gått på ett annat sätt? Kontrafaktisk historieskrivning alltså. Jag medger gärna att jag i grund och botten har en rätt avvaktande attityd, om man säger, till alternativa historieskrivningar. Det blir väldigt ofta rätt ointressant kannstöperi.

Den här gången överraskar den mig ändå på ett positivt sätt. Scenarierna är genomarbetade, skrivna av kunniga skribenter, och betydligt mer trovärdiga än vad man ofta ser. En hel del myter avlivas, som den om missämjan mellan Hitler och krigsmaktens ledning. Dick Harrisson har skrivit ett par kapitel med svensk anknytning, som till exempel den om vad som hade hänt om Sverige gått in mer aktivt på Finlands sida i kriget mot Sovjetunionen. Hade det ändrat historien på något mer grundläggande sätt? Enligt Harrison förmodligen inte. Kanske det hade blivit nån sovjetisk militärbas på Gotland eller i Stockholms skärgård på sin höjd.

Boken är väldigt inriktat på det rent militära skedet, vilket kan kännas som en begränsning, men det är nog svårt att undvika, så intressanta frågeställningar som exempelvis den om huruvida Naziregimens överlevnadsförmåga på lång sikt lämnas därhän.

Boken är ändå värd att läsa för den intresserade.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 28 jul 2012, 14:02

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 07 aug 2012, 07:39

Inte en bok, men massor nyhetsbrev i pdf från FINYAR, Föreningen Forskning och Information om Nyreligiositet.

http://www.finyar.se/index.php?option=c ... &Itemid=22

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 09 aug 2012, 18:10

"Gilla läget" av Barbara Ehrenreich är underhållande i all sin vidriga genomgång av det positiva tänkandets tyranni (införskaffad på inrådan av Manifesto!).

Passagen i början där hon beskriver känslokylan och bristen på empati hon möts av som cancerdrabbad är hysteriskt rolig - och fruktansvärd.
We are the dead

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tor 09 aug 2012, 19:50

Xantippa skrev:"Gilla läget" av Barbara Ehrenreich är underhållande i all sin vidriga genomgång av det positiva tänkandets tyranni (införskaffad på inrådan av Manifesto!).
Åh, toppen, jag beställde den igår! Tillsammans med How We Know What Isn't So och Thinking and Deciding. Fast jag vet inte om de räknas som boktips, eftersom jag inte läst dem än :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 10 aug 2012, 17:10

En tredjedel av boken utgörs av utökade Folkvett-artiklar. Ifall något verkar bekant.
Får man hälsa och skönhet av radium? Finns det kanaler på Mars? Låg Troja i Småland? Ibland kan det vara lätt att se om nya idéer är värdefulla eller värdelösa. Andra gånger tar det betydligt längre tid att inse hur det ligger till.
Peter Olausson går igenom en rad blindspår som det mänskliga vetandet ägnat sig åt, som togs på ganska stort allvar innan de förvisades till kunskapens källare.
Blindspår (Leopard 2012)

Utkommer på måndag. Står det iaf, har ännu inte sett till något författarex. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » fre 10 aug 2012, 22:54

Hexmaster skrev:En tredjedel av boken utgörs av utökade Folkvett-artiklar. Ifall något verkar bekant.
Får man hälsa och skönhet av radium? Finns det kanaler på Mars? Låg Troja i Småland? Ibland kan det vara lätt att se om nya idéer är värdefulla eller värdelösa. Andra gånger tar det betydligt längre tid att inse hur det ligger till.
Peter Olausson går igenom en rad blindspår som det mänskliga vetandet ägnat sig åt, som togs på ganska stort allvar innan de förvisades till kunskapens källare.
Blindspår (Leopard 2012)

Utkommer på måndag. Står det iaf, har ännu inte sett till något författarex. :-)
Men det är ju du själv som skrivit boken! :? Grattis! :D

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 22 aug 2012, 14:10

Lånade och läste Lars Keplers "Eldvittnet" igår, tredje boken om Joona Linna vid Riksmordkommissionen.

Det är en deckare, prosan är enkel och karaktärerna är lite platta; men jag läste en tredjedel av boken på bussen hem och la inte ner den förens den var utläst när jag väl kom hem.

En för forumets läsare intressant sub-plot i boken är det medium som börjar ringa in (till en början) helt felaktiga tips om det dubbelmord som begås i bokens inledning. Mediumet är den typ av charlatan vi alla känner till: metall-salter nerstoppade i värmeljus, warm/coldreading är tekniker hon använder i sina seanser. Men plötsligt börjar hon se saker och känner sig tvungen att ringa och tipsa polisen.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » mån 03 sep 2012, 10:15

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 15 sep 2012, 08:57

Napoleon's Buttons: How 17 Molecules Changed History
‎When the original patents for acetyl salicylic acid expired in 1917 and other companies began producing aspirin, Bayer sued for breach of copyright over the name. Not surprisingly, Bayer has never sued for copyright violation of the Heroin trade name for diacetylmorphine.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 15 sep 2012, 08:59

Heroin™

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 21 sep 2012, 19:01

Laurie Garrett, författare till böcker såsom The Coming Plague: Newly Emerging Diseases in a World out of Balance och Betrayal of Trust: The Collapse of Global Public Health har nu fixat så att hennes nya bok I Hear the Sirens Scream: How Americans Responded to the 9/11 and Anthrax Attacks är tillgänglig i paperback på Amazon. Cirka 27 USD för cirka 700 sidor. Eller runt 10 USD för Kindle-versionen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » fre 05 okt 2012, 21:02

1Q84, en trilogi av den japanske författaren Haruki Murakami. Titeln anspelar på året 1984, vilket är det år då boken utspelar sig. I boken finns vår värld och en parallellvärld som i stort liknar vår värld, men skiljer sig på vissa punkter. Berättelsen har två huvudpersoner, en manlig författare som ännu inte har fått någon bok publicerad, och en kvinnlig mördare som mördar män som misshandlar sina fruar. Den kvinnliga mördaren har hamnat i den parallella världen där hon har blivit perplex av de skillnader som finns. Hon kallar därför årtalet där för "1Q84", där "Q" står för question. På japanska uttalar man dessutom året likadant oavsett om man stavar det "1984" eller "1Q84". I båda världarna finns dessutom en sluten rörelse som började som ett kommunistiskt kollektiv, men fick status som ett religiöst samfund. Det är en väldigt sällsam trilogi där man blir riktigt nyfiken på hur allt egentligen hänger ihop. Kan verkligen rekommenderas. :)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 10 okt 2012, 08:04

Blindspår (Leopard 2012)
Har nu läst den. Utmärkt bok, underhållande och välskriven!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Tubba

Inlägg av Tubba » sön 14 okt 2012, 12:51

Alltså, jag ger upp "An Introduction to Mathematical Statistics and Its Applications." Dåligt skriven, dåligt organiserad, förklarar inte matematiken ordentligt. Skall läsa Freedmans "Statistics" i stället, den verkar bättre.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Skriv svar