Expressen granskar "naturläkare"

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
SuperDupe

Expressen granskar "naturläkare"

Inlägg av SuperDupe » mån 21 feb 2005, 15:49

Våra stora kvällstidningar kan ibland förvåna, och Expressen har nyss förvånat mig genom att granska "naturläkare" och "naturläkemedel" i en reportageserie: Så lurades naturläkaren

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » mån 21 feb 2005, 16:47

För mig är det obegripligt att dylik journalistisk granskning inte är vanligare. Men sent ska syndarn vakna. Ser vi början på en Aschbergeffekt kanske?

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » mån 21 feb 2005, 17:11

I kvällstidningarnas dramaturgi ingår ju att stå på den svages sida mot den stora övermakten. Länge har förespråkare och utövare av alternativmedicin spelat rollen som underdog gentemot "etablissemanget". I takt med att alternativmedicinen växer sig ekonomiskt starkare och bygger ett eget etablissemang kanske vi kan vänta oss mer granskning riktad åt det hållet av kvällspressen.

Johannes

kenny

Inlägg av kenny » tor 24 feb 2005, 10:49

Jag väntar ivrigt dock på den dag då man i Expressen kommer att avslöja "sin egen" Heiki Vesa, sk. "Astrolog". Men det är klart - naturmedelsbolagen hade väl inte köpt reklam i tidningen...

Odilou

Inlägg av Odilou » tor 24 feb 2005, 12:45

Johannes analys låter rimlig. Det är lätt för kvällspressen att sympatisera med "små människor" som står mot "etablissemanget", medan en mångmiljardindustri av bluffmakare knappast kan förvänta sig någon pardon.

kenny

Inlägg av kenny » fre 25 feb 2005, 09:13

Tyvärr tror jag att det är enklare än så. Kan man skapa rubriker och sälja tidningar så skriver man. Oavsett om det gäller att hänga ut privatpersoner som (felaktigt utpekade) brottslingar eller om det gäller etablissemanget. Anledningen att drevet gick igång denna gång är i min mening att det klart och tydligt DÖTT människor pga. bluffmedicin.

Med andra ord, tidningarna gör ingen hjälteinsats, anledningen att de skriver nu är pengahungern, samma pengahunger som driver "alternativrörelsen". Det är ju inte så att det började säljas bluffpiller igår, detta har ju hållt på sedan människor kunde resonera och dra felaktiga slutsatser.

Men som sagt, vad som retar mig mest är att andra bluffmakare fritt får göra reklam i tidningen bara för att det är en trevlig liten inkomst på reklamkontot (lottosystem, MLM, bli rik, lyckas nu, akupressur, healing och inte minst astrologi).

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 25 feb 2005, 12:03

Med andra ord, tidningarna gör ingen hjälteinsats, anledningen att de skriver nu är pengahungern, samma pengahunger som driver "alternativrörelsen".
Jag tror du har rätt, men å andra sidan tror jag inte man kan peka ut endast "alternativrörelsen"; i stort sett hela samhället drivs av denna pengahunger.
Men som sagt, vad som retar mig mest är att andra bluffmakare fritt får göra reklam i tidningen bara för att det är en trevlig liten inkomst på reklamkontot
Vi har redan Marknadsföringslagen, som skyddar oss mot vilseledande reklam. Problemet är väl dock praktiskt; var mer exakt ska gränsen dras för vad som är vilseledande.
Ordnung muss sein.

Odilou

Inlägg av Odilou » fre 25 feb 2005, 13:28

kenny skrev:Tyvärr tror jag att det är enklare än så. Kan man skapa rubriker och sälja tidningar så skriver man.
Ok, låt mig förtydliga. Jag tror inte heller att kvällspressen drivs av någon godhet eller hjältemod. Men historier om "de små och goda" mot "de stora och onda" brukar sälja bra.

Själv tycker jag att sensationspressens inställning är rätt paradoxal: så länge en overksamma naturmedel, horoskop, spågummor, diverse "lär-känna-dig-själv-och-förbättra-ditt-liv-på-tio-enkla-steg"-scheman osv. uppfattas som små och harmlösa, får de i huvudsak positivt utrymme. Men någonstans finns en osynlig gräns då pressen helt plötsligt gör helt om och börjar jaga dem som stora, fula bedragare...

Alice

Inlägg av Alice » fre 25 feb 2005, 14:07

Varför låter tidningarna dom annonsera utan att agera då?
Tvetydigt pengarsug.
Det vore rimligare om dom kunde granska tarotlinjer osv också.
Fast då försvinner ju en stor inkomstkälla.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » fre 25 feb 2005, 14:40

Alice skrev:Varför låter tidningarna dom annonsera utan att agera då?
Tvetydigt pengarsug.
Det vore rimligare om dom kunde granska tarotlinjer osv också.
Fast då försvinner ju en stor inkomstkälla.
Ja, onekligen är spådomar en stor och lukrativ industri.

A

Inlägg av A » fre 25 feb 2005, 15:07

Jag saxar från SIEMs nyhetsbrev, gällande Expressens "granskning":

MOTGIFT v 08

Lärdomarna av vitaminkampen lär bli nyttiga, däremot knappast de framtida "hälso"-produkterna.

I förra veckans MOTGIFT skrev vi att ANH:s kritik av ett TV-program om vitaminer att kritiken "..är naturligtvis korrekt, men tar inte fasta på att detta program ingår i en sedan flera år väl iscensatt medial och politisk kampanj. " Vi kunde väl knappast få bättre illustration av detta än påföljande dags stort uppslagna artikelserie i GT/Expressen, som på löpsedlarna skyltades med "120 döda av naturmedel".

Naturligtvis är det rimligt med en saklig diskussion om de fyra fall (varav ett dödsfall) Expressen redovisar i sina artiklar. Man kan t ex påvisa att

- ett av dessa fall handlar om en person som olagligen utgett sig för att vara "riktig" läkare utan att vara det.

- ett annat fall handlar om ett preparat som innehållit amfetaminliknande och i Sverige förbjudna ämnen ( f ö läkemedelsklassade)

- ett tredje fall härrör från början av nittiotalet, där uppenbarligen grova brott mot kvacksalverilagstiftningen ägt rum

- ett fjärde fall handlar om en diabetiker som fortsatt ta sina blodsockersänkande insulinsprutor sedan hon börjat ta naturmedel vilka också bidrar till att sänka blodsockret.
(Detta visar inte att naturmedlet i sig är farligt men att användning av skolmediciner parallellt med naturmedel kan vara det. Uppenbarligen hade hälsokostaffären missat i informationen till patienten - men det hade uppenbarligen även den läkare som skrev ut insulin..!)

Varför medvetna och kriminella bedrägerier t ex där folk utger sig för att vara läkare utan att vara det, eller säljer narkotika som bantningsmedel, ska läggas natumedicinen till last - det är en gåta för de flesta utanför Expressens redaktion Är bevakningssbranschen ansvarig om Tony Ohlson utger sig för att vara polis?

Historierna är alltså väl valda av rent propagandistiska syften och för att skapa opinion för ökad "kontroll" av naturprepat och alternativ medicin överhuvudtaget. Kanpanjen visar också hur täta banden mellan medicinska skråintressen, industri, massmedia och myndigheter är. Den ene kratsar den andres rygg, och båda vinner i trovärdighet genom att citera varandra.

Att Expressen dock gärna själv uppträder som kvackare kan enklast illustreras genom sökning i arkivet,: Peta t ex in följande rad i din web-browser och studera de rubriker från tidigare Expressen-artiklar som dyker upp:
http://expressen.se/index.jsp?search_ty ... bmit=S%f6k

Här utlovar kvacksalvarna på Expressens redaktion t ex att

Svenskt naturmedel lindrar klimakteriet
Annika fick orken tillbaka av naturmedel
Alexandra Charles: "Det är ett utmärkt naturmedel"
Ny studie: svenskt naturmedel gör att du slipper östrogen
Så får du tillbaka sexlusten
Astmatiker kan halvera medicinering med naturmedel
Carl-Johan: Jag blev av med influensan
Ny studie: Naturmedel botar värk
Så blir du pigg - snabbt

Att tala om hyckleri är alltför milt. När prästen kommer skäller hallicken skäller sina flickor för horor.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=245793

Vad den pågående mediakampanjen effektivt illustrerar är alltså inte naturmedlens farlighet, utan att vad man får läsa i tidningen avgörs av hur många som är beredda att betala hur mycket för att få läsa vad. Läkemedels- och kemiindustrin är stora annonsörer, och ingen redaktion har råd att fnysa åt deras synpunkter. Ingen behöver tvivla på att stora massmedia spelar i industrins orkester.

Vilket för oss in även på SIEMs MOTGIFT och MAGASIN, som nu utkommit regelbundet på internet i snart fem år sedan 1999. Vi har i dag några tusen trogna läsare, och tiotusentals mer tiillfälliga surfare. Inte så sällan får vi brev av följande typ:

Hej!. Jag har tillbringat åtskilliga timmar på din sajt sen detta mail. Tack för så otroligt mycket kunskap alldeles gratis..... Det har tagit lång tid att plöja igenom allt ditt material och att ta det till sig. Vissa saker kanske man mått bättre av att inte veta och jag har behövt ta paus för att orka. Det är går nästan inte att förstå hur läkemedels/livsmedelsindustri och annat har så stor makt, men det är väl faktiskt så illa.... Undrar hur många gånger du blivit hotad till livet för att du uttrycker dej om såna här saker. Du har ju ett ganska kraftigt motstånd. :-) Ha det gott

Under dessa fem år har Magasin och Motgift alltmer kommit att svälla, bl a tack vare allt fler bidrag från läsekretsen, i form av frågor, debattinlägg, synpunkter, artiklar och översättningar men också ett växande arkiv- och abonnentregisterunderhåll. En alltmer medicin-kritisk opinion växer fram och har börjat att så smått organisera sig, vilket vi försökt understödja. Därmed har också arbetet kommit att ta alltmer tid i anspråk. En växande del av detta arbete innebär att svara på frågor, förmedla kontakter, ge lästips osv. Det finns många goda förslag att pröva - chattar, regionala forum, föräldrastöd etc - men en grundläggande förutsättning är att vi förmår och orkar hålla utgivningen i gång.

Intäkterna från dessa publikationer har dock hela tiden varit synnerligen blygsamma, och inte alls vuxit i samma takt. Vi har inte heller strävat efter att "maximera intäkterna", och det har känts helt fel att t ex begränsa utgivningen till betalande prenumeranter, eftersom syftet med utgivningen till stor del är opinionsbildande.

Samtidigt har förespråkare för en kemiskt inriktad medicin och systematisk folkförgiftning i dag närmast obegränsade resurser och arbetstid till föfogande för häxjakt och mediala kampanjer. Ofta tvingas vi i dag smärtamt nog lämna deras argument oemotsagda, av det enkla skälet att vi inte har motsvarande resurser och arbetstid till förfogande.

I dag står vi inför något av ett vägskäl. Antingen måste vi framöver begränsa utgivning och innehåll i Mgasin och MOTGIFT rätt ordentligt - eller också måste vi ordna intäkter som kan trygga en fortsatt utgivning och vidareutveckling av SIEMs verksamhet på nätet. Därför vill vi introducera tanken på en frivillig prenumerationsavgift om förslagsvis 100:-/år.

Detta förslag avser inte på något sätt att någon av ekonomiska skäl ska avstå från att abonnera och läsa det vi skriver. Tvärtom - om du inte anser dig ha råd att stödja oss ekonomiskt, så kan du i alla fall stödja oss genom att ta del av våra argument, använda dem och föra dem vidare!

Vill du betala en frivillig prenumerationsavgift om 100:- (det är tillåtet att betala mer) så använd SIEMs postgiro 1 76 88 -3!

Monstershow

Hej! Sänder några web-adresser om parasiter.
Parasites? Me? Are you kidding? http://curezone.com/forums/m.asp?f=83&i=246
Human Parasites http://curezone.com/diseases/parasites/default.asp
Parasites Cleanse: http://curezone.com/diseases/parasites/ ... leanse.asp
....
Hälsningar Holger

Mer makt åt läkemedelsindustrin!?

Regeringen kommer den 16 mars att ha samtal om hur man på bästa sätt kan ge mer makt till läkemedelsindustrin. Bifogat finns en alternativ dagordning. Sprid gärna.
http://www.klokast.se/Nyhet/2005/JnLregering0502.pdf
Vänliga hälsningar
Janne Larsson

SuperDupe

SIEMs nyhetsbrev

Inlägg av SuperDupe » fre 25 feb 2005, 15:46

De flesta på forumet instämmer nog i att Expressens beteende kan ses som hycklande.

Jag vet inte om det finns någon mening att bemöta något i nyhetsbrevet, egentligen. Vi kan ju roa oss med det misslyckade försöket att vinna poäng:
Uppenbarligen hade hälsokostaffären missat i informationen till patienten - men det hade uppenbarligen även den läkare som skrev ut insulin..!
Hon frågade i hälsokostaffären. Samma fråga lär inte läkaren ha fått.

Skriv svar