LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Zoltan

Re: LCHF, Stenålderskost, Atkins och "Naturlig" kost

Inlägg av Zoltan » fre 01 aug 2014, 21:45

Flabbergasted skrev:Troligare att LCHF-trollen varit knäpptysta (bortresta på semester över sommaren?) och inte kommit med en massa felaktigheter som behövt bemötas. I övrigt är konsensus nog redan nådd i tråden: LCHF funkar bra för en del, funkar dåligt för en del, och är hursomhelst ingen mirakeldiet.
Det finns många rapporter om folk som har gått ner 50-100 kg på LCHF så då tycker jag nog visst att det kan ses som en "mirakeldiet".
Det är ju sådant som räddar liv! Har du ingen förståelse för det alls?
Den kända(?) statliga SBU-rapporten som släpptes tidigare i år kom fram till att lågkolhydratkost fungerade bäst för viktminskning bland överviktiga.
Men vof/forum har högaktningsfullt ignorerat detta faktum i flera månader, vilket jag finner pinsamt och vetenskapsfrämmande.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » fre 01 aug 2014, 21:50

Zoltan skrev:Det finns många rapporter om folk som har gått ner 50-100 kg på LCHF så då tycker jag nog visst att det kan ses som en "mirakeldiet".
Det fanns inga sådana rapporter innan LCHF, menar du? Jag har gått ner i alla fall 45kg en gång i tiden utan att använda LCHF.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 01 aug 2014, 23:18

eldirkadjo skrev:
Zoltan skrev:Det finns många rapporter om folk som har gått ner 50-100 kg på LCHF så då tycker jag nog visst att det kan ses som en "mirakeldiet".
Det fanns inga sådana rapporter innan LCHF, menar du? Jag har gått ner i alla fall 45kg en gång i tiden utan att använda LCHF.
OK, häftigt. Hur gjorde du det? Mycket bröd och pasta? :)

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 01 aug 2014, 23:36

Zoltan skrev:
Flabbergasted skrev:Troligare att LCHF-trollen varit knäpptysta (bortresta på semester över sommaren?) och inte kommit med en massa felaktigheter som behövt bemötas. I övrigt är konsensus nog redan nådd i tråden: LCHF funkar bra för en del, funkar dåligt för en del, och är hursomhelst ingen mirakeldiet.
Det finns många rapporter om folk som har gått ner 50-100 kg på LCHF så då tycker jag nog visst att det kan ses som en "mirakeldiet".
Det är ju sådant som räddar liv! Har du ingen förståelse för det alls?
Den kända(?) statliga SBU-rapporten som släpptes tidigare i år kom fram till att lågkolhydratkost fungerade bäst för viktminskning bland överviktiga.
Något bättre på kort sikt. På längre sikt fanns inte underlag för att dra några slutsatser.
Zoltan skrev:Men vof/forum har högaktningsfullt ignorerat detta faktum i flera månader, vilket jag finner pinsamt och vetenskapsfrämmande.
Minns jag rätt så har du och jag diskuterat SBU-rapporten förut, i just detta forum och faktiskt i just den här tråden.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » fre 01 aug 2014, 23:48

Zoltan skrev:OK, häftigt. Hur gjorde du det? Mycket bröd och pasta? :)
Bröd åt jag, pasta undvek jag oftast. Klart är i alla fall att det inte var någon form av LCHF då jag även undvek fett och inte bemödade mig särskilt att dra ner på kolhydraterna. Största delarna av min diet var kaloriräkning och motion.

Men att det skulle finnas andra sätt att gå ner i vikt än LCHF kan väl inte ens du ha misstrott.. eller?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » sön 03 aug 2014, 20:35

eldirkadjo skrev:
Vet du hur mycket av det som var fett respektive muskler?

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 03 aug 2014, 20:42

Perfekt skrev:Vet du hur mycket av det som var fett respektive muskler?
Nej, jag höll inte så noga koll på det. Jag kan dock mer eller mindre garantera att majoriteten var fett.

Menar du att endast med LCHF kan man gå ner i vikt utan att tappa muskler, eller vad är syftet med frågan?

Perfekt

Inlägg av Perfekt » sön 03 aug 2014, 22:24

eldirkadjo skrev:
Perfekt skrev:Vet du hur mycket av det som var fett respektive muskler?
Nej, jag höll inte så noga koll på det. Jag kan dock mer eller mindre garantera att majoriteten var fett.

Menar du att endast med LCHF kan man gå ner i vikt utan att tappa muskler, eller vad är syftet med frågan?
En tanke med en proteinrik diet är att bevara muskelmassa eler tom öka den trots kaloriunderskott. Nu skyddar ju en riklig kolhydrattillgång mot proteinnedbrytning, men jag undrar om det är tillräckligt för att förhindra nedgång i muskelmassa och samtidigt ge någon nämnvärd fettminskning.

Personligen anser jag att rikligt med protein och styrketräning är den bästa metoden för att minska sin fettmassa eftersom man då också bygger muskler som förbränner energi hela dygnet. På så vis kan man äta gott när man är klar med dieten och dessutom blir man ju snygg och stark som jag. :D

Har man inte så bråttom kan man ju också äta en del goda feta saker medan man bantar och ändå lyckas bra. Eftersom någonting måste bort är det ju praktiskt att välja bort huvuddelen av kolhydraterna. Det finns ju som bekant inga essentiella kolhydrater.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 03 aug 2014, 22:34

LCHF är inte en proteinrik diet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » sön 03 aug 2014, 22:40

Perfekt skrev:Personligen anser jag att rikligt med protein och styrketräning är den bästa metoden för att minska sin fettmassa (..)
Jag tvivlar inte på dig, men jag är också rätt säker på att en förbättrad diet/livsstil/vad-du-nu-vill-kalla-det som inte är perfekt men som man lyckas följa är bättre än "den bästa metoden" som man kanske inte är motiverad nog att hålla uppe.

Allmänt kommentar angående mitt ursprungliga inägg: Jag vet att jag var rätt nöjd med min "bedrift" och tyckte att jag hade hittat en jätteenkel metod, och hade jag haft fler att predika för vid tillfället så hade jag kanske gjort det. Här kan jag eventuellt se vissa likheter med mer rabiata LCHF-anhängare i denna tråd. Jag har ingen kritik mot metoden som sådan, jättebra att det fungerar för de det fungerar för. Det är dock inte den enda metoden som fungerar och kanske passar den inte alla.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 04 aug 2014, 07:50

Det är dock inte den enda metoden som fungerar och kanske passar den inte alla.
Och det är den insikten som ofta saknas hos olika "profeter".
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 04 aug 2014, 08:26

eldirkadjo skrev:
Perfekt skrev:Personligen anser jag att rikligt med protein och styrketräning är den bästa metoden för att minska sin fettmassa (..)
Jag tvivlar inte på dig, men jag är också rätt säker på att en förbättrad diet/livsstil/vad-du-nu-vill-kalla-det som inte är perfekt men som man lyckas följa är bättre än "den bästa metoden" som man kanske inte är motiverad nog att hålla uppe.

Allmänt kommentar angående mitt ursprungliga inägg: Jag vet att jag var rätt nöjd med min "bedrift" och tyckte att jag hade hittat en jätteenkel metod, och hade jag haft fler att predika för vid tillfället så hade jag kanske gjort det. Här kan jag eventuellt se vissa likheter med mer rabiata LCHF-anhängare i denna tråd. Jag har ingen kritik mot metoden som sådan, jättebra att det fungerar för de det fungerar för. Det är dock inte den enda metoden som fungerar och kanske passar den inte alla.
Jag valde mitt upplägg just för att det skulle vara lätt att följa det. Jag har legat på proteinintag på 220g i början till 120-160 i slutfasen. Ett kilo kött motsvarar ca 1 kg proteinråvara, vilket tillsammans med grönsaker blir en jäkla massa mat att sätta i sig på en dag. Problemet har alltså inte varit att jag varit hungrig, tvärtom har jag behövt fylla en del av proteinbehovet med vasslepulver för att orka få i mig allt. Till detta äter jag måttliga mängder av någorlunda feta och därför goda såser.

Det andra grundelementet i metoden är tung styrketräning tre gånger i veckan, inledningsvis enigt Starting Strength-programmet.

Jag vet inte om detta kan kallas lchf-diet, men det är i alla fall den allena saliggörande metoden. :D

Jag ser inte varför en diet som innehåller stora mängder kolhydrater på något sätt skulle vara bättre för fettminskning. Det är ju inte så att man behöver inta en massa kolhydrater, såvida man inte förslösar sin tid med överdriven konditionsträning.

Radikalrealist

Inlägg av Radikalrealist » mån 04 aug 2014, 10:00

Perfekt skrev:Ett kilo kött motsvarar ca 1 kg proteinråvara
Vad menar du med detta?

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » mån 04 aug 2014, 14:07

Perfekt skrev:
eldirkadjo skrev:

Jag valde mitt upplägg just för att det skulle vara lätt att följa det. Jag har legat på proteinintag på 220g i början till 120-160 i slutfasen. Ett kilo kött motsvarar ca 1 kg proteinråvara, vilket tillsammans med grönsaker blir en jäkla massa mat att sätta i sig på en dag. Problemet har alltså inte varit att jag varit hungrig, tvärtom har jag behövt fylla en del av proteinbehovet med vasslepulver för att orka få i mig allt. Till detta äter jag måttliga mängder av någorlunda feta och därför goda såser.

Det andra grundelementet i metoden är tung styrketräning tre gånger i veckan, inledningsvis enigt Starting Strength-programmet.

Jag vet inte om detta kan kallas lchf-diet, men det är i alla fall den allena saliggörande metoden. :D

Jag ser inte varför en diet som innehåller stora mängder kolhydrater på något sätt skulle vara bättre för fettminskning. Det är ju inte så att man behöver inta en massa kolhydrater, såvida man inte förslösar sin tid med överdriven konditionsträning.
Det verkar inte vara LCHF du syftar på. Då skulle du förespråka mycket fett i kosten. LCHF förordar inte så mycket proteinintag. Det du pratar om nu liknar mer Atkinsdieten.

Att man bör minska kolhydratintaget är inte kontroversiellt. Det de lärda diskuterar är det mättade fettets effekter på lång sikt. Att det är väldigt nyttigt att träna mer är inte heller ifrågasatt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 04 aug 2014, 21:37

Radikalrealist skrev:
Perfekt skrev:Ett kilo kött motsvarar ca 1 kg proteinråvara
Vad menar du med detta?

Det var en mycket bra fråga, tydligen var jag rejält trott när jag skrev det.

Det skall vara:

200g protein motsvarar ca 1 kg proteinråvara som kött, fisk fågel.

Tack för påpekandet.

Skriv svar