Coursera

Diskutera allmänt om vetenskap, pseudovetenskap och folkbildning, t.ex. vetenskapsteori eller forskningspolitik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Coursera

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 02 jul 2012, 09:27

https://www.coursera.org/

Först AI-Class och ML-Class, nu...:
We offer high quality courses from the top universities, for free to everyone. We currently host courses from Princeton University, Stanford University, University of California, Berkeley, University of Michigan-Ann Arbor, and University of Pennsylvania. We are changing the face of education globally, and we invite you to join us.
Jag är nu i Cryptography och Fundamentals of Pharmacology och har framför mig: Game Theory, Quantum Mechanics and Quantum Computation, Greek and Roman Mythology och Model Thinking.

Cryptography är utmanande och informativt men Pharmacology är (så långt) skittråkigt. Formaten för alla kurser är dock allmänt bra. Inte bara videor, det finns olika prov. Man kan alltså vara säker om vad har lärts.

Användarvisningsbild
take

Re: Coursera

Inlägg av take » mån 02 jul 2012, 22:02

Jag funderar på vaccinationskursen för Dr Offit. Kom inte ihåg om den fanns på coursera eller något av de andra sajterna med fria unitetskurser.

Sen har jag tänkt på företagsekonomi men inte hittad nåt riktigt bra.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 02 jul 2012, 22:45

take skrev:Jag funderar på vaccinationskursen för Dr Offit. Kom inte ihåg om den fanns på coursera eller något av de andra sajterna med fria unitetskurser.
OCW osv har prov mindre jämnt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 05 jul 2012, 12:52

Verkar vara en mycket bra site. Kurser på iTunes U har ju aldrig någon feedback, här verkar man kunna få feedback och även ett slags diplom. Det här kommer passa min vidareutbildning bra. Jag saknar en hel del grundläggande kurser i datavetenskap som jag tycker är rätt nödvändiga för att jobba med det jag gör.

Tack för tipset NN!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 05 jul 2012, 14:15

En annan sajt där man kan bli (mycket) bättre på datavetenskap:

http://projecteuler.net/

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 05 jul 2012, 17:10

Niceness! Registrerade mig för "Software Engineering for SaaS" som skall dra igång snart. Skall bli intressant att se hur det funkar. Machine Learning och Game Theory verkar också intressanta, men de kurserna hade inga datum än...

Någon som har testat kurserna på Udacity?
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 16 jul 2012, 13:08

gubblukt skrev:Någon som har testat kurserna på Udacity?
Ja, nu har jag testat en kurs :) . Gick igenom intro-kursen i datavetenskap (http://www.udacity.com/overview/Course/ ... ev/apr2012) snabbt för att få en bild av hur kurserna funkar och för att lära mig lite grundläggande python-syntax.

Jag tycker att upplägget/utformningen är mkt bra. Kurserna på Udacity har inga bestämda tider, utan allt material ligger ute och man kan läsa när som helst i sin egen takt. Formatet är väl anpassat till webben. Korta förklarande klipp med god video-kvalitet, quizzes mellan klippen för att verifiera att man har förstått. Sedan koduppgifter du kan göra och exekvera direkt i browsern, samt submitta för omedelbar testning på deras server. Innehållet i video-klippen fanns även i textformat, vilket var smidigt om man ville hasta sig igenom kursen och även bra om man vill gå tillbaka och kolla upp något. Även slutprovet gör du när du vill i browsern och skickar din kod för omedelbar testning. Högsta betyg för utformningen!

Lite lägre betyg för innehållet. Tyckte en del kod var lite ful och att några av uppgifterna var lite meningslöst matteknåpande som inte hörde hit. Nåväl, det var skapligt innehåll för en grundkurs i alla fall och det är ett bra och roligt sätt att lära sig på.

De följande kurserna ser lite intressantare ut! Tjommen som står bakom projektet med googles självstyrande bil håller en kurs i AI, där han förklarar hur man kodar styrsystemen för en sådan bil http://www.udacity.com/overview/Course/ ... ev/apr2012 . Peter Norvig himself håller en kurs i Design Patterns, http://www.udacity.com/overview/Course/ ... ev/apr2012 . Kul att de har lyckats värva så stora namn. Det får bli ett par kurser till här :) .

Coursera-kursen i "Software Engineering for SaaS" har precis dragit igång, så jag kan snart göra en jämförelse.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » mån 16 jul 2012, 13:16

Något annat som är värt att hålla ögonen på är edX, Harvards och MITs samarbetesprojekt för online-kurser. Enligt planerna skall de första kurserna dra igång till hösten. Kul att det har börjat röra så mycket på sig på den här marknaden i år! Det har åtminstonde potential att betyda enormt mycket för folks utbildning att de bästa universiteten börjar erbjuda högkvalitativa online-kurser gratis för obegänsat antal elever!

Perfekt

Inlägg av Perfekt » mån 16 jul 2012, 20:39

Mycket bra tips, jag tror jag skall börja med den här:https://www.coursera.org/#course/insidetheinternet

Det skall bli spännande att lära mig om hur Al Gore uppfann internet.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tis 17 jul 2012, 11:23

Slaskade några inlägg som var off-topic.

Tokig tant

Inlägg av Tokig tant » ons 18 jul 2012, 19:52

Kan man på något sätt försäkra sig om att ens hårddisk inte blir kopierad, när man har loggat in på coursera.org, udacity.com m.fl.?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 19 jul 2012, 09:02

Tokig tant skrev:Kan man på något sätt försäkra sig om att ens hårddisk inte blir kopierad, när man har loggat in på coursera.org, udacity.com m.fl.?
Det handlar om vanligt internet säkerhet. Så länge du har ett viruskydd, som tex Norton, Windows Defender, eller liknande så ska det mycket till för att någon ska kunna kopiera din hårddisk. En personlig brandvägg är också att rekommendera, Windows Firewall bör vara igång.

I själva verket är det otroligt svårt att från en webbsida kopiera en användares hårddisk. För att det ska kunna ske överhuvudtaget måste användarens dator vara infekterad av ett virus.

Det skurkarna vill åt från din dator är inte allt på hårddisken, det de letar efter är lösenord framför allt. Så ett tips är att inte lagar lösenord i en fil på datorn om du är orolig.

Med detta sagt, för seriösa siter som coursera.org, spotify.com, CNN.com etc, så har du inget att frukta, alls, överhuvudtaget.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 19 jul 2012, 13:32

Anders skrev:Så ett tips är att inte lagar lösenord i en fil på datorn om du är orolig.
Jag lagrar mina lösenord i KeePass. Kan köras på ett stort antal plattformar, inklusive iPhone och Android. Även på Linux med Mono. Pluginner för webbläsare finnes.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » lör 04 aug 2012, 15:07

gubblukt skrev:Något annat som är värt att hålla ögonen på är edX, Harvards och MITs samarbetesprojekt för online-kurser. Enligt planerna skall de första kurserna dra igång till hösten.
De första kurserna har kommit upp:
https://www.edx.org/courses

3.091x Introduction to Solid State Chemistry
6.002x Circuits and Electronics
6.00x Introduction to Computer Science and Programming
CS50x Introduction to Computer Science I
PH207x Health in Numbers: Quantitative Methods in Clinical & Public Health Research
CS169.1x Software as a Service
CS188.1x Artificial Intelligence

Har tecknat mig för Artificial Intelligence.
("Software as a Service"-kursen är samma som jag går på coursera nu.)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 okt 2012, 15:36

I'm just gonna bump this thread because this is useful info.

Skriv svar